PDA

Vis full versjon : Rhesus negativ

Balumba
12-03-2003, 16:57
Jeg fikk en kopi av blodtypen min i forrige uke, og der står det at jeg er rhesus negativ. Sånn jeg har skjønt, så er dette ikke noen fare siden det er mitt første svangerskap.

Men jeg var hos legen dagen før jeg fikk prøven i posten, og så skal jeg ikke til kontroll igjen før 10. april. Så jeg har ikke fått diskutert dette noe med han.

Det er vel noen ekstra blodprøver som skal tas osv? Når skal disse tas? Håper ikke det blir for seint for min del, for prøven ble tatt 17. desember, men jeg fikk altså ikke resultatet før 7. februar pga. rot.

Blir man fulgt noe bedre opp når man er rhesus negativ? Jeg har ikke fått noen ekstra innkallelse fra legen og han må jo ha fått det resultatet fra laboratoriet han også?

Kan noen av dere andre som er Rhesus negativ svare på det jeg lurer på?

Balumba :)
18+2

Linejenta
13-03-2003, 15:52
Er selv Rhesus Negativ (A) og skal ha kontrollprøve i uke 32.

Sånn rent praktisk er det ikke noe annet enn at du får en sprøyte med antistoffer etter fødselen. Da skal det heller ikke være fare for neste svangerskap. Disse sprøytene taes også etter abort.

Foreløpig har ikke jeg blitt sjekket opp noe spesielt, men det er kanskje nå mot siste del? jeg vet ikke riktig jeg....

På skjemaet fra sykehuset sto det at de ville ha kontrollprøve i uke 32, jeg fikk brevet så det skal ligge sammen med helsekortet, på dette brevet så sto blodtypen min også...

Klem fra

natemor
14-03-2003, 14:12
Jeg tok en kontrollprøve i uke 32 og en i uke 36. Med mindre de finner noe på disse prøvene trenger du ikke ekstra oppfølging og vil få sprøyte etter fødselen. Skulle de finner noe på prøvene, så går jeg ut ifra at de vil sjekke både deg og :baby: nærmere. I verste tilfelle (så vidt jeg vet er det svært uvanlig) må de gi barnet blodoverføring. Men som sagt det er svært uvanlig og ikke noe du skal gå å bekymre deg for!

Balumba
17-03-2003, 10:59
Kjempefint!! Takk for svar, jenter!!

Da trenger jeg ikke å bekymre meg for at jeg har fått vite blodtypen for seint, siden de eksta prøvene ikke tas før etter uke 30.

Bekymrer meg ikke for evt. blodoverføring! Det er veldig sjelden det skjer nå! Jeg har ei kusine på 45 år som måtte bytte blod når hun ble født (for tidlig) pga. dette. Og når de klarte det for 45 år siden, så fikser de det fint nå!!

Balumba :)
19+0

Gizzy
17-03-2003, 18:06
Hei jenta mi!

Jeg og er rhesus -.........og har ikke hatt noen problemer med det.

Husker mitt første svangerskap, og jeg var nervøs pga det selv, men det gikk jo som fot i hose.

Du får en "litt" ubehagelig sprøyte i skinka etter fødsel og det er det....;)