Vis full versjon : Skal du føde i Oslo?
Hei!
Er helt nygravid, så dette er ikke noe hastespørsmål, akkurat... :p Men jeg lurte bare litt på hvordan det foregår i Oslo - velger man sykehus selv? Søker man om å føde på et bestemt sykehus? Eller blir man bare tildelt fødested etter hvor man bor? Hvor lett/vanskelig er det å få plass på ABC-klinikken (dersom den vil være oppegående...), f.eks?
Takknemlig for svar... :)
Jeg bor i Oslo, og kunne velge hvor jeg ville føde. Men siden jeg flytter ut av byen i løpet av svangerskapet har jeg valgt SiA på Lørenskog.
Man kan velge sykehus og hvis det er fullt når man skal inn blir man flyttet til et annet.
Klem fra Fugl (17+4)
Jeg bor i akershus, men kunne velge sykehus fritt innen oslo og akershus. Valgte selv Aker, da det ligger nærmest for vår del, og jeg syns det virket som om de hadde de tilbudene jeg ønsket å benytte meg av.
Du søker fødeplass der du ønsker det, og så får du beskjed om de har plass eller ikke. Nesten som å søke videregående skole, det der. :uff:
Men dersom du har hatt komplikasjoner i svangerskapet, eller venter mer enn ett barn, så er det mer begrenset hvor du kan få fødeplass. Da må du søke de sykehusene som har kunnskap og midler til å hjelpe deg i din spesielle situasjon.
Tifa 29+0!!
Hei!
Normalt sett hører du til et sykehus. Men det er fritt sykehusvalg så du kan søke et annet eller en annen avd (som ABC). Jeg har selv søkt Riksen og fått det.
På din første jordmorkontroll tar du opp dette så søker jordmor til deg. Jeg oppfatter ikke at det er så vanskelig å få plass på ABC.
Lykke til!
Klem Pelen
Hei Camelia,
Jeg har søkt om Riksen men vet ikke om de vil ta i mot meg. Legen sier i alle fall at man selv kan velge hvilket sykehus en ønsker å føde på. Hvis du er nygravid har du kanskje ikke hatt tid til å lese så mange av de eldre innleggene her på sidene? Du finner nemlig mye informasjon om de forskjellige fødeavdelingene og deres praksis i tidligere innlegg. Lykke til videre!
:birth: 22 februar
Jeg fødte (som du kanskje husker) på Riksen.
Jeg kunne velge mellom Ullevål, Aker og Riksen, tror jeg.
Men er det fullt får du ta til takke med annet. Da jeg fødte, sendte de fødende til Fredrikstad fordi det var fullt i hele byen!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.