PDA

Vis full versjon : Kan det være brukket ribben?

Jiin
04-01-2008, 21:32
Jeg har så veldig vondt i brystet, på høyre side. Ca. fra rett umder puppen, men både foran og bak. Det gjør vondt å puste, særlig innpust, og det er en konstant verk der. Det verker helt opp i skuldra. Det gjør virkelig ille vondt, så jeg dro til legevakten i dag. Men hun hørte ikke på meg når jeg sa jeg kanskje trodde det var ribbenet, sjekket bare for masse andre ting og sendte meg hjem igjen.

Noen her som har brukket et ribben og kan beskrive smertene? Jeg kan vel ikke få røntgen, hva kan de ellers gjøre for å finne ut av hva det kan være?

På forhånd takk for svar :)

LillePip
04-01-2008, 21:40
Joda, røgnten kan du få selvom det "bare" er et brukket ribbein. Det fikk i hvertfall jeg da jeg hadde det.
Smerten er egentlig ganske intens og uforklarlig. Jeg hadde brukket 2 av de nederste ribbeina, så jeg kjente ingen spredning til skuldra. Men jeg kjente det tydelig i siden og alt var vondt, jeg fikk ikke sove fordi ingen liggestillinger var behagelig. Hvert pust jeg tok kjentes som stikkende smerte og hvis jeg hostet trodde jeg at jeg skulle spy av smerten.

Kan altså ikke forklare hvordan smerten var og det tok nesten 2 uker fra skaden skjedde til smerten kom, før det var det bare ubehagelig.. :sparke: Veldig rart, men.. Tror du kjenner det på deg dersom det er det. Man kjenner jo sin egen kropp best :D

Jiin
04-01-2008, 21:45
Men tar man røntgen på gravide? Det er virkelig veldig vondt, men jeg vil ikke risikere tulla mi.

Lykkelig77
04-01-2008, 21:46
Symptomene du nevner kan minne veldig om gallestein! For å konstatere om det er det du har så må de ta ultralyd av galleblæren din. Det er ikke helt uvanlig at gravide får det og det er vooooooondt :urk:

LillePip
04-01-2008, 21:49
Men tar man røntgen på gravide? Det er virkelig veldig vondt, men jeg vil ikke risikere tulla mi.

:fnise: Glemte helt at vi var på et gravidforum.
Vet ikke om de tar røngten av gravide..
Hos tannlegen tar de jo av gravide, dersom den gravide synes det er greit. Kanskje det er sånn hos legen og?! :vetikke:

Jiin
04-01-2008, 21:50
Lykkelig77: dama på legevakten nevnte noe om det, men jeg fikk ikke tilbud om noen ultralyd.

Jeg har nemlig omgangssyken (virus) også på gang, så allmenntilstanden min er veldig dårlig uansett. og pga væskemangel blir jo urinen min mørk uansett. Hun ba meg gå hjem og vente og se om jeg ble bedre i morgen. Og det gjorde jeg, men det er bare så vondt, skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare meg gjennom natten...

Holca
04-01-2008, 21:54
Det kan faktisk være luft... Hvis du har omgangssyke og kaster opp så kan du ha svelget mye luft og spesielt smerter i skuldrene og brystet er karakteristisk for luft. Luft smerter som har gått ut i kroppen kan være vanvittig smertefullt.

Kontakt legen igjen imorgen, lykke til!

Stine-mor
04-01-2008, 21:55
*sniker*

Jeg ville ringt føden, jeg. Jeg sleit med noe lignende da jeg ventet minstemor. Da var jeg i uke 23 eller rundt der.
De tok meg inn, sjekket ALT. Ultralyd av baby, galle, urinveier osv.

Lykke til og god bedring.

Lykkelig77
04-01-2008, 21:58
Lykkelig77: dama på legevakten nevnte noe om det, men jeg fikk ikke tilbud om noen ultralyd.

Jeg har nemlig omgangssyken (virus) også på gang, så allmenntilstanden min er veldig dårlig uansett. og pga væskemangel blir jo urinen min mørk uansett. Hun ba meg gå hjem og vente og se om jeg ble bedre i morgen. Og det gjorde jeg, men det er bare så vondt, skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare meg gjennom natten...

Huff, det høres ikke noe godt ut :stakar: Gallestein er så smertefullt at det burde ikke være ubehandlet.. Tok de noen blodprøver av deg? Hvis du har et stort gallesteinsanfalll kan man (noen ganger) finne galle i blodet. Men det må ikke gi utslag på blodprøver alltså.. Hvis det ikke blir bedre så burde du dra in igjen :nemlig: Hvis du får påvist gallestein så vil de antagelig ikke gjøre noe annet en å behandle deg med smertestillende med en gang, men de kan ta ut stein og blokke ut gallegangen ved hjelp av gastroskopi.

Fra lommelegen:

Et typisk gallestensanfall kan være slik:
Plutselige innsettende smerter i høyre øvre del av magen.
Smertene kan stråle ut til ryggen, mellom skulderbladene og/eller opp til høyre skulder.

Kvalme og oppkast
Det er vanlig å bli urolig.
Vanligvis er smertene tilbakevendende, det vil si at de kommer og går, men de kan også være konstante.
Luft i magen, oppblåsthet, kolikksmerter, raping og fordøyelsesproblemer er også vanlige symptomer ved gallesteinsanfall.

Du bør oppsøke lege dersom du i tillegg får:
-Frostanfall
-Feber
-Gulaktig farge i det hvite i øyet eller i huden
-Gråaktig, fettete avføring som er vanskelig å skylle ned i do
-De aller fleste som har gallestein, har ingen symptomer. Så lenge de ikke setter seg fast, hindrer de ikke verken galleblæren, bukspyttkjertelen eller leveren i å fungere normalt, og behandling er da ikke nødvendig.

Jiin
04-01-2008, 23:28
Snakket med føden, og det var ikke noe de kunne gjøre. Hun anbefalte meg å ta kontakt med legevakten igjen, men jeg venter til i morgen. Har tatt to nye paracet og håper jeg slokner snart. :sparke:

Takk for svar jenter!

LillePip
04-01-2008, 23:34
God bedring Jiin :klemme:

Stine-mor
04-01-2008, 23:38
Rart de ikke tok deg inn? For da jeg sleit med smerter, tok de meg inn straks.

De fant aldri ut av hva det var. Det ble verre og verre, så begynte jeg å kaste opp, ble dehydrert og ble lagt inn.
(Tok masse blodprøver og ultralyd av diverse.)

Babyen hadde det fint, mens jeg var på felgen ut svangerskapet. Ukontrollerte brekninger med oppkast til uke 39. Så de fastslo at det begynte med virus, muligens noe muskelrelaterte smerter, og oppblusning av hyperemesis. (Har hatt hyperemesis i alle svangerskap.)

Om du fortsatt er dårlig imorgen, ville jeg ringt føden igjen. Bare si at du er urolig og ønsker en kontroll.

God bedring.

Dunderklumpen
05-01-2008, 00:15
Det er høres ut som om du har bristet eller brukket ribbein, både pga av smerteutfallet ditt og at det forsterkes såpass ved innpust. Om dette er tilfellet så tilbyr de deg sjelden annet enn smertestillende allikevel. Ribbein gror uten innvirkning av "andre", men det er sjuk vondt i følge de som har/har hatt det.

Det er neppe et gallesteinsanfall. Da ville du ikke hatt den markante smerteforsterkningen ved innpust. Gallesteinsanfall er sjukt vondt uansett hvor du er i pustesirkelen. Paracet har null virkning på disse smertene, så har du effekt av paracet så peker dette også i retning ribbeinsteorien.

Det kan også være referert smerte fra magesekk og mellomgulv, så våkner du imorra og smertene er borte var det nok bare en irritasjon av mellomgulvet.

Det er ikke uvanlig å få et ribbeinsbrist i løpet av graviditeten pga, forbausende sterke baby-bein eller et veldig bestemt hode som skal presses oppunder ribbeinsbuen. Da til legen igjen og be om å bli undersøkt på ordentlig. Selv om det "bare" er et ribbeinsbrist så er det godt at noen har kikket på det. Engstelse har aldri gjort underverker for smerter.

Siste som bør nevnes er svangerskapsforgiftning. En forverring av en svangerskapsforgiftning vil ofte gi utslag i smerter oppunder mellomgulv, men da skal du ha alle andre tegn på dette; høyt blodtrykk, proteiner i urinen, vann i kroppen etc. Smerter ikke første symptom.

Håper du får en lege som tar deg på alvor og gir deg et svar.

Jiin
05-01-2008, 18:59
Ja, det hjelper med paracet. I tillegg er det helt umulig å le pga smertene. Har i dag snakket med flere som har brukket ribben, og alle sier at det var akkurat sånn for dem. Så jeg regner med at det er det som feiler meg. Har legetime den 9. så da tar jeg det opp med henne da, hvis ikke det plutselig blir mye vondere.

Flott og sterk lita jente jeg bærer på! :kry:

Stine-mor
08-01-2008, 20:37
Hvordan går det?

Jiin
14-01-2008, 09:36
Takk som spør :)

Det går definitivt bedre. Jeg er sikrere og sikrere på at det er ribbenet. Det er mindre vondt nå enn det var, men jeg kjenner enda ømhet og smerter når jeg løfter mye eller puster for mye inn. Heldigvis tror jeg det er en ganske liten brist, og at det sitter høyt oppe. Tror dette kommer til å gå helt fint jeg. :jupp: Håper bare det er helt ferdiggrodd til fødselen. Tipper jeg trenger all den innpusten jeg kan få, og å skulle presse masse med brukket ribben? Tror ikke det er helt gunstig... :noia: