Vis full versjon : Svangerskapsdiabetes/glukoseintoleranse.
krystallklart
10-03-2008, 17:29
Var og tok glukosebelastnigstest på onsdag i uka som var.
Jeg kom fastende, tok først to små blodprøver i fingeren, drakk noe gøsj, også satt jeg og ventet i 2 timer.
Så ble det tatt to nye blodprøver i fingeren.
De to første gav snitt verdi 5,6.
Så drakk jeg, ventet 2 timer...
De to neste gav verdi 8,8.
Fikk beskjed om at jeg akkurat gikk klar, for grense verdien var 8,9 når man hadde tatt prøvene i fingeren.
Men nå har jeg fra flere hold fått høre at grensen er 7,8, så nå fatter jeg altså ikke noe...
Hva har dere hørt????? :noia:
bompibjørn
27-03-2008, 21:43
jeg har også hørt at grensen er på 7.8
min var 7.9 så jeg fikk beskjed om å tenke grundig over hva jeg spiste.
Har jeg vært deg ville jeg skjekka opp dette.
krystallklart
27-03-2008, 21:46
Skal på ekstra UL og skulle fått kostholdsveiledning om jeg ikke hadde visst så mye om dette fra før.
Men det er likevel synes jeg det var rart at hun på laben sa det var normalt :noia:
Dette fant jeg etter søk:
Behandling
Svangerskapsdiabetes innebærer at grenseverdier for fastende blodsukker og/eller glukosebelastningsprøve overskrides. Norsk gynekologisk forening og Norsk Selskap for Almennmedisin har gitt anbefalinger om når man bør gripe inn med livsstilsråd og evt annen behandling. Gravide med "mildere" svangerskapsdiabetes (glukosebelastningsverdier mellom 7,8 og 9,0 mmol/l på totimersprøven) anbefales kost- og mosjonsråd og gjerne kontroll av glukosebelastningsprøven etter fire til seks uker. Dersom den gravide kvinne har "totimersverdi" over 9,0 mmol/l, anbefales det å henvise til spesialist, bl.a. med tanke på evt behandling med insulin.Verdier over 11 mmol/lpå glukosetoleransetest defineres som diabetes.
Om glukosebelastningstest (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,2656:1:0:0:::0:0)
Kanskje det er det de mener at de anbefaler henvisning til spesialist ved over 9 så gjør de det på ditt legekontor ver over 8,9 for å være på sikre siden
her er link: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,3278:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:48302::1:5567:19:::0:0
Hva var nå grunnen til at du ble skjekket, hva symptomer hadde du nå igjen som gjor at de skjekket..
krystallklart
27-03-2008, 22:21
Har bare sjekket en gang, dette er en gammel diskusjon :jupp:
bompibjørn
28-03-2008, 10:33
:rødme::rødme: var jeg som dro den opp igjen.sorry
krystallklart
28-03-2008, 16:43
:rødme::rødme: var jeg som dro den opp igjen.sorry
Det gjør da ikke noe, bompi!
Jeg har ikke roet meg i forhold til dette på noen som helst måte :noia:
bompibjørn
28-03-2008, 22:45
var hos jm i dag hun mente mine verdier på 7,9 ikke var noe å ta på vei for.dette var langt unner det som kunne kalles sv.diabetes mente hun.så nå er jeg temmelig forvirret.
Men jeg burde tenke over hva jeg spiste, men det bude alle gravide sa hun.
Ser det er en gammel diskusjon men hva endte det med da?
Jeg har litt erfaring med sv.sk. dia etter to svangerskap med dette.
Andre gangen tok jeg en tidlig glukosetest som endte på 7.6 eller noe og legen sa jeg gikk klar foreløpig. 6 uker senere ble den 9.2 og jeg ble henvist til KK. De sa jeg skulle vært henvist allerede ved 7.6...
8.8 er jo kjempehøyt resultat og en klar indikator på diabetes spør du meg! Jeg med 9.2 måtte begynne med insulin etter en mnd med kostregulering.
krystallklart
29-03-2008, 10:08
Ser det er en gammel diskusjon men hva endte det med da?
Jeg har litt erfaring med sv.sk. dia etter to svangerskap med dette.
Andre gangen tok jeg en tidlig glukosetest som endte på 7.6 eller noe og legen sa jeg gikk klar foreløpig. 6 uker senere ble den 9.2 og jeg ble henvist til KK. De sa jeg skulle vært henvist allerede ved 7.6...
8.8 er jo kjempehøyt resultat og en klar indikator på diabetes spør du meg! Jeg med 9.2 måtte begynne med insulin etter en mnd med kostregulering.
Er det sant :shock:
Jeg skulle muligens få hyle meg til en til glukosebelastning, men that's it.
Hva kan skje ved ubehandlet sv.diabetes?
Er det sant :shock:
Jeg skulle muligens få hyle meg til en til glukosebelastning, men that's it.
Hva kan skje ved ubehandlet sv.diabetes?
Ved ubehandlet sv.diabetes blir ungen stor, dvask og slapp og lungene dårlig utviklet så de får pusteproblem når de blir født.
I verste fall er konsekvensen død. Men da tror jeg man må ha det veldig sterkt.
Det virker som legekontorene gjør ting veldig forskjellig, jeg har vært på to forskjellige kontor, og egentlig er det ikke bra nok med stikk i fingeren, de bør ta blodprøve. Første kontor ble jeg henvist og hadde resultat på 7.8 eller noe sånt. Men andre svangerskap og ny lege fikk jeg stikk i fingeren og ble ikke henvist.
Så kanskje du bør kreve en blodprøve!
krystallklart
29-03-2008, 21:57
Så kanskje du bør kreve en blodprøve!
Jeg er jo sååå redd nåler :angst::angst::noia::shock:
Kan man bare ta en vanlig i armen, uten å drikke noe?
Bør jeg faste da??
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.