PDA

Vis full versjon : Vet du noe om forhøyde leververdier...

lillaki
01-03-2008, 04:05
... i forbindelse med svangerskap? Nei, jeg er ikke gravid, men søsteren min er http://www.englesiden.com/forum/images/smilies/icon_smil.gif Og i dag ble hun innlagt på sykehuset pga forhøyde leververdier. De lå visst på 750 ved siste blodprøve...

Hun har vært plaget med svangrskapskløe, og nå har hun altså fått forhøyde leververdier. Normalen skal visst være 40 - 50 ? I forrige uke hadde de steget til 100, og denne uken til 750.

Hadde vært godt å få vite litt mer, så hvis du vet noe som helst om dette, så setter jeg pris på om du skriver det du vet.

Didi
01-03-2008, 17:37
Dersom man får svangerskapskløe etter uke 30 skal leververdier og gallen sjekkes da det i verste (og sjeldne) tilfeller kan påvirke barnet på en negativ måte. Dersom verdiene er for høye (noe som blir nøye fulgt opp når høye leververdier blir oppdaget) så må fødselen igangsettes. Jeg vet ikke hvilke verdier som er "for høye", men håper søsteren din ikke har altfor høye verdier!!

Fant ellers dette etter søk på kombinasjon sv.skp.kløe + lever:

Svangerskapskløe

Dette er en tilstand som forekommer i ett av 300 svangerskap og kan opptre i alle tre trimester. Årsaken er ukjent. Det oppstår røde papler og knuter på strekkesidene av armer og ben.

Svangerskapskløe kan i noen tilfeller være uttrykk for sykdom i galleveier og lever (se omtalen nedenfor). Det er derfor nødvendig å få tatt blodprøver som avklarer om det er forandringer i leverprøvene. Dersom leverprøvene er normale, er tilstanden godartet. Det er ikke vist at denne godartede tilstanden har noen ugunstig innvirkning på fosteret. Behandlingen består i å bruke middels sterke kortisonsalver eller allergimedisin. Det er ikke uvanlig at en gravid kvinne opplever langvarig kløe som vedvarer i uker til måneder etter fødsel.
Galleopphopning i svangerskapet

Intrahepatisk kolestase i svangerskapet er betegnelsen på en komplikasjon som innebærer at galle hoper seg opp i leveren som følge av trange galleganger inne i leveren. I USA rapporteres tilstanden å forekomme i ett av 130-1300 svangerskap. Årsaken er fortsatt kontroversiell. En familiehistorie er vanlig, og det kan være tilfeller av gallestein i familien.
Det mest fremtredende symptomet er kløe, med eller uten gulsott. Sykdommen gir i seg selv ingen utslett, men det kan oppstå kloremerker på grunn av den sterke kløen.

Det er risiko for fortidlig fødsel, misfarget fostervann og død av barnet i mors mage. Risikoen for komplikasjoner øker med konsentrasjonen av gallefargestoff (bilirubin) i blodet.

Behandlingen er allergitabletter mot mild kløe. Midlet ursodeoxykolinsyre brukes i alvorlige tilfelle for å lindre kløe, redusere galleopphopningen og bedre prognosen for fosteret. Noen anbefaler å forløse barnet i 38. uke, men effekten av dette er ikke klar
.
Tilstanden går vanligvis over etter fødselen. Det er økt risiko for at tilstanden oppstår på nytt igjen i senere svangerskap.