PDA

Vis full versjon : Flere som har hodepine?

Nr3
08-02-2008, 18:12
Jeg har hatt hodepine siden jeg testet positivt, dvs. 8.januar. Den er der hele tiden, men varierer i styrke, intensitet og hvor den er plassert. Våkner med den og legger meg med den. Kan til og med våkne på natta med hodepine. Det er rett og slett for jævlig. Har vært sykemeldt siden 21. januar og er det til 9. mars (også pga kvalme og oppkast). Noen dager er det verre, noe ala migrene. Det som er sikkert er at jeg har skikkelig redusert tilstand for tiden og trives best når jeg får ligge i senga mi i et mørkt rom flere timer om dagen. Jeg er svimmel og uvel og har innimellom synsforstyrrelser.

Jeg har vært til kontroll hos lege og blodtrykk og urin er fin. Han mente det var hormonforandringer - men når i allsine dager gir dette seg da? Jeg holder det nesten ikke ut lenger. Særlig når jeg ikke kan ta noe særlig for det heller. Har drista meg til en paracet noen ganger men terskelen er veldig høy for dette.

Har noen andre opplevd slik hodepine under svangerskap? Råd til meg før jeg blir gal? Og så kan jeg ikke la være å tenke på, tenk om den lille ikke lever og jeg går her og har det skikkelig vondt i ukesvis - for nothing!

Penny Lane
08-02-2008, 18:24
I første trimester hadde jeg det også slik. Intens hodepine som minner om migrene, flere ganger i uka var det så kraftig at jeg kastet opp i timesvis, og ikke en dag uten vondt i hodet.

Nå har det blitt mye bedre. Jeg har fremdeles vondt i hodet nesten hver dag, men det er ikke så sterkt, og det er lettere å mestre. For eksempel en kopp kaffe synes jeg kan hjelpe litt. Det trekker blodårene litt sammen (men ikke drikk mer koffein enn anbefalt dose for gravide; 1 - 2 kopper pr dag). Skuldermassasje, varm dusj, micropute i nakken, Eisgel i panna, frisk luft, jevnlige måltider osv er med på å holde det i sjakk. Og mye vann.

Det er nok noe hormonelt ja, og noe kommer for min del fra muskelspenninger i nakken. Så nok søvn og gode arbeidsstillinger er også viktig. Håper du blir litt bedre etter hvert. Det er tungt å gå med så mye vondt! Dersom det er hormonell migrene (svangerskapsmigrene) du har, så vil det kanskje bli bedre når du kommer over i 2. trimester. Slik var det for meg ihvertfall.

Bunny
08-02-2008, 20:31
Dette er nok ikke et svar du ønsker men.. :sorry: :

Jeg har hatt hodepine siden jeg testet positivt jeg også.
Mange ganger er det så ille at jeg ikke klarer å fungere i dagliglivet og må bare legge meg på et mørkt og stille rom.
Hodepinen blir litt bedre hvis jeg tar Panodil Zapp, men kan jo ikke knaske det som sukkertøy heller.. :sukk:
Jeg har dessverre ikke mange råd å gi deg, jeg hadde det slik med førstemann også og jeg prøvde alt for å bli kvitt den..
Men det viktigste er å spise regelmessig. Små hyppige måltider og ikke drikke sukkerbrus. Merker at hvis jeg drikker mye brus og spiser bare 2-3 ganger om dagen så får jeg enda mer vondt i hodet.

Håper det gir seg hos deg snart. Føler virkelig med deg! :klemme:

AvaAdore
08-02-2008, 20:49
Stemmer dette med hormon-hodepine, jeg var plaget av det i begynnelsen av alle 3 svangerskapene.

Men du kan ta en paracet med god samvittighet :jupp: , bare hold deg unna ibuprofen/ibux -det er blodfortynnende og derfor ikke gunstig når man er gravid.

Isis_
08-02-2008, 21:17
Jeg har også vondt i hodet, og noen dager er det skikkelig ille... Så ille at jeg er glad for å være sykemeldt, og har mulighet for å bare trekke teppet over hodet så jeg kan sove dagene bort.

Gir deg en :blomst: og :klem: !! Måtte det snart bli bedre.....

Monen
08-02-2008, 21:30
Jeg er sykmeldt pga dette. Har hatt det siden et par uker etter jeg har testa positivt. Jeg har det som deg, vil helst bare ligge på et mørkt rom flere timer om dagen, det er så jævlig at jeg noen ganger ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.
Jeg har også fått ebskjed om at det er pga hormonene.
Jeg prøver å gå en kjapp tur i de periodene det ikke er for ille. Det hjelper for en liten stund, selvom det kommer fort tilbake.
Et annet tips er masse vann, min. 2 l om dagen. Magnesium er også bra mot hodepine.
Jeg fikk også beskjed av legen at jeg skulle ta paracet de dagene det var for ille, det er ikke funnet noen påvirkning på fosteret. Det er bedre for babyen at mamma'n ta paracet enn at hun har vondt.

Malagi
08-02-2008, 22:14
Jeg har også masse hodepine, men hadde det lenge før jeg ble gravid også jeg da...
Her er iallefall litt forskjellig som hjelper hos meg:

Stå opp med en gang du våkner, å bli liggende en stund kan trigge hodepinen.
Prøv å gå tur hver dag for å løse opp i muskulaturen.
Hold blodsukkeret stabilt ved å spise jevnlig.
Sjekk bihuler hos legen.
Kiropraktorbehandling.
Fysioterapi (i tillegg lindrer det ofte godt om du har noen hjemme som kan kna litt).
Akupunktur.
Nok søvn og helst til faste tider.
Tunge smykker, høyhalsede gensere og BHer som trykker på feil plass, kan gjøre det verre. Enkelte blir faktisk verre av å ha metall rundt nakken uansett tyngde.Håper du blir bedre snart!

PS: Legen min sier at jeg trygt kan ta 2 paracet inntil 4 ganger i døgnet, uten at det har noe å si for babyen.

sommermamma
16-02-2008, 20:28
Skulle akkurat til å legge inn et inlegg om råd for denne hodepinen!!!! Heldigvis var det allerede lagt inn et så med mange fine råd. Jeg holder på å bli gal av denne verken:urk: Hadde det ikke sånn sist svangerskap.... Men jeg får satse på at det gir seg snart:shock:. Takk for råd.

Cilius
16-02-2008, 21:16
Føler veldig med deg, jeg hadde det på samme måten.
Ble lagt inn 3 ganger pga hodepine og oppkast - det er noe av det værste jeg noen gang har vært igjennom.
For meg varte det ca 5 måneder, og så ga det seg helt.
Håper det snart gir seg!

*Athena*
17-02-2008, 08:28
Hodepine her også. Har ikke gode råd, men skal selv prøve ut listen over :)