PDA

Vis full versjon : Hvordan få UL?

Uregistrert
11-02-2008, 08:09
Føler meg teit som spør. Men hvordan kommer man til UL? Hvordan er gangen egentlig? Jeg har legetime snart, men jeg har ikke sagt det er fordi jeg er gravid. Burde jeg? Tenkte å si det der. Er det fastlegen som gir meg jordmor eller kan jeg velge?

Er UL noe fastlegen setter meg opp på? Og er det noe de kan gjøre på legekontoret? Er nemlig 1,5 time unna sjukehuset... Hvordan betaler man UL? Jeg mener... er det som en legetime, man betaler der og da, eller er det noen ordninger for det? Noe system? Hjelp.....!

LeneV
11-02-2008, 18:58
Du trengte ikke si hva det gjalt når du bestilte timen nei, helt greit å fortelle ham det når du kommer dit.

Det er legen som ordner med ul. Han sender rekvisisjon til sykehuset, som igjen sender time til deg når det nermer seg. Ordinær ul er vanligvis i uke 17-19. Denne er gratis. Det er også timene hos legen. Noen leger har også ul på legekontoret da, jeg vet ikke om din lege har det...

Jeg ringte jordmor selv og fikk satt opp en time. Det kan du også gjøre.

Lykke til!

RoadRunner
12-02-2008, 10:51
gjorde det samme som LeneV!

Katharina
14-02-2008, 14:03
Det gjør ingenting at du ikke har sagt hva det gjaldt. Vikarlegen jeg var inne til skulle ønske hun hadde visst det, for da ville hun satt av en dobbeltime, men det gikk bra likevel.

JM kan du velge selv, under forutsetning at det er noen å velge mellom. Her i kommunen er det bare en. Legen din kan også anbefale eller henvise deg til en som h*n samarbeider med, men du MÅ ikke benytte deg av denne. Du velger selv om du vil gå til JM eller lege eller begge deler.
Bor du i et område med få JM kan det være vanskelig å få time hos henne.
Alle kontroller i forbindelse med graviditet både hos lege og JM er gratis. Noen tar imidlertid betalt for forbruksmateriell.
Hverken min lege eller JM tar UL på kontoret, men finner du en JM eller lege som har dette så pleier det å være gratis. Går du til privat JM eller gynekolog betaler du per gang, hvis ikke de får dekket sine utgifter av trygdeverket.
Den ordinære UL er på sykehuset, og er også gratis. Det er lege eller JM som sender beskjed til det sykehuset du ønsker om at de skal kalle deg inn til UL. Bor du i oslo-området bør det gjøres så fort som mulig for å få plass på det sykehuset du ønsker.
Lykke til hos lege og videre i svangerskapet.

Brooke
22-02-2008, 19:16
Da jeg bestilte første legetime, så spurte sekretæren om jeg hadde lyst å oppgi hvorfor. Jeg sa da at det var første gangskontroll pga graviditet. Hun sa at det var veldig bra at jeg fortalte, for da måtte hun sette av en dobbeltime til meg. Det skal tas en del prøver ect først gang. Husk å ta med morgenurin også.