PDA

Vis full versjon : Bekkenløsning helt fra uke 1 i svangerskapet?

Miko
09-03-2003, 17:30
Hei

Jeg har mistanke om at jeg er gravid, men det er et par dager for tidlig å teste. Har et barn på under ett år fra før, men vi ønsker oss to tette og droppet prevensjonen i slutten av januar.

Jeg hadde bekkenløsning i forrige svangerskap fra ca uke 12 og helt ut. Til tide var den ganske ekstrem, men stort sett holdt jeg den under kontroll ved hjelp av akupunktur som jeg fikk hos jordmoren min.

Jeg har vært helt symptomfri i over et halvt år nå. Men nå, ganske plutselig har det kommet tilbake. I dag var jeg på tur, men det var så vondt å gå at jeg måtte snu! Det er helt klassiske bekkenløsningssmerter både foran og bak, og jeg kjenner det veldig godt igjen. Ikke vanlig ryggvondt eller noe sånt.

Jeg vet jo at bekkenløsningen kan komme tidlig, spesielt når man har hatt det før. Men er det i hele tatt mulig at det produseres nok hormoner til å gi bekkensmerter SÅ tidlig? Er jeg gravid, er det jo ikke mer enn 15-16 dager siden befruktning!!

Vil gjerne ha andres erfaringer på dette. Skal ta en test om et par tre dager, men det er liten vits å teste tidlig. Sist fikk jg positiv test først 5 dager på overtid.

Hilsen Miko

snowflake
09-03-2003, 18:00
Jeg kjenner en som merket at hun var gravid pga bekkenløsning, så muligheten er der vel. Selv har jeg hatt bekkenløsning også mellom svangerskapene, det er også vanlig.

Lykke til i allefall!!!
Håper du tester to blå!

Snowflake 13+6

Moniq
09-03-2003, 18:46
Har lest att ved første svangerskap kommer det vanligvis i 3-4 mnd, men har man det i første kan man ofte få bekkenløsning før man vet att man er gravid i neste

Tidligere Bruker
09-03-2003, 18:53
Det er nok fullt mulig å få bekkenløsning så tidlig så lenge du har hatt det i forrige svagnerskap, og får to tette nå.

Julian er bare 9,5 mnd, og det blir 13 mnd mellom han og den nye babyen.
Har hatt bekkenløsning i 4 av mine 5 svangerskap.

Og jeg merket at bekkenløsningen kom MYE fortere denne gangen siden vi valgte å få to så tette.

:mervink:

Popsinune
10-03-2003, 18:38
Jeg har aldri hatt problemer med ryggen...noensinne !

En uke før jeg forventet mensen fikk jeg imidlertid vondt langt nede i korsryggen....omtrent der halebeinet starter. Det kjentes ut som et punkt der hadde låst seg. Slik holdt det seg i et par måneder, så begynte det å bli mere ømt og sårt i samme området, og jeg fikk etterhvert store problemer etter at jeg hadde gått mye eller sittet stille lenge. Noen kvelder rundt uke 11-12 var de første gangene smertene ble uutholdelige, klarte ikke å gå, og hele bekkenet og korsryggen føltes ut som et stort blåmerke.

Jeg er nå i uke 28, og er fremdeles plaget med bekkeløsning.
Men er blitt flinkere til å ta det med ro, unngå belastning ol.

Jeg er forresten førstegangsgravid og ante derfor ikke at bekkenet skulle begynne å krangle så tidlig....det var faktisk et av tegnene som gjorde at jeg tok en CB-test samme dagen som jeg forventet mens....og de to blå dukket opp :)

Popsinune, termin 30.mai

mozach
10-03-2003, 22:11
Hei!

Jeg er 5+0 på vei i dag og jeg har og hatt vondt nederst i korsryggen siden noen dager før forventet mens. Det føles akkurat som Popsinune beskriver at ryggen liksom henger seg opp og det er verst hvis jeg har sittet stille lenge og så skal reise meg opp.
Har vel ikke egentlig tenkt over at det kan være bekkenløsnings problemer så tidlig siden dette er min første.
Kjenner ikke noe på forsiden, men tror dere som har vært med på dette før at det kan være bekkenløsnings problemer og hva bør jeg i såfall gjøre med det?

Popsinune
12-03-2003, 13:47
Tja....er ikke så mye å gjøre med det siden det er hormonene som herjer med båndene mellom bekken og ryggrad.

Men, man kan passe på å unngå det som skaper ekstra smerter.

Jeg går minst mulig, og tar korte skritt når jeg går. Når jeg sitter så forsøker jeg å ta pauser så ofte som mulig....helst hver halve/hele time.

Hviler ryggen mye ved å legge meg ned på sofaen så ofte som mulig. Bare et kvarters hvile der hjelper :)

Om natten kan du sove med en pute mellom knærne (dersom du sover på siden), det skal stabilisere og avlaste bekkenet.

Trening i basseng (varmt) anbefales, men jeg har ikke forsøkt det selv ennå.

Håper det hjelper deg slik at du ikke får de verste plagene. Jeg har det bedre nå når jeg er bevisst på å ta pauser.

Lykke til !

Klem, Popsinune termin 30. mai