PDA

Vis full versjon : Smalt bekken - noen som vet?

MokkMokk
09-03-2003, 20:26
Jeg har akkurat fått kopi av "fødseslbeskrivelsene" til meg og min bror,
mamma har fått utskrift fra journalen sin, mest for "moro" skyld egentlig.

Saken er - ingen av fødslene til mamma gikk som planlagt. Min bror ble tatt med keisersnitt da det underveis ble oppdaget at han lå i seteleie, og fordi det ble konstatert at mamma hadde smalt/ trangt bekken. Selv ble jeg forløst med tang av samme årsak, (men jeg lå i hodeleie) - jeg ble "sittende fast" og kom ikke godt nok ned i bekkenet av meg selv. Her også var man i tvil om keisersnitt skulle tas, men det holdt altså med tang. Begge fødselsforløpene startet spontant ca 2 uker før termin. Ingen av oss var spesielt store heller, 3150/ 48 var jeg, min bror var 3200/ 49.

Mammaen min og jeg er noenlunde like av vekst, i overkant av 1,60. Det jeg lurer på er derfor:
- Hva er risikoen for at mitt bekken også er for smalt for en vanlig fødsel?
- Bør jeg be om å få målt bekkenet mitt? (røntgen??)
Jeg vil jo nødig utsette bebis og meg selv for en unødig risiko, ved å ikke være føre var.. :uff:
Men kanskje "overreagerer" jeg litt?

Jeg tror jeg vil ta dette opp med JM på kontrollen i morgen uansett, og ha med meg utskriftene av fødselsrapportene.
Så får hun avgjøre om dette skal vektlegges eller ei.

Men hva mener dere - noen som har vært i lignende situasjon? :uff:

Klem,
verene 26+1

Tidligere Bruker
10-03-2003, 09:04
Svarte deg inne på NM, og jeg synes fortsatt du skal ta dette opp med lege og jordmor. ;)
Du bør få tatt røntgen av bekkenet og estiminere vekten til babyen når det nærmer seg termin.

Så slipper du muligens ubehagelige opplevelser når du skal føde.

:klem:

Tidl. bruker
10-03-2003, 11:08
Jeg har selv veldig smalt bekken, men er så høy (168) at de ikke vil måle mitt bekken. Likevel skal gudene vite at det var trangt å komme ut for min førstefødte. Måtte ha hjelp, men da klarte jeg å presse ham ut til slutt (1 1/2t med pressing!)

Har en venninne som måtte tas med keisersnitt, men hun er bare 153. Hun måtte imidlertid krangle seg til UL av bekkenet, de mente hun var bred nok over hoftene...

Bedre å få sjekket det ut på forhånd enn å få sjokk under fødselen mener nå jeg. I verste fall, om det vil få det til å føle deg tryggere, ville jeg gått til privat UL...

Lykke til!