PDA

Vis full versjon : Hyperemesis....

J.A.D.A
14-02-2008, 12:17
Ja...noen flere med hyperemesis??

Jeg er bare 3+4, men kvalmen er allerede begynt å komme snikende :kvalm:

Har vært og kjøpt sånne "kvalme-armbånd" og ingefær-te i dag. Det har ikke hjulpet før, men prøver igjen :)

Noen som har gode råd??

Jeg prøver å spise lite, men ofte...Har salte kjeks og chips tilgjengelig... Reisesyketabletter virker heller motsatt.

Vet jeg kommer til å bli innlagt om ikke mange ukene. Da blir det intravenøs og sonde en stund...:stønn:

Noen i samme situasjon..?

snart2barnsmor85
14-02-2008, 12:36
Hei!!
uff,stakkar deg.. eg og sliter med hyperemesis.. no er eg snart 24 veke,og da har kje sluppe taket heilt enda:(
blei innlagt i romjula med intavanøs,ikkje noke kjekt..
har vel egentli ingen gode råd, alt du kan gjør e vel berre å ta det med ro, ligge mest mulig,og ikkje stressa, eg må vertfall da,har veldi lett for å besvime,så ein tur på matbutikken e et mareritt:angst:

J.A.D.A
14-02-2008, 12:43
Urk...nei, det er vel bare til å vente til det går over...:vente: Når det først setter inn, så bare ligger jeg der....Kan ikke gjøre noe :kvalm:
Gruer meg mest til å få satt ned sonden, jeg... og kanskje spy den opp, for så å få satt ned ny igjen :angst::dåne:

Kathinka
14-02-2008, 12:44
Men det er jo ikke sikkert du blir like dårlig denne gang, :kryss: for det!

Lykke til!

frk.X.
16-02-2008, 23:43
:sniker: Desverre ingen gode råd anna enn å ta det fullstendig med ro og ta vare på deg selv.
Hadde også sykehusinnleggelser med nr 3 :kvalm:
Da var det veldig slitsomt og ha 2 til hjemme og måtte ta seg av.

Lykketil :kryss: Håper det ikkje blir så fryktelig ille :klemme:

*Athena*
17-02-2008, 08:26
God bedring. Jeg ville prøvd akupunktur. Har hørt om mange som får hjelp av dette. Jeg går selv, og tror det har hjulpet litt etter 3 behandlinger. I begge mine to foregående svangerskap varte kvalmehelvete til og med 8 mnd.

Jeg har prøvd det meste av tabletter gravide kan ta, ingefær, seabands, å spise ofte og lite, spise lett mat, osv. Men det har ikke hjulpet! Heldigvis kaster jeg ikke opp så mye. Er mest brekninger uten at det kommer noe, men det værste er den intense kvalmen.

Cilius
17-02-2008, 10:37
:sniker:
Usj, jeg føler med deg :comfort:
Jeg var på sykehuset 3 ganger pga det samme, heldigvis varte det ikke lenger enn 5 måneder.
Håper du snart blir kvitt det!

Lina og nurket
18-02-2008, 11:55
Med lillesøster var jeg dårligst, holdt hverken på vått eller tørt.
Og ble innlagt 2 ganger. Første gangen fikk jeg intravenøse væsker, og kom ut etter tre dager. Andre gangen, en uke senere og -5kg fikk jeg intravenøse væsker, og næringsvæske. Det endte med sonde og sondemat noen dager.
En uke etter at jeg fikk soden, ble den fjernet.
Men det ble redningen min, hadde ikke mer å gå på.

-hvis du ikke holder på noe, kaster opp flere ganger daglig og den generelle almenntilstanden er dårlig så kontakt lege for kvalmestillende.
Afipran og stemetil tar de verste toppene og disse brukes på sykehusene(kk etc).
Jeg ble utrolig trøtt og søvnig av postafen, og sov vel stort sett hele dagen.
jeg prøvde, spise ofte, lite etc. Ikke noe av det hjalp. Ingefær, say no more.
prøvde ikke de armbåndene eller akupuntur.
Ikke vær redd for å kontakte lege/sykehuset. Er ofte løsningen for å komme ovenpå igjen. Husk at du skal ha overskudd til det som kommer.

:klemmer:

dynami
22-02-2008, 10:44
akupunktur, man må iallefall ta 4-5 behandlinger ganske tett i starten, kan vere et forsøk. Det hjalp bra på meg.

Evius
22-02-2008, 11:32
Både antihistaminer, kortikosteroider (snakk med legen din om disse to første), ingefær, vitamin B6, og akupressur /akupunktur er metoder du kan prøve i fht å stille kvalmen.
Håper noe av det kan hjelpe deg, for det er fryktelig slitsomt å gå sånn:klem:
Vanligvis går det verste over mellom uke 12-15.