PDA

Vis full versjon : Jernmangel?

Lykkelig77
29-01-2008, 17:09
Jeg har i lenger tid vært veldig tungpustet og får ofte høy puls. Jeg har tatt opp dette med både lege og jordmor og de mener det antagelig kommer av at hovedpulsåren kommer i klem. Nå har jeg sjekket litt på nettet :rødme: og jeg fant ut at tungpustethet og høy puls kan være symptomer på alvorlig jernmangel :shock: Jeg har tenkt litt på at det er rart at de aldrig sjekker jernlagrene eller blodprosenten min. Jeg har kun sjekket dette en gang og det var i uke 6.. Burde jeg stikke innom på torsdag for å få tatt en blodprøve?

Nemi83
29-01-2008, 17:32
Ja det ville jeg gjort..
Jeg ble ringt etter av legen i går, han ville jeg skulle komme å ta nye blodprøver pga lav blodprosent.
I dag har jeg begynt på jerntabletter så håper formen blir litt bedre.
Har vært svimmel og uggen i det siste.
Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tatt turen innom legen i morgen.
Greit å få sjekket det..

Tossi
29-01-2008, 18:06
I følge retningslinjene så skal hb kun måles to ganger (dersom alt er som det skal) og jernlager én gang i løpet av svangerskapet - hb og jernlager på første kontroll, og hb på nytt rundt sv.uke 28.

Grunnen til at man bare måler jernlageret én gang, er fordi jernlagerstatus har vist seg å ikke være av så stor betydning for gravide i forhold til ikke-gravide kvinner. Tidligere ble man automatisk bedt om å spise jern dersom jernlageret var under et visst nivå på et gitt tidspunkt i svangerskapet, men nå skal man kun ta jerntilskudd dersom man har lav hb og symptomer på jernmangel som f.eks. svimmelhet og trøtthet.

Nå er høy puls og tungpust ganske vanlig blant gravide, så om det skyldes jernmangel eller bare svangerskapet i seg selv er vanskelig å si. Men du er jo på et stadium i svangerskapet der hb din uansett skal måles, og dersom den er fin (over 10-11) ville jeg personlig ikke ha begynt med jerntilskudd - det vil påvirke hb langt mer enn det påvirker jernlageret, og at mor har (for) høy blodprosent er ikke heldig for fosteret.

Lykkelig77
29-01-2008, 18:51
I følge retningslinjene så skal hb kun måles to ganger (dersom alt er som det skal) og jernlager én gang i løpet av svangerskapet - hb og jernlager på første kontroll, og hb på nytt rundt sv.uke 28.

Grunnen til at man bare måler jernlageret én gang, er fordi jernlagerstatus har vist seg å ikke være av så stor betydning for gravide i forhold til ikke-gravide kvinner. Tidligere ble man automatisk bedt om å spise jern dersom jernlageret var under et visst nivå på et gitt tidspunkt i svangerskapet, men nå skal man kun ta jerntilskudd dersom man har lav hb og symptomer på jernmangel som f.eks. svimmelhet og trøtthet.

Nå er høy puls og tungpust ganske vanlig blant gravide, så om det skyldes jernmangel eller bare svangerskapet i seg selv er vanskelig å si. Men du er jo på et stadium i svangerskapet der hb din uansett skal måles, og dersom den er fin (over 10-11) ville jeg personlig ikke ha begynt med jerntilskudd - det vil påvirke hb langt mer enn det påvirker jernlageret, og at mor har (for) høy blodprosent er ikke heldig for fosteret.

Takk for svar :blomst: Nå var jeg på kontroll idag og det ble ikke målt hb. Neste legetime er ikke før i uke 32 men jeg får be de ta en sjekk da :-)