PDA

Vis full versjon : Vond rygg!

Tigris
03-09-2002, 15:17
Det høres kanskje litt rart ut, men jeg ønsker ikke å bli sykmeldt. Grunnen er at jeg har en svært liten fast stilling på en butikk ved siden av skolen. Nå jobber jeg så mye som mulig frem mot fødselen, slik at jeg får utbetalt mest mulig i permisjonstiden.
Må gjøre det sånn, hvis ikke blir det trangt økonomisk for oss..

Nå har det seg slik at jeg har fått problemer med ryggen. Har kjempe vondt i korsryggen i perioder. Særlig om kvelden. Kan jeg gå til legen og høre om rekvisisjon til f.eks fysioterapaut eller svømmetimer? Er redd han da vil sykmelde meg...

Snehvit
03-09-2002, 15:44
Jeg ville nok gjordt det! Har selv tidligere hatt mye problemer med ryggen og fysioterapi og kiropraktor hjalp meg veldig.

Alt er uansett bedre enn ikke noe :)

Klem Snehvit

IzziCreo
04-09-2002, 18:54
Hei Tigris,

ryggen er et svakt punkt for oss jenter - og spesielt når vi er gravide. Derfor er det viktig for oss å trene den - og helt enkle ryggøvelser er alfa og omega :)

Jeg bruker spesielt to stykker; stå på alle fire, og strekke/løfte ben og arm diagonalt. Viktig å ikke svaie i ryggen. Den andre øvelsen ligger du på rygg, med fotsålene i gulvet, og knærne i ca. 45 grader. Armene ligger ned langs siden som støtte, og så løfter du bekkenet opp og ned. Denne er tøff for en svak rygg, men ta så mange du orker - 5 er bedre enn ingen. Husk å holde knærne noenlunde samlet.

For meg er uttøyning vel så viktig :) Jeg setter meg ytterst på en stol, fotsålene godt plantet i gulvet, legger så den ene ankelen over det andre kneet, rett rygg, en hånd på ankelen som ligger over, den andre på kneet (samme ben) - og så lener meg forsiktig fremover. Da skal du kjenne det godt i korsrygg og ut i hoften din. Bytt så ben etterpå :)

Fysioterapeuter fokuser enormt mye på trening og styrking av rygg, og mener det er eneste måten å bygge oppe en svak rygg på. Men det kan være godt for deg å komme til behandling å få et godt treningsprogram for ryggen din :) Vet hva det vil si å bygge opp en rygg igjen etter skiveutglidning... 1,5 år med trening 3 dager i uken - ikke akkurat kult... Men nå er den fin - og selv om jeg begynner å bære tungt nå så plager den meg ikke :klapp:

Ta vare på ryggen din, Tigris - den er den eneste du har ;)
Lykke til :)

Klem Suzie Q 27+3