Vis full versjon : Prevensjon og sånn
Heisann damer!
Så hææærli det har vært å ikke ha mens på snart åtte måneder!! Men snart er det over.. Fooresten hvor lang tid kan man forvente at det tar før man får mensen igjen etter fødsel?? (dagen etter, om 3 måneder?)
Jeg har begynt å tenke på prevensjon igjen..... Har brukt P-piller i "alle år" men vet ikke om jeg skal begynne med det, eller noe annet, etter fødselen. Egentlig vet jeg ikke om jeg har lyst å bruke noe; litt fristende å la det skje det som skjer, men tror ikke jeg tar sjansen på det heller ;) Det kan kanskje bli litt for tøft ?? Det frister liksom ikke noe særlig å proppe seg med de pillene lenger. Men jeg har en haug i skapet, så det blir kanskje til det. Kan man sette inn f.eks spiral umiddelbart etter fødsel, eller skal man la underlivet få være litt i fred, kanskje :blush: en stund etter fødselen?
Ikke for det, gudene veit nå jeg er klar for en hyrdestund igjen etter fødselen :blush: (eller sambo for den del!!!)
Snoopy
snart fullgått 33 uker :D
Jammen godt spørsmål :klapp: Har lurt på det samme selv...
Tror venninna mi fikk satt inn spiral på 6-ukers kontrollen sin...
Ja ikke godt å vite når man får lysten tilbake igjen... Har vært fraværende en god stund nå i alle fall.... :p
Kan p-pillen gå over i morsmelken mon tro..? At det ikke er bra å ta når man ammer..??:???:
Kos Puncky (35+4)
Man kan sette inn spiral , men må vente til man har grodd skikkelig etter fødselen. Allt må trekke seg sammen osv. Det er vanlig å vente til 6 ukerskontrollen med det.
Man kan ikke bruke p-pillen hvis man skal amme.
Da bruker man heller noe som heter minipille.
Jeg vil anbefale å bruke kondom som prevensjonsmiddel de første ukene etter fødsel, hvis dere prøver å ha sex før 6 uker har gått.
Fullamming viser seg dessverre å ikke være fullgodt prevensjonsmiddel for flere.
Mannen og jeg prøvde vel å ha en liten hyrdestund:blush: når poden var ca 4 uker, men det gikk heller dårlig.
Jeg hadde en stri og hard fødsel med vakum som siste utvei og da blir man ekstra sår/oppskrapet innvendig.
Stakkars mannen min, han fikk passet sitt påskrevet ja...:blush:
Så vi prøvde ikke igjen før det var gått 6 uker etter fødsel.
Selv da synes jeg det gjorde fryktelig vondt.:uff:
Dette er jo veldig individuellt da, har for ex hørt om ei som omtrent ikke klarte å vente 1 uke og det gikk visst helt fint...:???:
Forstå det den som kan.
Jeg husker da jeg fikk jenta mi for snart 9 år siden nå så blødde jeg selvfølgelig litt etter fødselen. Det varte noen dager, men mensen fikk jeg ikke igjen før jeg slutta å amme. Men det er ikke dermed sagt at man ikke trenger å beskytte seg om man ikke ønsker flere barn da :):)
Den gangen valgte jeg spiral, noe jeg var veldig fornøyd med, slapp liksom å tenke mer på det med prevensjon. Den gangen fikk jeg høre at man ikke skulle ta p-piller mens man ammet, men at man måtte bruke mini pille i tilfelle.
Denne gangen er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Om vvi skal ha flere barn så hadde det vel vært det beste å ikke bruke noe. For den jeg har i magen nå var påbegynt for over 4 år siden. Skal det ta like lang tid med en til, så er det ikke noe vits i å bruke prevensjon. Men så var det å tenke på om det skulle klaffe med en gang...det passer også litt dårlig, da jeg ønsker å jobbe slik at jeg kan være hjemme et år denne gangen....så vi får se. Om jeg skal bruke prevensjon så blir det nok spiral igjen, da jeg var veldig fornøyd med den sist :)
Tove 33+4
Når mensen kommer tror jeg nok er inviduelt. En bekjent av meg fortalte at hun hadde fått tilbake mensen 2 uker etter fødsel...
For vår del kommer nok kondomen til å bli benyttet. Jeg har hørt at man ikke skal benytte P-piller når man ammer, og mini-pillen er jeg redd jeg kommer til å glemme å ta når jeg skal. Det er vel innen en tidsperiode på 2 t at man skal ta pillen hver dag. Og jeg vet at jeg har en tendens til å glemme ting.
Men vi får se hva som skjer, når den tid kommer!
Popsan
Malinmor
04-09-2002, 00:19
Jeg har også tenkt på dette med prevansjon, hadde ærligtalt aldri trodd at jeg måtte ta noe slikt:uff: Vi brukte 3 år på å lage Sebatsian og da fikk vi beskjed om at vi ALDRI kunne få barn på naturmetoden(mannens sæd var nesten helt død)Men så fikk vi Sebastian og 3 mnd etter fødselen var jeg gravid på ny:o Litt i tidligste laget og etter en hard og jævlig fødsel så var tanken på å være gravid igjen ikke så kul akkurat da:( Men man blir vant til det meste og gubben var jo helt i skyene:D Nå bare gleder jeg meg, og er stolt over å ha fått 2 barn på 1 år:klapp:
Men nå snakker jeg meg bort igjen. Jge har tenkt på spiral eller mini pillen, fordi disse har minst farlige bivirkninger for meg(har mye hjerte og blodkar sykdommer i familien) Men jeg kviier meg for å gå til Gynekolog etter forige fødsel(må spy av tanken) så det blir nok mini p piller på meg med det første;) Og vi tar ikke sjangsen på å hoppe av i svingen nå gitt:eek:
Jeg fikk mensen igjen 8 uker etter fødselen, mens andre venninder ikke har fått den 1 år etter engang, så det er nokså individuelt. Vi hadde sex ca 5-6 uker etter fødselen og var litt vondt første gang, men etter det var det som før.:blush: :blush:
Uansett: her er det lukket før jeg har prevansjon:p
:stakar: :stakar:
Lille Persille
04-09-2002, 00:23
Jeg har lurt på det samme. Har alltid gått på pillen til jeg sluttet for 3 år siden. Siden da har jeg ikke brukt noe. Har ikke lyst til å bruke piller, heller ikke kondom. Men man kan jo ikke alltid få det som man vil..:D
Vil ha en til, hvis vi får det til, men ikke før vi har fått litt tid sammen med mikro først.
Jeg må vel trå til med piller tenker jeg.
:uff:
33+1
Stinemor
04-09-2002, 13:34
Ett barn til på rappen skal jeg IKKE ha, så prevensjon må til!!
Jeg tåler ikke vanlige p- piller (bare kaster opp), og har brukt minipillen i mange år. Det fungerer helt fint, og jeg kan jo fortsette etter fødselen.
Men så hadde det jo vært ålreit å sette inn en spiral så man slapp å tenke mer på det også. Og da kunne jeg likesågodt ha satt den inn ved 6- ukerskontrollen når man allikevel skal drive og rote "oppi der". ( Jeg hater GU!!!) :uff:
Nei, jeg får tenke litt mer på det.
Stinemor
Her blir det spiral tror jeg ja! Og den skal inn så kjapt det går an....
Jeg har brukt pillen i alle år, men den kan vi ikke bruke når vi ammer. Kondom kommer ikke på tale her i gården. Vil ikke!!!
Og mini-pillen stoler jeg ikke på, da jeg kjenner flere som har blitt gravide på den. Og ikke kommer jeg til å huske den heller, da du har 1 time på å ta den hver dag.
Så slik er ståa her.....
*Trixie*
04-09-2002, 19:43
Vet ærlig talt ikke jeg altså, har jo brukt p-pille i allle år, men den kan jeg jo ikke ta. Minipiller funker ikke så glemsk som jeg er, kondom syns hverken jeg eller typen er noe særlig å rope hurra for, så da er det vel bare spiral igjen da, hører masse skryt om den altså, men for meg virker det litt ekkelt å ha noe "inni der". Man kan ta p-sprøyte men den hørte jeg en mindre hyggelig historie om her om dagen, så nå frister ikkke det heller... SUKK.
Men ett eller anna blir det jo, håper å få tilbake sexlivet mitt som det var så fort som mulig. :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.