PDA

Vis full versjon : Hva med feriepengene året etter at barnet er født?

MokkMokk
09-03-2003, 12:39
Sitter og river meg i håret over disse permisjons-søknadspapirene, mens jeg regner på på dager og uker og kvoter og prosenter! :gal:

Siden arbeidsgiver i mitt tilfelle utbetaler permisjonspengene, så må jeg bestemme ferien for 2004 nå, og det er neimen ikke lett!
En ting lurer jeg på i den forbindelse, og det er:
Hva har man krav på av feriepenger?
Jeg skal ha 52 uker med 80% lønn f.o.m. mai-03, og t.o.m. mai-juni -04.
Kunne godt tenkt meg å tatt ut all ferien min med en gang permisjonstiden er slutt, for å forlenge perioden hjemme mest mulig.

Men - hvor mye vil jeg få i feriepenger? Vil jeg få den "vanlige" feriepenge-% (10, et-eller-annet, er det ikke), men regnet ut fra min 80% permisjons-inntekt, og ikke ut fra min "ordinære" lønn? Og - beregnes feriepengegrunnlaget for hele permisjonsperioden?

Takknemlig for svar!! :gal2:

Klem fra
verene 26+1

Linejenta
09-03-2003, 16:37
Feriepenger fra permisjon blir vanligvis en god del mindre enn hvis du har vært i jobb. Feriepengene er det da hovedsaklig trygdekontoret som betaler og delvis jobben din, dvs de månedene du har vært i jobb i 2003, dvs frem til mai da permisjonen starter...MAO det er for året 2003 som blir grunnlaget ditt.

Mange arbeidsgivere gir uavhengig av dette fullt feriepengegrunnlag. Dette må du sjekke med din arbeidsgiver..

I prisippet har du egentlig 48 uker med 80% lønn, siste fire ukene er forbeholdt far og faller vekk hvis ikke han tar det. DVS at du hvis du går ut midt i mai, reelt sett er i permisjon til midten av april, men så kommer ferie i tillegg som er 5 uker. SÅ da blir det totalt ca 1 år "fri"...

Håper jeg var til noe hjelp...

Klem

RANDY
17-03-2003, 14:34
Hei

Dette er tatt fra Småbarnsforeldres rettigheter heftet som du får på trygdekontoret.

Man opparbeider seg rett til feriepenger for de første 12 ukene av stønadsperioden hvis man har valgt full lønnsdekning, eller 15 uker dersom man har valgt redusert lønnsdekning.

Dvs at du fra januar til og med april får feriepenger fra arbeidsgiver, og mai - august 4 måneder fra staten (da av 80%).

Så med andre ord så tror jeg ikke du har nok feriepenger til å få full ferie med betalt lønn. Tror du blir likt som meg, og jeg har regnet ut at jeg får ca halve ferien min betalt. resten må jeg ta ute lønn. for du har rett til å ta ut full ferie.

Men kanskje bedriften dn dekker alt, så du får full ferie med lønn?

Håper du ble litt klokere, selv så venter jeg til 2004 da jeg har fått dette på papiret om hvor mange ferie dager jeg har.
Skal også overføre ferie fra i år til neste år, slik at jeg har masse å ta av når permisjonen er over.

jovel
17-03-2003, 15:25
I mitt tilfelle så betaler arb giver lønn i permisjonsitden. Det vil si at arb giv får refusjon fra trygdekontoret. På denne måten får jeg full dekning av feriepenger (men av 80%lønn selvfølgelig). Arb giver taper differansen mellom feriepenger fra trygdekontoret og det de betaler meg.
Tror det er ganske mange som gjør det på denne måte, men som sagt over dette må du sjekke med arb.giv din.
Lykke til!