PDA

Vis full versjon : Dere med erfaring fra blødning tidlig i svangerskapet

Kathinka
21-01-2008, 18:03
......

Siadle
21-01-2008, 18:29
Jeg vil gjerne ha de samme svarene som deg.

Ninapia
21-01-2008, 18:32
Jeg hadde blødninger fra uke 4 til 10 ca. Tøtta er nå snart 5 år.

Er det spekulumen du tenker på legen brukte? Den åpner IKKE livmoren, men bare skjeden så legen får sett der inne.
Slimhinnene er veldig skjøre under svangerskapet så blødingen din trenger ikke å stamme fra livmoren, men bare fra slimhinnene.
Ikke ha sex før spottingen har stanset.

Elsie
21-01-2008, 18:42
Ninapia: Dersom legen har tatt prøve av livmorslimhinnen, må han åpne noe for å komme inn i livmoren å ta prøven. Jeg har selv tatt sen slik prøve og den var jammen meg smertefull nok. :angst:

Klara: Jeg blødde fra jeg testet positivt til og med uke 10 da jeg gikk med sønnen. Blødde nesten hver dag, friskt blod. Nok til at det kom på truseinnlegget av og til.

Denne gangen har jeg også blødd fra positiv test til og med 10+2. Har hatt et par dager opphold og så noen dager blødning hele veien. Det har vært så mye at jeg har måttet bytte truseinnlegg flere ganger om dagen. En gang var det til og med en koagel til stede. Jeg har hatt flere UL og gyn klarte ikke se eksakt hvor blødningen kom fra, men at det kom fra livmoren. Jeg er tvillinggravid denne gangen og begge har det bra, i følge flere UL og lytting etter hjertelyd.

Man kan altså fint blø friskt blod i mange uker uten at det er ensbetydende med abort. Husk at slimhinnene er skjøre og det er slett ikke gjør saken bedre at det er tatt prøve av livmorslimhinnen. Bare det i seg selv kan gi blødninger over flere dager.

Kathinka
21-01-2008, 20:16
Takk for svar, dere som har svart til nå :)

Bare slenger på et tilleggsspm; Hva gjorde dere mens dere hadde blødning/spotting, var dere sengeliggende eller holdt dere dere i ro. Eller gjorde dere som før, bare med en viss grad av forsiktighet?

Elsie
21-01-2008, 20:30
Første svangerskap lå jeg veldig mye.
Denne gangen har jeg tatt det roligere, men ikke ligget spesielt mye. Jeg har unngått å løfte tungt eller gjøre andre ting som kunne belaste megen. I tillegg har sex vært no no så lenge jeg har hatt blødninger. Mulig det ikke ville gjøre noen forskjell, men jeg har unngått ting jeg vet kan gi blødninger, for å ikke blø ytterligere.

Lassie
31-01-2008, 17:13
Er det noen av dere som det har kommet mørkt "gammelt" blod, som det har gått bra med? Ikke noe friskt blod her, men jeg er fryktelig redd... Selv om legen har sagt det kan være normalt...

Elsie
31-01-2008, 18:37
Innimellom mine friske blødninger har jeg også hatt dager hvor det har kommet gammelt blod. Du vet, det kan ha vært en liten slimhinneblødning som rett og slett bruker tid på å komme ut.

Ser forresten du har ICSI baby i magen. regner med du da bruker f.eks crinone? Det er kjent for å gi småblødninger og ofte kommer det ut crinone-rester med mørkebrunt/svart i, som er gammelt blod.

Hemulen
31-01-2008, 20:44
Det er helt umulig å konkludere med noe ut i fra blodmengde og hvordan blodet ser ut. Oppfølging med UL og HCG-testing er eneste måte å vite om svangerskapet utvikler seg greit eller ikke.
Noen kan blø ganske mye uten at det gjør noe. Noen kan spotte litt, og det kan ha gått galt (og kroppen kan gå i ukesvis uten å støte ut resten).
Det kan blø både nytt blod og gammelt blod i normale svangerskap, undersøkelser kan gi blødninger osv. Det er altså temmelig umulig å vite.
Jeg har mistet noen ganger og en av gangene blødde det nesten ingen ting og det var UL som viste at noe var galt. En annen gang blødde jeg mye, men fosteret levde mens jeg blødde mye, men all blødningen gjorde at det gikk galt etterhvert likevel.

Lucifine
31-01-2008, 21:18
Jeg blødde mye i begynnelsen av svangerskapet. En gang hadde jeg dusjet og jeg hadde på meg håndkle. Skulle gå å kle meg da jeg kjente den velkjente "mensfølelsen"... Du vet den som du kjenner når det kommer en "gufs" med blod..? Jeg tenkte med meg selv at "nei, det kan jo ikke være", men da jeg kikket ned så jeg at blodet rant ned benet mitt. Det drypte av meg i det jeg begynte gå mot badet. Store røde dråper lynte mot meg i det jeg ringte legevakten. De bad meg legge meg ned og se det ann. Mannen råkjørte hjem fra jobb og tvang meg ut i bilen. Jeg ville ikke gå, jeg ville ikke høre at babyen vår var borte. Jeg var helt fortvilet og grein kontinuerlig. Da vi kom frem til legevakten fikk vi ul og der fikk vi se EN SPRELL LEVENDE BABY!!! Jeg var da ca ti uker på vei..

Jeg fikk beskjed om å ikke løfte tungt (ingenting over 5 kg fordelt på to hender), ikke sex før blødningen hadde gitt seg, ligge en del i ro og slappe av.

Jeg opplevde flere blødninger etterpå også, de siste var nokså langt ut i sv.sk.. Hadde flere "hasteul" og gyn undersøkelser. Men alt ser bra ut. Jenta var liten lenge (under gjennomsnittet med 5% avvik) men nå har hun hatt voksespurt og ligger nå 4% OVER gjennomsnittet. Jeg har tro på at dette går bra! På en av de siste hasteturene våre sa legen at det er som regel ikke grun til bekymring dersom du ikke blør nok til å fylle et bind.

Rødt blod er nytt, men jo mørkere jo bedre. Gammelt blod skal vi ikke være redde for. Prøv å ta det med ro, prøv å ta vare på deg selv. Jeg skal krysse fingrene for dere!

Lassie
31-01-2008, 23:07
Ser forresten du har ICSI baby i magen. regner med du da bruker f.eks crinone? Det er kjent for å gi småblødninger og ofte kommer det ut crinone-rester med mørkebrunt/svart i, som er gammelt blod.

Ja, jeg har brukt Crinone, så dette høres jo faktisk ganske fornuftig ut! Dette var noe av det mer beroligende jeg har hørt. For gravide-symptomene er der fortsatt iallfall!

Rødt blod er nytt, men jo mørkere jo bedre. Gammelt blod skal vi ikke være redde for. Prøv å ta det med ro, prøv å ta vare på deg selv. Jeg skal krysse fingrene for dere!

Dette var også ganske beroligende... Jeg har også fått det for meg at friskt blod er "skumlere" enn gammelt. Så jeg håper du har rett!

Takk for at dere har gitt meg noen svar, jenter, selv om dere selvsagt ikke kan si hva det er, hehe. Men det var beroligende likevel, å høre noen positive tanker!