PDA

Vis full versjon : Tidligere permatur fødsel. Oppfølging?

Katharina
28-12-2007, 16:54
Dere som har født prematurt før, gjerne av ukjent grunn, hvilken oppfølging har dere fått i neste svangerskap?

Fødte selv i uke 32+6, hjemme, uten særlige vonde rier og nesten uten å forstå hva som skjedde sist. Det har gått veldig bra, men jeg er veldig engstelig for at det skal skje igjen.
Skal til UL og samtale på sykehuset til uka, men lurer altså på hva jeg kan forvente meg.

Tøyseklumpen
28-12-2007, 17:19
Jeg har gått jevnlig til min gynekolog(Nordland i kristiansand) som har sjekket livmorhals og diverse bakterier og slikt. Har hatt jevnlig ultralyd for å se at alt er bra. Usikker på hva du kan vente deg... Lykke til.

Katharina
28-12-2007, 17:25
Hehe, jeg gikk til Nordland før for noe annet... Hvorfor går/gikk du hos Nordland og ikke SSK? Betaler du selv eller får du dette dekket?
Går gjerne til Nordland igjen jeg, ikke fordi jeg er så glad i hverken han eller yrket hans, men fordi jeg gjerne vil være trygg.
Tar Nordland UL på kontoret?

Iset
28-12-2007, 18:00
Jeg fødte prematurt sist (uke 34) pga. svangerskapsforgiftning, og selv om det ikke trenger å skje igjen så får jeg ekstra oppfølging for sikkerhets skyld. Nå har jeg også en annen grunn til at jeg får nøye oppfølging (er vektoperert) men jeg hadde fått denne oppfølgingen uansett. Ble henvist til en fødselslege med UL-apparat med en gang jeg kom til første kontroll, og jeg går til vanlig svangerskapskontroll hver 4. uke, det har jeg gjort hele tiden. Fødselslegen ca. hver 6. uke utenom.

Tøyseklumpen
28-12-2007, 19:17
Hm. Fikk vel henvisning fra legen til nordland. Syntes det fungerer bra. Han har ultralyd på kontoret og sjekker at alt utvikler seg som det skal for hver gang! Betaler ingenting da jeg er gravid. Nå for tiden er jeg inne ca hver eller annenhver uke!

Katharina
29-12-2007, 22:06
Takk skal du ha tøyseklumpen. Om jeg ikke blir komfortabel med løsningen etter samtalen på SSK så får jeg få meg en henvisning til Nordland.

Andre som vil dele sine erfaringer?

nadine26
29-12-2007, 22:53
Jeg fødte som du vet i uke 35.Jeg var på Ahus for noen dager siden.De lovte ikke noe oppfølging i grunnen.Jeg fikk henvisning til Embla gruppen.Var med på det sist men det var pga fødselsangst.Har jo ikke fødselsangst denne gangen så jeg vet ikke hvorfor jeg skal være med på det :vetikke: Men kanskje JM der kan følge meg opp,håper i hvert fall det.Overlegen snakket om at det ikke trengte å skje denne gangen også,jeg vet jo det jeg og.Men siden vi ikke vet hvorfor det skjedde så KAN det jo skje igjen.Og hva om det skjer MYE før denne gangen?Jaja får høre hva som kommer ut av samtale neste gang

sKYTTEN 71
06-01-2008, 23:43
Jeg fødte første gang i uke 32+5 og hadde oppfølging på Ullevål hver sjette uke etter en voldsom blødning i uke 11.Jeg hadde før svangerkapet fått påvist et septum,skillevegg i livmor som kunne føre til prematurfødsel.På kontroll i uke 30 var livmorhalsen helt utflatet og jeg ble innlagt på obs posten før fødselen startet spontant i uke 32+5.
Etter mange mislykkede runder med IVF ble vi spontant gravid på egen hånd,men også denne gangen fikk jeg en voldsom blødning i uke 8,men fikk ingen oppfølging siden det var så tidlig i svangerskapet.Blødningen stoppet og jeg nådde uke 18 og hadde brukt noen tusen lapper på priv.gyn for å holde et øye med livmorh.Alt var bra helt til uke 18,5 hvor jeg fikk premature rier og til slutt ble innlagt på Riksen og fikk konstantert at livmorhasen var halvert på en uke.Fra da av fikk jeg en upåklagelig oppfølging.Var dessuten innlagt med strengt sengeleie i fire mnd.og fødte mirakuløst på terminen.
Da vi plutselig ble gravid med nr tre ringte jeg direkte til "min"lege som fulgte oss på Rikshospitalet og fikk time for samtale og full oppfølging fra uke 8,men vi mistet dessverre i uke 12 i MA.
Jeg føler meg nå trygg på at om vi blir gravid igjen vil vi få oppfølging fordi vi også selv vet mere hva vi kan kreve og fordi vi mener Rikshospitalet tok mine komplikasjoner i mine svangerskap alvorlig.En helt fantastisk plass å være når uhellet er ute.

Lille mamma
06-01-2008, 23:57
Supermann ble forløst ved keisersnitt i uke 35, blant annet pga svangerskapsforgiftning og vekststagnering, hadde ikke vokst på minst to uker.
I dette svangerskapet har jeg fått god oppfølging, har gått annen hver uke til fastlegen og sykehuset siden uke 14. Siden blodtrykket er stigende i dette svangerskapet også