PDA

Vis full versjon : Slutte med progesteron-støtte

Elinmor83
23-02-2008, 22:37
Pga tidligere SA'er har jeg dette svangerskapet gått på progesteron-støtte. Men det er vel på tide å slutte snart, runder 12 uker på mandag. Men en lege har sagt frem til uke 11, mens en annen har sagt til uke 14. Så her sitter jeg og er like :blond:
Blir nok til at jeg bruker det litt til, men jeg lurer litt på hvor lenge dere andre som har brukt det tok det. Og hvordan var det da dere sluttet, gikk det fint? Sluttet dere tvert, eller trappet dere ned?
Hører om mange som får Crinone, men jeg fikk Progesteron NAF 25 mg vagiratorer, som jeg syns har vært veldig greie å bruke.

Elsie
24-02-2008, 08:38
Jeg startet nedtrappingen fra uke 14.
Det er viktig å trappe ned og ikke å slutte tvert.

Moden
04-03-2008, 22:33
Jeg har vært i ivf karusellen en stund og der tar vi alle progesteron støtte. De med frys forsøk slutter etter 12 uker og det tvert. Livmora produserer plenty progesteron selv fra uke 12.

Lillevenn3
04-03-2008, 23:11
hei da jeg tok vellyket ivf med min datter på 2.5 år så nektet jeg å slutte med progesteron jeg gikk på det til jeg var 8 mnd. og utenfor fare. jeg trappet ned annen hver dag så hver 3 dag til jeg sluttet.
grunnen til at jeg ventet så lenge var pga svangerskapet før det endte i en ma da legen på volvat ba meg slutte på progesteron da jeg var 8 uker på og det døde da, men ble ikke oppdaget før jeg var 16 uker på vei...
så da neste svangerskap turte jeg ikke slutte før jeg var trygg på at barnet kunne overleve hvis noe skulle skje..
men det er sikkert litt ekstremt..
lykke til i alle fall :snill: kos kos

Elinblu
04-03-2008, 23:22
Under mitt siste IVF-forsøk (i 2006) fikk jeg beskjed om å slutte med progesterontilskudd i uke 10. Tidligere hadde de sagt uke 12, men nyere forskning tydet visst på at kroppen klarte brasene på egen hånd tidligere enn som så. Jeg valgte å trappe ned fra dobbel til enkel dose i uke 10 og kutte helt ut da jeg rundet 10 uker. Det var en lettelse, for den daglige spottingen som jeg hadde slitt med, tok omsider slutt.

Lykke til!

UCF
05-03-2008, 09:11
Jeg går på progestan og ringte ivf klinikken for å få mer. Fikk da beskjed om at jeg kunne slutte i uke 9. Det ville jeg ikke og konfererte med min gyn som sa jeg godt kunne ta litt mer (jeg hadde litt mer igjen). I forrige uke, uke 9, kuttet jeg ned fra 3 om dagen til 2 og har nå tenkt å kutte ned til 1 om dagen og så slutte. Er forøvrig naturlig gravid, ikke ivf denne gangen. Skummelt å skulle slutte synes jeg.:angst:

vilma75
05-03-2008, 09:45
Hei,
Tok dette etter ivf fryseforsøk nå sist og har tidligere mistet og tok derfor hcg sprøyter i tillegg (som skal bedre produksjon av progesteron) pga mistanke om liten/dårlig/sen egenproduksjon.

Jeg fikk beskjed om å kutte ut alle medisiner tvert i uke 12 da kroppen selv har hatt god til til å ta over produksjonen selv. Syns jeg hørtes "skummelt" ut å bare plutselig stoppe med progestan, så jeg tok 1/3 av dosen i en uke ekstra - de andre medisinenen kuttet jeg. Det har gått fint her, og etter å ha stilt det samme spørsmålet i andre forum, leser jeg at mange som har kuttet ut så sent som i uke 12 kutter tvert og det går fint.

Lena09
05-03-2008, 10:01
Jeg gikk på Crinone, pga flere aborter, og sluttet i uke 15. Ønsket selv ikke å slutte i uke 12, da jeg synes det var skummelt, og fikk klarsignal fra gyn om det var greit jeg brukte opp de jeg hadde. Sluttet tvert.

LeneV
05-03-2008, 10:19
Pga Habituell abort, fikk jeg resept på Crinone dette svangerskapet. Jeg brukte det fram til uke 14, for deretter å trappe ned i to uker. Da brukte jeg det 3 ganger i uka i 2 uker til. Altså jeg slutta helt med det i uke 16.

Lykke til!:jupp:

Elinmor83
05-03-2008, 22:53
Tusen takk for at dere delte erfaringene deres :grouphug:
Er litt skummelt å skulle slutte, men kroppen produserer vel nok selv nå. Leste et sted at når man går på progesterontilskudd etter at morkaka tar over selv, så tar ikke kroppen opp ekstra progesteron selv om det blir tilført. Tar bare opp det som trengst dersom det er for lite.
Tenker jeg tar hver dag ut uka, så begynner jeg med annenhver kveld en uke eller så. Tror jeg vil føle meg tryggere med å trappe ned.