PDA

Vis full versjon : Mine Kontroller

pludre
09-03-2003, 14:31
Hei

Tenkte å lage meg en egen side om svangerskapskontrollene mine, for i etterkant å se utviklingen. Det kan jo bli veldig spennende :)

Oki, da begynner jeg med den første da :p

29.11.02 LEGEKONTROLL UKE 6+1

BL: 110/80
Vekt: 128,2
HB: 13,9
Urin: neg.
Ødem: 0

Alt var fint sa legen, og jeg slapp GU fordi jeg hadde vært inne i oktober.

19.12.02 UL KONTROLL UKE 9+1

Gynekologen sa at alt så fint ut og vi fikk se et lite
hjerte som slo :happycry: :hjerter:

Han målte :baby: og den var da 25 mm !!
Han viste oss også hvor morkaken lå, og pekte på armer og bein og navlestrengen. Det var helt utrolig å se at det ligna på en liten :baby: allerede så tidlig :)

Skal prøve å legge inn et bilde av babyen i uke 9+1

pludre
09-03-2003, 15:02
Hei

Her kommer det flere kontrolltall:

17.01.03 LEGEKONTROLL UKE 13+2

BL: 125/80
Vekt: 128,6
HB: 12,6
FL: 150

Fremdeles så alt fint ut og jeg fikk høre :baby: hjerte for første gang :elsker: :elsker:

Lå på benken med tårer i øynene, det var bare såå stort :happycry:

28.01.03 1. JORDMORKONTROLL UKE 15+0

BL: 105/80
Vekt: 127,5 ned 1,1 kg :D
HB: ikke målt
FL: 148
SFmål: 16 cm :eek:

Bekkenet har for alvor begynt å plage meg nå, har fått henvisning til fysioterapi, kanskje det kan hjelpe meg.

17.02.03 UL KONTROLL forskningsprosjektet UKE 16+5

Alt så fint ut, og baby har det bare bra, men fikk ikke vite kjønnet for baby lå med beina ned i bekkenet mitt :p

21.02.03 UL KONTROLL UKE 18+2 ( den ordinære UL )

Var inne hos jordmor i over en time og fikk en kjempefin gjennomgang av babyen fra hode til tå.

Alt så fint ut og vi fikk høre hjertet som slo, det var helt fantastisk

Her er målene av lille Viljar

BPD: 47 mm
MAD: 43 mm
FEMUR: 30
Hodeomkrets: 160 mm

Det blir en gutt :hjerter:

Fikk justert terminen min litt, fra 25.07 - 20.07. 03, altså samme termin som med Emil :p

25.02.03 LEGEKONTROLL UKE 16+5

BL: 120/70
Vekt: 127,1 ned 400 gram fra sist :p
SFmål: 19 cm :eek:, har mistanke om at det er litt feil

Formen er fremdeles ikke så bra, bekkenet verker og jeg har enda ikke kommet meg til behandling :bonk:

03.03.03 JORDMORKONTROLL UKE 20+0

BL: 110/70
Vekt: 127,5 opp 400 gram fra sist
SFmål 20 cm

Er mye trøtt for tiden og orker egentlig veldig lite :uff: Går på aktiv sykmelding nå, og det fungerer greit :)

Det var alt jeg hadde hittil :D

Stoor klem fra Pludre 21+2

pludre
09-03-2003, 15:26
Hei

Her er et lite UL bilde av gutten min fra den ordinære UL undersøkelsen.

pludre
18-03-2003, 15:59
Hei

LEGEKONTROLL 14.03.03 UKE 22+0

BL: 110/65
Vekt: 127,5 har ikke gått opp siden sist
FL: 150, og det er fremdeles en gutt
SFmål: 22 cm
Hb: ikke målt

Alt så fint ut, og baby har det bare bra. Bekkenet derimot krangler mer og mer for hver dag, og idag ble vi enige om at jeg nok ikke kommer tilbake igjen i jobb før fødselen Hvordan skal det gå, med en som er tullete etter å kjøre buss

Får jo kjøre litt av og til, går som sagt på aktiv sykmelding, og det funker greit Men jeg savner de faste passasjerene mine da

Fikk også vite av legen at de kynnerene jeg har vært plaget med antagelig kommer av bekkenløsningen min

Godt å få svar på det

Hilsen Pludre 22+4

pludre
25-03-2003, 16:00
Hei

Da har jeg vært på enda en kontroll

UL KONTROLL PROSJEKT 20.03.03 UKE 22+6

Alt var fint, legen jeg var til var kjempetålmodig og tok seg god tid. Lille Viljar har vokst masse, fikk vite et mål, det var hodemålet, og det var kommet opp i 20 cm i omkrets, det var da 16 cm i omkrets i uke 18 :klapp:

Og hun sjekka en gang til angående kjønnet og det blir nok fremdeles en GUTT :D

Var så kjekt å se ham igjen, han sprella masse og jeg kjente skikkelige spark når jeg lå på undersøkelsesbenken :p

Men altså, alt så ut til å være i den skjønneste orden :)

Hilsen Pludre og lille Viljar 23+4

Nutte
01-04-2003, 22:31
Får jeg lov?

Må bare få si noe!! Har lest igjennom, og det var kjempeinteressant for meg!! Er bare i uke 6 + 2, så derfor er det morsomt å se hvordan det kan arte seg fremover!

Way to go girl!!

Følger med deg videre vi!!

Lykke til forresten!! Og så nudeli baby da.. Helledussen..

pludre
02-04-2003, 00:16
Hei

Her er et lite referat fra den fæle MR undersøkelsen jeg hadde den 20. mars :

Jeg var på sykehuset i går i forbindelse med et prosjekt for overvektige gravide. De ville ha meg inn til sånn MR undersøkelse i en trommel + en ordinær UL. Ul gikk forsovidt veldig bra, eneste var at han legen, for det var en mann , var temmelig hardhendt for å få frem skikkelige bilder. Han pressa og styrte noe voldsomt og jeg hadde det ikke særlig godt der jeg lå. Problemet er denne valken jeg har under navlen , har måtte inn under den for å få frem skikkelige bilder av babyen. Men han fikk det nå til tilslutt da Og målte og styra mye, spes var han veldig konsentrert om hodet og hjernen til baby.

Etter lang stillhet sa han at alt så fint ut og at alt var i den skjønneste orden

Så fikk jeg beskjed om å melde meg på røntgenavd. for å ta sånn MR Og det var i en annen bygning, så da måtte jeg ut å spasere, ikke så kjekt med en rygg som ikke samarbeider og et bekken som verker uansett hva jeg gjør. Men jeg kom meg nå frem dit jeg skulle og ble bedt om å sette meg ned å vente Jeg hater å vente, det er det verste jeg gjør, og da spesielt når jeg gruer meg for det som skal skje

For grue meg det gjorde jeg, jeg vistte jo ikke hva jeg gikk til. Eneste legen hadde fortalt til meg var at jeg skulle ligge inni en sånn svær trommel, og at det var ikke noe å grue seg for, samtidig som han lurte på om jeg hadde klaustrofobi Det har jeg HELDIGVIS ikke !!

For når jeg endelig slapp inn og fikk komme til, og ble bedt om å fjerne alt metall og smykker og de skulle legge meg inni der, ble jeg litt redd ja

For å si det slik, det var så vidt de klarte å få meg inni trommelen, og noe mer klaustrofobisk skal man lete lenge etter

Det var så trangt, og jeg måtte ligge på venste sida, og det var ikke mye godt nei Og så fikk jeg klar beskjed om IKKE å bevege meg. Fikk øretelefoner med musikk og instruksjoner av denne labdama gjennom dem.

Og så begynte det, jeg kvapp skikkelig første gangen maskina starta Det hørtes helt forferdelig ut, akkurat som lyden inni en transformator, bare MYE verre Og hver gang denne lyden kom, tok de en serie med bilder av babyen min

Etter 30 min fikk jeg slippe ut og da var jeg jaggu glad jeg var ferdig Fikk se et bilde også, og det var krystallklart Kunne se et snitt av livmora der babyen lå godt sammenkrølla og alle detaljer var så tydelige. Det var jo flott å få se det da

Så nå er jeg lettet over at alt er bra med babyen

:) :)

Hilsen Pludre 24+4

pludre
02-04-2003, 00:30
KONTROLL HOS JORDMOR 01.04.03 UKE 24+4

BL: 110/70
Vekt: 128,3 opp 800 gram siden sist :uff:
Urin: Albumin+, kunne være begynnende UVI, ble sendt inn :uff:
HB: ble ikke målt
Leie: skråleie, med hodet opp til venstre
SFmål: 24 :eek:

Ellers stod alt bra til bortsett fra bekkenet mitt :leiseg: Det blir bare verre for hver dag som går, var innom en annen fysioterapaut idag, men der ble jeg bare sendt videre til en som skulle være enda flinkere :D Flott tenkte jeg da, men gleden ble fort snudd til skuffelse :leiseg:
Ble bare satt på venteliste og måtte i alle fall regne med å ikke komme til før LANGT over påske :leiseg:

Hadde mest lyst til å sette meg ned og grine jeg da :leiseg:

Men oppi alt dette spurte jeg jordmor om det var mulig å få lånt seg krykker, og det var det :klapp: :klapp:
Hun fylte ut et skjema så nå skal Pludre få seg krykker og få avlastet bekkenet litt :) Skal bli så deilig :)

Nå gjenstår bare å få fatt i et handikapbevis til bilen, jeg orker ikke gå lange avstander, det er så ufattelig vondt :leiseg: Kjennes ut som om hele korsryggen stivner og jeg verker nedover i ene foten og i nedre del av magen + at jeg er mye plaget med kynnere nå :leiseg: Men jeg må vel regne med det også, det er jo endel av det å være gravid ;)

I alle fall, baby har det bare bra, og det er masse liv om dagen, og det er så deilig. Kjenner skikkelige spark nå. Våkner av og til om natten av at Viljar sparker :D

Tenk nå er det under 16 uker til termin, og den tiden skal jeg benytte til å få ordnet alle babyklærne fra Emil. Og i påsken skal mannen min pusse opp barnerommene :klapp: Jeg skal bare stå og kommandere og rettlede :p

Orker ikke å gjøre så mye, er så begrenset pga. bekkenløsningen :leiseg:

Men jeg ser nå positivt på tiden som kommer, og det er da vel og bra :D

Masse hilsener fra en smule handicappa Pludre ;)

pludre
09-05-2003, 17:37
KONTROLL HOS LEGE 24.04.03 UKE 27+6

BT: 120/70
Vekt: 128,2
Urin: neg
Hb: 11,7
FL : 145
SFmål: 28 cm
Leie: HB

Alt så fint ut og jeg har ikke gått opp i vekt. Babyen har det bra og sparker masse. Har endelig fått time til fysio, håper det kan hjelpe på bekkenet mitt.

Alt vel så langt i alle fall

Klem fra Pludre 27+6

pludre
09-05-2003, 17:46
KONTROLL HOS JORDMOR 05.05.03 UKE 29+3

Her er dagens kontrolltall:

BT: 110/70
Vekt: 128,7
SFmål: 30 cm

Alt så veldig bra ut. Jordmor er storfornøyd med meg og jeg går fremdeles ikke opp i vekt :klapp:

Babyen sparker masse og ligger med hodet ned, jordmor kunne faktisk kjenne rumpen helt oppe på magen, og magen min har vokst masse siste ukene, og sf-målet er faktisk litt over det grønne feltet nå :eek:

Bekkenet ser ikke ut til å bedre seg, men nå går jeg i alle fall til fysio og det er deilig :p
Bare 11 uker igjen nå !!

Klem fra Pludre 29+3

pludre
09-05-2003, 17:51
UL KONTROLL 05.05.03 UKE 29+3

Var til ny UL kontroll på sykehuset idag, er jo med på dette prosjektet, og babyen har det bare bra.
Spurte legen om det så ut til at jeg kom til å få en svær baby denne gangen også, i og med at Emil var 4770 gram :eek:

Så hun tok diverse mål og vektestimerte barnet til å være 1400 gram og ca 36 cm. Helt normalt i forhold til uke 29 :klapp: :klapp: :klapp:

Ble litt letta da hun sa det, for jeg har jo sett for meg en enda større baby denne gangen, men foreløpig ser det ikke ut til å bli noen kjempebaby.

Legen sa det kunne ha med å gjøre at denne gangen har jeg ikke gått opp i vekt. Forrige svangerskap gikk jeg opp 20 kilo :eek:

Men det er enda 10 uker igjen, så den som venter får se :p

Jeg krysser fingrene i alle fall :p

Stoor klem fra Pludre 29+3

pludre
13-06-2003, 17:31
KONTROLL HOS LEGE 21.05.03 UKE 31+3

BL: 122/80
Vekt: 130 :eek:
Hb: 11,8
Ødem: 1
SFmål: 31 cm
Blodsukker: 6,6

Og ellers er alt bra, bekkenet er vondt fremdeles, blir vel ikke noe bedre før etter fødselen :uff:

Men alt er bra med babyen og det er så kjekt :)

pludre
13-06-2003, 17:39
JORDMORKONTROLL 04.06.03 UKE 33+5

BL: 120/80
Vekt: 131 opp et kilo siden sist
FL: 142
SFmål: 33 cm

Og alt ser fremdeles veldig bra ut. Har ikke lagt på meg i det hele tatt jeg :klapp: Har ennå 3 kilo igjen til vekta før jeg ble gravid.

pludre
13-06-2003, 17:43
LEGEKONTROLL 11.06.03 UKE 34+5

BL: 120/70 :klapp:
Vekt: 132,5 opp 1,5 kilo siden sist, legen sier det er vann :p
Hb: 11,0
SFmål: 34 cm :eek:

Og alt ser bra ut, ungen sparker masse og jeg har mye kynnere nå. Begynner å se enden på dette nå, og det skal bli så deilig å bli ferdig :)

Fikk også vite at legen har bestilt sånn fødselsvurdering til meg på sykehuset. Er veldig spent på hva de finner ut da, om bekkenet mitt er stort nok, og om jeg slipper keisersnitt.

I alle fall, alt er vel med mor og barn på denne fronten :p

Andrea_mor
19-06-2003, 13:26
Så spennende:D :klapp: :klapp: