PDA

Vis full versjon : Avkryssing på SF-kurven!

MokkMokk
10-03-2003, 17:20
Jeg bare lurte på..
Når dere er på kontroller hos lege eller JM, varierer det hvordan disse krysser av på kurven, i forhold til hvor mange uker/dager du er på vei?
Jeg har nemlig oppdaget at legen jeg var hos sist, da jeg var 24+4, har krysset av målet mitt da på 25-ukers streken;
hun har altså tenkt at jeg er i min 25 uke, og tolket kurven slik.
MEN - jordmora mi går ut fra fullgåtte uker, så idag da jeg er 26+2, krysset hun av på 26-ukers streken!

Hva er mest riktig? :uff:

Det har jo litt betydning da - i mitt tilfelle, der jeg ligger litt i øvre sjikt i grønt felt, er jeg helt på kanten med JM's metode,
men går man ut fra slik legen gjør, så er plutselig målet innenfor det grønne.

Dere da - hva mener dere om dette, og hvordan er deres kurver fylt ut? :???:

Klem fra undrende
verene :gal:

Happy
10-03-2003, 19:01
Både legen og jordmor går ut fra fullgåtte uker. Men det hjelper jo lite når legen leser av ett tall på målebåndet og setter krysset på den røde streken i alle fall :gal:.

Annie
10-03-2003, 22:16
... eller når jordmor og lege måler fra ulikt sted på skambenet..... :uff:

Tidligere Bruker
10-03-2003, 23:04
Min lege og jordmor gjør også som Happy skriver.

:mervink:

Trude
13-03-2003, 19:17
Legen og jordmora mi gjør det på samme måten. Jeg synes det er mer riktig. Når jeg var 27+5 satte jordmor det som 28, og synes det er mere riktig enn å sette det som uke 27. Jeg ligger også i overkant av det skraverte området, men det har ikke så mye å si.

Tidl. bruker
13-03-2003, 22:43
Har opplevd en del ulik praksis på dette området ja. Men forskjellen blir jo uansett minimal så det har ingen praktisk betydning. Det er ikke uvanlig å ligge i overkanten av det grønne feltet, ikke helt over heller. Finnes til og med en del som forsvinner helt utenfor rutenettet på slutten uten at det er noe galt.

marliin
31-03-2003, 10:48
Jeg har lagt i øverste del av det grønne feltet hele tiden denne gangen uten at noe blir gjort av den grunn. Med førstemann lå jeg hele tiden mellom den røde streken og det øverste grønne men fikk en gutt på "bare" 3,5kg allikevel. Har en venninne nå som hadde sf-mål på 36 da hun fikk førstemann to uker på overtid og han var 4,6kg. Selv fikk jeg målt 34cm i uke 38(min ble født 6 dager før termin) og fikk altså en gutt på knapt 3,5 kg. Denne gangen har jeg og venninnen samme sf-mål men jeg tror ikke at jeg får like stor baby som henne av den grunn.