Vis full versjon : Pulsen min er så svak idag..
Lykkelig77
04-02-2008, 13:56
Jeg har hatt litt høyere trykk enn vanlig de siste to kontrollene men ikke så høyt at legen har kommentert det. Jeg sliter veldig med høy puls om dagen og skal til sykehuset for nærmere sjekk (legen sender henvisning). Idag er jeg litt ør og har noe hodepine i pannen og isted når jeg skulle måle pulsen min la jeg merke til at den var så utrolig svak :shock: Den er litt sterkere når jeg sitter men når jeg reiser meg opp så blir den nesten borte føler jeg.. Jeg har ikke vann i kroppen. Er dette noe som bør sjekkes opp umiddelbart eller kan jeg regne med at jeg overlever dagen og natten så stikker jeg innom får å få målt trykket imorgen? Jeg er nemlig på jobb i Oslo nå og det er så tungvindt å dra på legevakten..
Med symptomer som pannehodepine og ørhet, ville jeg få sjekket opp blodtrykket i dag hvis jeg var deg. Og særlig når blodtrykket har vært stigende ved de siste to kontroller. Men hvor høyt var det?
Men det kan være helt uskyldig. For sikkerhets skyld ville jeg ringt til en fødeavdeling, hvis det er sånn at du er i Oslo nå og fortalt om symptomene dine. Har du lang vei hjem da?
Eller ring fødeavdelingen du hører til og be dem eventuelt henvise deg til en i Oslo hvis de syns du trenger kontroll av blodtrykk raskt....
Ønsker deg lykke til :)
Lykkelig77
04-02-2008, 15:04
Med symptomer som pannehodepine og ørhet, ville jeg få sjekket opp blodtrykket i dag hvis jeg var deg. Og særlig når blodtrykket har vært stigende ved de siste to kontroller. Men hvor høyt var det?
Men det kan være helt uskyldig. For sikkerhets skyld ville jeg ringt til en fødeavdeling, hvis det er sånn at du er i Oslo nå og fortalt om symptomene dine. Har du lang vei hjem da?
Eller ring fødeavdelingen du hører til og be dem eventuelt henvise deg til en i Oslo hvis de syns du trenger kontroll av blodtrykk raskt....
Ønsker deg lykke til :)
Takk for svar :-) Jeg har ikke papirene mine her men undertrykket nærmet seg 90 (87 var det trur jeg) på forrige kontroll men det kan ha kommet av at jeg ikke sov noe natten før sa legen. Jeg har 1 times reisevei og jeg kjører med samboern som er opptatt i møte nå så vi rekker ikke hjem før legekontoret stenger.. Jeg ser det an utover ettemiddag/kveld så stikker jeg innom og får målt trykket imorgen.
Takk for svar :-) Jeg har ikke papirene mine her men undertrykket nærmet seg 90 (87 var det trur jeg) på forrige kontroll men det kan ha kommet av at jeg ikke sov noe natten før sa legen. Jeg har 1 times reisevei og jeg kjører med samboern som er opptatt i møte nå så vi rekker ikke hjem før legekontoret stenger.. Jeg ser det an utover ettemiddag/kveld så stikker jeg innom og får målt trykket imorgen.
Men du kan stikke innom fødeavdelingen du hører til på veien hjem. For sikkerhets skyld. Det blodtrykket du tok hos legen er faktisk over normalt BT, og når du forteller om de symptomene, ville jeg, hvis jeg var deg tatt kontakt med den fødeavd. du hører til.
På føden kan du henvende deg nårsomhelst på døgnet. Mener ikke å skremme deg, men dersom blodtrykket er for høyt kan man få pannehodepine, synsforstyrrelser, svimmelhet, ørhet, uvelhet, kvalme, vondt i magen osv...og dette er symptomer man bør lytte til (kalles svangerskapsforgiftning)
Men som jeg skrev i sted kan det være helt uskyldig også, men ville tatt kontakt i dag jeg, og fått sjekket det opp.
:klem:
Lykkelig77
04-02-2008, 20:12
Jeg ringte legevakten i kommunen og fikk snakke med legen som var på vakt idag. Jeg forklarte som det var og spurte om jeg kunne få komme å få målt trykket mitt. Han var skikkelig utrivelig og lite imøtekommnde så jeg ringte tilbake 15 min etterpå og sa at jeg ikke kom likevel :leppe: Formen er sånn passe så jeg regner med at jeg overlever til imorgen så stikker jeg heller innom fastlegen min for å sjekke trykket.
Jeg ringte legevakten i kommunen og fikk snakke med legen som var på vakt idag. Jeg forklarte som det var og spurte om jeg kunne få komme å få målt trykket mitt. Han var skikkelig utrivelig og lite imøtekommnde så jeg ringte tilbake 15 min etterpå og sa at jeg ikke kom likevel :leppe: Formen er sånn passe så jeg regner med at jeg overlever til imorgen så stikker jeg heller innom fastlegen min for å sjekke trykket.
Ja, nå ventet jeg spent på å høre hvordan det hadde gått med deg.
Huff for en utrivelig legevaktslege. Det er ikke hyggelig å bli møtt sånn.
Ja, det er bra du får sjekket trykket i morgen i alle fall. Fortell om symptomene dine til han også da. Lykke til i morgen :klem:, og du må fortelle hvordan det har gått da..
(Er jordmor på en fødeavdeling selv, derfor jeg var litt "streng" i stad i fht at du må ta blodtrykk i dag, men det går sikkert bra å få tatt det i morgen også.) Ta det med ro resten av dagen, slapp av så godt du kan.
Lykkelig77
04-02-2008, 21:20
Ja, nå ventet jeg spent på å høre hvordan det hadde gått med deg.
Huff for en utrivelig legevaktslege. Det er ikke hyggelig å bli møtt sånn.
Ja, det er bra du får sjekket trykket i morgen i alle fall. Fortell om symptomene dine til han også da. Lykke til i morgen :klem:, og du må fortelle hvordan det har gått da..
(Er jordmor på en fødeavdeling selv, derfor jeg var litt "streng" i stad i fht at du må ta blodtrykk i dag, men det går sikkert bra å få tatt det i morgen også.) Ta det med ro resten av dagen, slapp av så godt du kan.
Føler meg faktisk litt bedre nå etter å ha spist middag. Hodepinen er borte og jeg føler meg ikke så ør lenger. Tusen takk for gode råd :klem: Jeg lover å komme med oppdatering imorgen etter at jeg har vært til legen.
Lykkelig77
05-02-2008, 14:47
Da er jeg komme meg hjem fra legen med en 100% sykemelding. Trykket var ikke helt bra idag heller, 138/84. Undertrykket er jo lavere enn på fredag men overtrykket er en god del høyere og i tillegg har jeg ligget flat i snart et døgn så hun regnet med at trykket hadde vært en god del høyere om jeg hadde kommet rett fra toget etter en dag på jobb. Jeg gruer meg noe sinnsykt til å fortelle dette på jobben :(
Det er nok det beste for deg og babyen å ta det litt med ro fremover :)
Jobben må bare finne seg i at babyen og din form er det viktigste akkurat nå. Vi kvinner har så lett for å få dårlig samvittighet (det gjelder meg også) i fht jobben. Men vi må slutte med denne dårlige samvittigheten...
Det er viktig at du tenker på deg selv og babyen nå, og roer hele livet ned litt. Når blodtrykket er høyt, kan blodgjennomstrømningen i morkaken bli redusert, noe som kan føre til at babyen ikke legger på seg godt nok og får de næringstoffene h*n trenger.
Når du tar det med ro, vil blodtrykket ditt bedre seg og barnet vil ha det så veldig mye bedre :)
Ønsker deg lykke til videre, dette kommer til å gå bra vet du.
Regner med at du får god oppfølging av legen din.
:klem:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.