Vis full versjon : Har jeg fått sopp?
Linejenta
10-03-2003, 23:10
Er så usikker, i et par uker så har jeg hatt sånne prikker rundt "åpningen". Vet det er lettere å få sopp nå når vi er gravide. Men det svir ikke, men innimellom lukter det litt spesielt av utfloden og den er økende..
Er dette sopp eller kan det være noe annet?
Er det noe jeg kan ta uten å ta en GYN undersøkelse. Det vil jeg nemlig ikke nå:blush:
Kan det smitte min kjære?
Håper noen kan hjelpe meg, jeg har nemlig aldri hatt sopp før så jeg er riktig så usikker..
Klem fra
Tidligere Bruker
10-03-2003, 23:13
Visst ikke det klør så tror jeg ikke det er sopp.
Typisk tegn på sopp er hvitaktig tykk utflod, noen ganger med litt klumper, og det pleier ikke lukte direkte vondt.
Og intens kløe er ogaå vanlig, rundt klitoris og kjønnslepper.
Du bør ta det opp med legen om det lukter vondt, og du er bekymret.
Lykke til. :)
:klem:
Bluelady
10-03-2003, 23:51
Det kan være sopp uten at det klør.... jeg har hatt sopp uten å merke noen verdens ting ... legen fortalte meg det da jeg hadde GU :o
.. og ja du kan visstnok smitte partneren din med sopp...
Ville nok snakket med legen om det siden du er gravid.
Lykke til
Her er soppeksperten.....har hatt det konstant hele svangerskapet og NÅ er jeg lei.
Sopp begynner med hvitt belegg i skjeden, langt oppe som sprer seg nedover. Det klør nok ikke så mye før det har satt seg tenker jeg, og jeg føler det klør mest rundt urinveisåpningen. Etterhvert klør og svir det grusomt om du er uheldig. Du får også et gulhvitt illeluktende utflod som er tykk og klumpete.
Jeg visste heller ikke at jeg hadde sopp, hadde aldri hatt det før. Men legen bekreftet dette. Jeg kunne ta Canesten stikkpiller og krem for å lindre, respetfritt. Dette virket kun i et par dager så var den tilbake. Og slik har det vært. Men det finnes andre preparater på apoteket du også kan prøve og de har hjulpet meg bedre den siste gangen.
Partneren din kan ha symptomfri smitte men smitte deg igjen ved sex, derfor må han behandles. Bare krem i tre dager.
Om du er skikkelig plaget så er det bra å ligge uten truse om natten, skylle ofte, bruke bomullstruser, løse bukser og ta melkesyrebakterietabletter i skjeden, samt spise yoghurt.
Håper du ble klokere.
Linejenta
13-03-2003, 14:39
Takk for hjelpen jenter. Er det hvitt som et hvitt papir liksom?
Isåfall er det nok ikke det:)
Klem fra
Nope, det kan være gult også....men gulhvit utflod kan du nok ha selv om det ikke er sopp. Kløen er nok det sikreste symptomet. I svangerskapet øker utfloden gjerne mye på grunn av miljøet der. Du kan ta melkesyrebakterier for å få mindre utflod og normalisere bakteriefloraen i skjeden. dette påvirker ikke babyen og er helt uskadelig for dere begge.
Linejenta
13-03-2003, 14:46
Heller ikke kløe her:)
Men det oppdages vel på urinprøvene jeg leverer?
Klem fra
Småen og Nurket
17-03-2003, 17:42
Jeg har også hatt sånn og jeg kjøpte bare sånn canasten krem på apoteket og da gikkd et vekk med en gang. Prøv det og virker det ike så ta en Gyn.undersøkelse
På min første svangerskapskontroll sa legen at han var temmelig sikker på jeg hadde sopp fordi utfloden var litt klumpete.
Hjeeeelp!!
Men han beroliget meg med at sopp er SVÆRT så vanlig, alle har det i større og mindre grad. Fikk beskjed om å ikke behandle med mindre jeg følte ubehag (det gjør jeg jo ikke). Nå er utfloden også mindre, og jeg klarer ikke så klumper. Så kanskje det har stabilisert seg selv :???:
Noen som vet? Jeg har ikke peil, aldri vært plaget med dette før.
:findag:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.