PDA

Vis full versjon : helgejobb og vaktordning

klematis
11-03-2003, 18:24
I min jobb får jeg utbetalt fast månedslønn.
Men siden jeg er satt opp på helgejobbing (hvær 3. helg) og vaktordning (hvær 6 uke) kommer det ganske mye tillegg til den ordinære månedslønnen.

Nå er jeg begynt å bekymre meg for hva som skjer når jeg går ut i permisjon.... og hva hvis jeg blir sykemeldt eller får svangerskapspenger (sliter alt med ryggen)?

Jeg spurte arbeidsgiver og han sier at sykepenger/pemisjon beregnes ut fra fast månedslønn... dvs alle tilleggene (5-6000 kr mnd) faller bort!

Dette synes jeg ikke er retferdig. Vakt og helgeordningen er ikke frivillig og jeg kan ikke si fra meg en helg om jeg har andre planer (bryllupp og konfirmasjoner og lignende)

Jeg har også prøvd å si fra meg vaktordningen fordi jeg ikke vil gå vakt nå som jeg er gravid (alene på jobb... oppdrettsanlegg med usikrede tanker full med vann osv pluss alt for slitsomt med gravidmage) men det var ikke aktuelt... fikk gjøre så godt jeg kunne og få min samboer til å hjelpe!

I tillegg fikk vi for et par mnd siden klar beskjed om at kveldsvaktene (vi må inn 2 ganger 1 time på kvelden hvær dag den uken vi har vakt i tillegg til full 7.5 timers arbeidsdag... i tillegg til telefonvakt resten av døgnet) IKKE er overtid fordi det er fast oppsatt på arbeidsplanen... dermed får vi ORDINÆR timelønn for disse timene...
like vel dette regnes ikke med om man blir syk eller går ut i permisjon... da er det plutselig overtid!!!!

Må nevne at på lønnslippen er alle tilleggene oppført som overtid!

Er det virkelig riktig at alle tilleggene strykes hvis jeg blir syk eller når jeg går ut i permisjon?????

Hilsen Krumeline 12+3 ... som synes dette virker veldig urettferdig og som kjenner at blodtrykket stiger bare hun tenker på det !!!!

Chickxsy
12-03-2003, 20:18
Ta kontakt med fagforeningen din. IGÅR helst. KLAG.

Matrix
12-03-2003, 21:02
Det er ulovlig å legge inn alle faste tillegg inn på overtidskode i innberetningen til skattemyndighetene. Det finnes egne koder som skal benyttes til dette.

Videre skal alle faste tillegg du har som følge av arbeidsplan inngå i fødselspengegrunnlaget.
Dette er som Chickxsy skriver noe du kan ta opp med fagforeningen din.