PDA

Vis full versjon : innbilt svangerskap: Hvordan får jeg mensen igjen?

Lovinda
10-03-2003, 23:18
Jeg hadde eggløsning 11/2 (eggløsningsslim, og to uker før min forventede mens). Litt over en uke etter dette hadde jeg lett blødning som jeg tenkte kunne passe med festeblødning. Det var friskt blod som smårant hele dagen, og mer brunlig/slimete i to dager etter. Så ventet jeg mens innen 26, men fikk ikke den. Testet så med CB: Negativt 28 /2, 4/3, 9/3.
Jeg skjønner at det ikke er noe på gang, men jeg har altså allikevel fått sterke SUBJEKTIVE svangerskapstegn. Bl a er jeg kvalm, det har jeg aldri vært plaget av før.
Siden jeg nå ønsker meg barn, vil jeg jo bare i gang med mensen. Men den kommer ikke, og alt jeg kjenner er mer kvalme og brystspreng. Jeg er ikke premenstruell på noen måte.
Må jeg gå til legen for å få nullstilt meg igjen? Jeg har ærlig talt ikke særlig lyst til det.
Ønsker gode råd.

siw26
10-03-2003, 23:27
Mennesker har bare ikke innbilt svangerskap...
Mulig du har hoppet over en periode, men innbilt svangerskap, det klarer vi ikke... Vi kan tenke så mye på symptomer at vi får f.eks ømme bryster og kvalme, men...

Jeg hoppet over en periode en gang, ble også kvalm og fikk ømme bryster, mer enn når jeg skulle ha mensen, men var altså ikke gravid den gangen.

Skjønner ikke hva du mener med å gå til legen og få nullstilt deg..?? Tror nok naturen må få gå sin gang, ha tålmodighet, og vent en periode til, så kommer nok mensen- eller kanskje du er gravid likevel..? Lykke til, og gå til legen hvis mensen ikke kommer om en periode:)

Nuggett
10-03-2003, 23:34
Jeg mener å ha hørt at legen bare vil "nullstille deg" (gi deg noen tabletter som får igang mens igjen) dersom mens har uteblitt i over 3 mnd.

En annen ting jeg mener å ha lest er at mens ALLTID kommer 14 dager etter eggløsning. Dvs at eggløsningen kan komme forsinket - ikke mens.

Er du sikker på at du hadde eggløsning den 11/2 da? Eller kan den ha vært forsinket evt. kommet for tidlig?

Har du regelmessige sykluser?

Det kan ikke ha vært mens du hadde da du hadde den blødningen da? Kanskje du da hadde en kortere syklus enn du normalt pleier å ha?

Ville kanskje testet på nytt litt ut i neste uke dersom du ikke får mens før det.

Lovinda
11-03-2003, 00:01
Svarer begge i samme rute.
Damer kan få innbilt svangerskap, de kan faktisk gå tida ut - ifølge gamle oppslagsverker. Men det er nok sjelden nå, siden det er psyken som setter det igang, og man skal visstnok komme ut av det ved å erkjenne at det er innbildning. Jeg leste at det gjelder gamle damer med sterkt ønske om å få barn; selv er jeg 40 - fyller kriteriene for både det ene og det andre!
Nullstille er en annen måte å si at jeg vil ha mensen igjen. Jeg vil til dag null i syklusen..
Nuggett, du spør om jeg virkelig hadde eggløsning; jeg tror det. Det var 2 uker igjen til forventet mens; jeg har 6 ukers syklus og den har vært jevn de siste 3-4 årene.Jeg kjenner vanligvis at jeg har eggløsning, sjekker slimet og så kommer mensen to uker etter det. Det har vært helt pålitelig. Det nye er at jeg etter lengre overveiing fjernet spiralen. Den kom ut like etter forrige mens. Gjett om jeg var oppspilt! Dafwnw har ikke gått så seint på årevis!
Den rare korte blødninga kunne være mensen, men det var tilsammen en tiendedel av det jeg blør, om det var så mye, og til vanlig blør jeg kraftig i tre dager og lett i tre. Det ligna lite på mens. Men hvem vet.
Det dumme er at jeg er kvalm og har testa negativt tre ganger. Så bortkastet!
Håper jeg får mensen fort nå - av meg selv... og får bedre grunner til å besøke disse sidene.

Dana
11-03-2003, 10:43
Du skriver, at det var en lille blødning. Kunne det ikke være din første mens efter udtagelse av spiral. Man bløder jo ofte mer, når man har spiral.
Bare en tanke.

siw26
11-03-2003, 11:43
Lovinda: Nei, mennesker har ikke innbilt svangerskap.
Det er da psyken som spiller oss et puss, fordi vi så gjerne vil det. Ta f.eks hunder, de kan ikke ønske seg et svangerskap, men så og si alle hunder har det likevel, uten å ville det selv.
Du skriver: "ifølge gamle oppslagsverker"- ja, mye forandrer seg i medisinverden også. Tror nok legene vet litt mer i dag, kroppen vår er bare ikke lagd slik.

tiny
11-03-2003, 18:22
http://www.helsenett.no/3/3_s12.html

Sånn, der kan dere som tviler lese selv.
Det finnes flere linker, bare søk.

Det er ikke noe særlig å bli mistrodd!!

Det er noen kvinner som mister mensen en stund etter prevensjonsbruk.
Opptil flere måneder.
Du får ta tiden til hjelp og heller kontekte lege hvis du føler at noe er "feil"

Mvh Tiny, 5 barnsmor og sykepleier

Lovinda
11-03-2003, 20:47
Det forekommer selv i våre dager. Takk Tiny, grei link....

Jeg er forresten litt saklig opptatt av at det faktisk finnes. Vi er biologiske skapninger og deler litt av hvert med andre pattedyr. Kanskje følelsesliv og forventninger også?
Innbilt svangerskap har et latinsk navn; grossesse nerveuse, jeg vet ikke hvor utbredt det var blant kvinner men det gikk av og til så langt som til fødselsrier. Jeg må si jeg har meddynk med dem, de må ha forstått absolutt ingenting! Men jeg antar at objektive svangerskapstester og mye hjelp til ufrivillig barnløse har avhjulpet svært mange tilfeller av slike misforståelser!
Det er forresten utrolig hvor sterk innflytelse psyken har på helse og velbefinnende. Og det gjelder både på godt og vondt.
Jeg tror jeg prøver å logge meg ut i fra svangerskapsdebatten inntil videre; i alle fall inne i hodet. Men det er jo gøy å lese om dere andre så jeg kommer vel med en replikk her og der

Ellers var det jo mye respons på innlegget, det setter jeg pris på . Takk alle; håper det blir mange ordvekslinger i tiden fremover!