PDA

Vis full versjon : Noen som har hatt styrtfødsel?

Tidl. bruker
10-03-2003, 11:33
Er det noen her som har hatt styrtfødsel og vil fortelle litt om det?

Forrige gang tok fødselen 6 1/2 timer, og det tok bare en halvtime fra 5 til 10 cm. Derfor frykter jeg at det kan gå for raskt denne gangen.

Kjempefint om noen vil komme med erfaringer.

Annie
10-03-2003, 14:31
Har dessverre ingen personlige erfaringer, men kan fortelle om min søster. Hennes første fødsel tok litt over fire timer fra vannet gikk til småtten var ute - også hos henne gikk det bare en halvtimes tid på de siste fem centimetrene, og jeg har skjønt at det var en traumatisk og tøff opplevelse. Med andremann grudde hun seg svært til fødselen, og var forberedt på at det kunne ta enda kortere tid - snakket mye med jordmor og lege på forhånd mm, men den fødselen ble ganske annerledes med rier som bygde seg opp en hel dag og fire-fem timer på åpningen fra fire centimeter til pressing. En helt normal fødsel, med andre ord. Det går an det også! Lykke til, håper du får flere erfaringer fra andre her inne, ellers kan du jo også vurdere å poste spørsmålet ditt inne på NybaktMamma - der er det sikkert flere som kan svare deg.

AnnC
13-03-2003, 14:13
Hei,
jeg hadde en fødsel på seks timer sist. Fra jeg kjente den første rien til han var ute. Vannet gikk på kvelden, men det skjedde ikke noe mer før det var gått seks timer. Da begynte riene og de hadde et mellomrom på 2-3 minutter.
Til å begynne med tok det laaaang tid, men så plutselig skjedde det noe. Det var vaktskifte og rapport fra forrige jordmor sa nok at dette kom til å ta tid. Den nye jordmoren hadde ikke sjekket meg ennå men stolte nok på at jeg hadde brukt ca fem timer på å få fem cm. Da jeg ba om epidural fikk jeg beskjed om at hun skulle ringe legen. Vel ute i gangen fikk hun et lite sjokk da samboer kom løpende og skrek at hodet var ute :D
Jeg ble kastet oppi en seng og før 13 minutter var gått fødte jeg på alle fire en velskapt liten gutt.
Håpet er en enda kjappere fødsel denne gangen, bare jeg rekker sykehuset. I alle fall er det ikke 25 kuldegrader denne gangen. Jordmoren tror nå at det kan gå kjappere og jeg krysser fingrene.

Klem fra AnnC

Termin 14. april
:birth: :baby: :D

(med håp om en tidlig fødsel som sist)

Vianne
16-03-2003, 21:50
Fødselen min tok 3,5 time, og jeg håper ikke at den vil gå raskere denne gangen.
Kroppen min fikk ikke forberedt seg i det hele tatt, bekkenet min var smalt, han satt fast i tillegg til at han var stjernekikker, og ble tatt med sugekopp. Jeg hadde rier nesten konstant, ingen tid til å hvile mellom de, og satt ikke igjen med en særlig positiv opplevelse.

Nå har jeg ikke så lenge igjen og tenker litt på dette, men håper det går bedre. Selv om jeg absolutt ikke vil ha en langvarig fødsel heller:)

Rubine
16-03-2003, 22:45
Nøyaktig 3 timer fra jeg kjente første rie til gutten var ute. Rier på 90 sek med ned mot 10 sek imellom! Måtte ha hjelp til å puste selv og hadde absolutt ingen kontroll og følte meg virkelig maktesløs! auau...

Fødselen måtte bearbeides over flere uker etterpå fordi det hadde vært slik en voldsom opplevelse. Måtte sy en god del, for huden min rakk ikke å strekke seg normalt, dermed revnet jeg alle veier. Men det gikk jo godt, og sår gror jo, så da jeg fikk det litt på avstand syntes jeg mer synd på de som ligger i flere timer. Håper alikevel ikke at det blir slik igjen.

Grunnen til denne styrtfødselen var at jeg ble satt på drypp for å få fødselen i gang pga vannet var gått dagen før. Men jordmoren skrudde for fort opp og gav meg for sterk blanding slik at det bare eksploderte da det først satte i gang. Regner med at dette står i papirene mine nå, slik at de er klar over det vist situasjonen skulle bli lik denne gang. Hvis ikke skal jeg nok gi de beskjed ;)

Cec
09-04-2003, 23:19
Jeg vet liksom ikke helt når fødselen begynte jeg...
Hadde kynnere på morgenen, ikke vonde men regelmessige. Samboeren min tvang meg til å få JM til å komme hjem for å sjekke meg. Akkurat da hun skulle til å undersøke åpningen så gikk vannet, og åpningen var på ca 4 cm. Hadde fortsatt ikke vondt. Hadde en og annen ri, eller kraftig kynner, men ikke noe som både var vondt og regelmessig.

Jeg bor et stykke unna sykehus så siden jeg var så godt i gang så ble jeg sendt med ambulanse. Kom på sykehuset 3 timer etter vannavgang, fortsatt ikke noe vondt, gikk ut av ambulansen og inn på sykehuset helt uten hjelp. Hadde en undersøkelse like etter og hadde åpning på 7 cm!!!!

Jeg fikk tildelt en fødestue siden jeg var så godt i gang, sambo kom og jeg var fortsatt oppegående. Merket ikke noe til rier før ca 1,5 time før Theo var ute, eller det jeg mener må være rier for de var vonde.

Jeg kan godt tenke meg en sånn fødsel til, bare jeg rekker sykehus eller fødestue :gal: :gal:
Det gikk fort, men jeg hadde åpningen uten smerter. Fikk en del innvendige rifter fordi vevet ikke rakk å tøye seg noe før han ville ut, men det merker jeg jo ikke noe til nå...

Vet ikke om det går under kategorien styrtfødsel, ettersom jeg ikke vet helt når den begynte, men det gikk nesten 6 timer fra vannet gikk til jeg hadde :birth:

Sweet Candy
15-04-2003, 16:48
Ei jeg kjenner fødte på 15 min!

beth
16-04-2003, 16:34
Jeg hadde rier i et døgn til sammen, men fra åpningen var 3,5 cm til han var ute gikk det akkurat fem timer. Vannet gikk midt under pressriene.
Jeg skulle gjerne brukt en time eller to lengre, og hatt en liten pustepause inni det hele. Kroppen ble veldig utslitt, og det hele ble veldig intenst.

Jordmor forberedte meg på at nestemann kommer nok enda fortere ut, og vi må komme tidligere til sykehuset neste gang. Gruer meg dersom det blir en veldig styrtfødsel, men det er vel bare å ta det som det kommer....:( :( :( :(

EB x )
17-04-2003, 21:48
gikk med litt kynnere , svake .Tok meg et bad og det starta for fullt.
fikk vekket gubben , han ringte føden . De sendte ambulanse ( tar ca. 30 min med i fartsgrensa ) hadde en pressrie når jordmor kom.Så var jenta mi ute .
går til jordmor nå, og hun regner med at det går raskt denne gangen .
men det var den fødselen jeg har hatt

rosen
26-04-2003, 01:52
1 gangen var jeg på overtidssjekk hos jordmor. Under undersøkelsen sa hun: jøss du har jo 4 cm åpning du.
Gjett om det var spennende å gå hjem å fortelle det..!
Fra den første litt vonde rien til jenta var ute gikk det 3,5 t. Ved andre mann tok det ca 2 t, og ved 3. mann kom gutten på knappe 50 min.
Så uff, det kan nok se ut som at det er et mønster at det går raskere for hver gang.

Tidl. bruker
29-04-2003, 00:00
Det var jeg som startet denne tråden.

Jeg fødte for en måned siden, og jeg rakk frem til sykehuset, heldigvis..
Fødselen startet helt anderledes enn første gang. Første gang begynte den med intense rier med 3 min imellom. Denne gangen gikk jeg hele dagen med vonde kynnere, og tenkte at dette kunne være starten på noe. På kvelden begynte de å bli regelmessige med 10 min i mellom, men dabbet av igjen. Vi bestemte oss for å legge oss, for det ville sikkert ikke skje noe.. Kl. 23 fant jeg ut at jeg hadde for vondt til å sove, så vi vekket storesøster og dro til sykehuset.
Kl. 2345 var vi på sykehuset, og jeg fikk en halvtime CTG. Pappaen og storesøster ventet på gangen. Vi ville ikke vekke barnevakten i tilfelle vi ble sendt hjem igjen.
Kl. 0015 fikk jeg vite at jeg hadde 5 cm :eek:, og pappaen dro med storesøster til barnevakten som bor ved sykehuset.
Pappaen kom tilbake ca. 0045. Han hadde tatt seg god tid, fordi storesøster var sutrete. Det var først nå jeg fikk skikkelig VONDE rier og selv skjønte at fødselen var i gang. Heldigvis ventet vi ikke så lenge med å dra.
Kl. 0110 hadde jeg full åpning, og kl. 0116 var Ine født.

Tidl. bruker
30-04-2003, 18:00
Min mor hadde det med både meg og min bror, så jeg lurer på om det går i arv... Håper nesten ikke det, da "prisen" å betale var å sy rimelig mange sting. Hennes lengste fødsel var på HELE 45 minutter, helt sykt...

rosen
30-04-2003, 19:51
Opprinnelig melding fra Tommeline
Min mor hadde det med både meg og min bror, så jeg lurer på om det går i arv... Håper nesten ikke det, da "prisen" å betale var å sy rimelig mange sting. Hennes lengste fødsel var på HELE 45 minutter, helt sykt...

Ikke for å skremme deg, men jeg har lest at det er en viss sammenligning mellom mor og datter sine fødsler...
Så du får bare være forberedt på det meste:)

Tidl. bruker
01-05-2003, 19:08
ROSEN

Leste i et av Gravid bladene ang fødsel og det å være lik sin mor.... Det gikk under myte/sannhet, slik at det kan skje, og det kan kanskje ikke skje... Håper fremdeles på ikke, men tror jeg kommer til å være rimelig beredt når vannet går for sikkerhets skyld :)

Tidl. bruker
15-05-2003, 00:31
Må bare si at jeg tror jeg har rekorden her inne på styrtfødsel !
Vannet gikk uten forvarsel kl 2.30 på natta, og Erlend var ute kl 04.20. Altså det hele tok 1t og 50 min. Etter at vannet hadde gått fikk jeg rier med ca 2 min mellomrom, så alt kom som et sjokk kan du si. Så var det i tilleg førstegangs. Neste gang tilkaller vi nok ambulanse siden det er 20 min til føden.

Trollemor
25-05-2003, 15:22
Dersom 3,5 timer fra første lille ri til ungen er ute kan kalles styrtfødsel, har jeg også hatt det.

det var på ingen måte noen traumatisk opplevelse. Riene var aldri ekstreme, og jeg trodde egentlig ikke at fødselen var ordentlig i gang, men med mindre enn 2 min mellom hver rie, og en varighet på over 60 sek. tok jeg ingen sjanser - heldigvis. jeg ankom sykehuset 0600.gutten var ute 0630. Spaserte mao inn på sykehuset med full åpning:D Blir det flere barn her i gården ønsker jeg meg virkelig en slik fødsel.

Har forøvrig fått beskjed om å komme med første lille tegn til fødsel om det blir aktuelt med flere:)

Vårin
26-05-2003, 12:41
Har hatt tre styrtfødsler:
1. gang i underkant av 3 timer
2. gang 2 timer og 38 min.
3. gang 45 minutter.

-Venter nå fjerdemann, og er veldig spent på om det vil gå fort denne gangen også,- for det trenger ikke å gjøre det i følge JM. Blir muligens igangsatt denne uka,- da slipper vi å bekymre oss om vi rekker fram i tide (har ingen planer om å slå mine tre kvarter fra forrige gang;) )

Ulempen med styrtfødsler (for meg) er at barna ikke har pustet, og at man revner lett. Ellers ser det ut til at det er arvelig i min familie.

Lillan
23-06-2003, 19:53
Var førstegangs, og fødte da på 3 timer fra at vannet gikk, og riene begynnte. Kom som lyn fra klar himmel.
Kom inn på sykehuset en time etter vannavgang, med 9 cm. åpning.
Låg i de neste to timene med pressrier...:birth: , så under min korte fødsel rakk jeg å få kjørt meg ortli' alikvel...:p

:)