PDA

Vis full versjon : Attføring??/rehabiliteringsstønad?????

Gurimalla
12-03-2003, 20:02
Jeg er på yrkesrettet attføring og må utsette studiet mitt i et år pga av fødsel til høsten. Mister jeg retten til attføring etter fødselen om jeg tar permisjon et år? Mister jeg attføringspengene etter fødselen? Er det meningen at jeg skal overleve i et år(og forsørge mine tre barn) på 32000 kroner(engangsstønad)??
:???:

Jeg blir litt panisk når jeg tenker på at jeg risikerer å stå uten penger til husleie og mat etter fødselen.

Jeg leste om Rehabiliteringsstønad på trygdeetatens side. Hvem har krav på det? Kan man få det mens man har "permisjon"?

:leiseg:

Maz
12-03-2003, 20:06
Er ikke ekspert på dette, men for en tid tilbake (1-2 år) var det en del oppstyr om dette. Du har nemlig ikke mye rettigheter når du går på attføring mht fødel. Jeg valgte selv å vente til jeg hadde opparbeidet meg fulle sykepengerettigheter igjen. Jeg viste jeg ville bli sykmeldt hele svangerskapet.

Reglene her er såpass spesielle at jeg ville ha ringt trygdekontoret.

Isemor
12-03-2003, 23:59
Jeg har gått på yrkesrettet attføring,men pga forverrelse av mine eksemplager er jeg nå kommet tilbake på rehabilitering...sånn som jeg har forstått det så kan de på rehabilitering få videre rehabilitering når man er under "behandling".....dette må du forhøre deg om!!
Jeg for min del går til hyppig lysbehandling og vil nok fortsette med dette en god stund til... og akter ikke å avbryte min rehabilitering selv om jeg er gravid..noe som heller ikke er nødvendig så lenge man har papirer fra behandlende lege at man er under behandling..du kan prøve å gå denne veien...å få komme tilbake til rehabilitering en stund..er synd hvis man skal miste hele inntekten sin etter fødsel:(

Lykke til!!

Klem Isemor 6+5

Steffen Renè skal bli:storeb:

1 UL 17 mars kl 1430
1 legetime 18 mars kl 10

flyfly
16-03-2003, 14:39
Dersom du ender opp med bare engangsstønad så bør du vel søke støtte på sosialkontoret. De vil måtte hjelpe deg hvis du blir stående uten penger til husleie og mat.
Vet ikke om du er gift eller samboer slik at du har en inntekt til du kan bero på.
Dersom du er alene er det jo helt klart at sosialkontoret må hjelpe deg. Dersom du er gift må dere klare dere med begges inntekt og det blir først aktuelt å yte hjelp dersom ikke ektefellens inntekt strekker til.

(Dersom dere er samboere så har ikke samboeren din forsørgelsesplikt overfor deg, en venninne av meg fikk hjelp fra sosialkontoret til mat fordi hun hadde falt mellom to stoler og bare fikk engangsstønad. Samboeren fortsatte å studere og hadde bare studielån. De kunne ikke kreve at han skulle gå ut i jobb idet han ikke hadde forsørgelsesplikt.)

Jeg håper du ringer trygdeetatens service telefon og får råd evt en fagforening. Servicetelefonen: 810 33 810

Desverre så jeg nå på www.trygdeetaten.no at:

Som tid som inntektsgivende arbeid regnes også den tid du har mottatt sykepenger, fødselspenger, svangerskapspenger, adopsjonspenger, arbeidsledighetstrygd, militær- osv..., men ikke den tiden du har mottatt attførings- eller rehabiliteringspenger.

Dersom du var frisk nok til å melde deg arbeidssøkende og du har opptjent rett til dagpenger så kanskje???

Lykke til!

Isemor
17-03-2003, 02:15
Dette vet vi at man ikke får fødselspenger av rehabilitering/attføring,men hun kan prøve å komme tilbake på rehabiltering og komme under "behandling",det er jeg nå pga økende eksem som jeg har fått som yrkesskade.
Når man er under behandling kan man ha rehabilitering i 1 år,kan også søkes om utvidelse av denne også hvis videre behandling er nødvendig.Her må man prøve å finne alle rettighetene sine så man slipper å gå uten penger i permisjonstiden.
Er jo en veldig god grunn til man er på yrkesrettet attføring,og personlig syns jeg det er helt sykt at man ikke får fødselspenger av disse...når enkelte går på attføring i opptil 3-4 år for å få en ny utdannelse...så med andre ord..så får man svi hvis man blir gravid i den tiden..nei stå på og prøv å kom deg tilbake på rehebilitering en tid,så du slipper å gå på sosialen.

Lykke til:)

Klem Isemor 7+3 og lille underet:hjerter: