PDA

Vis full versjon : hemorider ? :(

Idefix
14-03-2003, 14:00
Usj....jeg tror kanskje jeg får hemorider jeg! :( Har aldri hatt det før, men nå er det friskt blod både i doskåla og når jeg trøker meg :( Det kommer definitivt fra "der bak". Litt vondt gjør det også, men ikke mye. Det føles som om jeg har fått en rift.

Er det noen som kan fortelle meg om dette kan være hemorider? Må jeg virkelig til lege med dette her? Vil helst ikke!!! Man skal jo utelukke kreft og slikt, men jeg er jo gravid da, og man får jo lettere hemorider nå..... Kan jeg ikke la vær å gå til lege da? Please???

Har i grunnen ikke vært så plaga med treg mage. Litt kanskje, men det går nå sin gang syns jeg.

*sukk* Hadde trodd at jeg ikke kom til å få det, siden jeg aldri har hatt det før. Men dengang ei! Noen som har kjerringråd? Jeg vet at jeg bør sørge for å spise fiberrikt, og drikke mye.

Er 9+3 i dag.... det blir vel bare værre utover i svangerskapet vil jeg tro :(

agre
14-03-2003, 18:41
Det høres ut som hemorrider, ja! :(
Du kan bruke en krem som heter Alcos Anal til å smøre på - den kan du kjøpe reseptfritt på apoteket. Det er egentlig noe "gris", men det hjelper i alle fall de fleste hvis det brukes slik det står på pakken.

Ellers er egentlig det beste tipset å sørge for at maskineriet går sin gang... svisker, kulturmelk, yoghurt, farris, ordentlig grovt brød -.... og MYE vann!!

Jeg har forresten hørt at hemorrider aldri helt kan forsvinne under en graviditet, men er usikker på om det er noe i det. I bladet Gravid, i forrige utgave, stod det en artikkel om dette, men jeg syntes den var litt overdreven "ekkel".

Du finner også ut mer ved å søke på emnet her inne eller på Barnimagen. Der er det også andre kjerringråd!

Idefix
14-03-2003, 21:46
Takk for svar :)

Ringte legen og spurte om det burde undersøkes. Hun sa at det var nok mest sannsynlig p.g.a. graviditeten. Så lenge blodet var friskt, lyst og rødt, var det nok ikke kreft. Blod fra kreft vil vanligvis være mørkere; da sykdommen sitter lenger inne i tarmen, og blodet vil koagulere. Hun mente det kunne godt være en liten rift, må ikke være en hemoride.

Så det blir mye væske på meg da. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å bake skikkelig grove rugbrød! Har hørt at fiberrik kost kan virke stoppende om man ikke samtidig sørger for mye drikker. Så det blir vann og fiber på meg de neste 7 månedene ;)