PDA

Vis full versjon : Smertelindring og hjemmefødsel.

Magedutti
15-03-2003, 01:17
Jeg er førstegangsfødende og har jo derfor ingen anelse om fødsel og slike ting, derfor lurer jeg litt på dere som har født før og vet hvordan det er, har man egentlig behov for smertelindring?
Er dette noe de gir til alle eller bare til noen? hvilke tilfeller gir man det da om det ikke er standar?
Hvis man skal ha hjemmefødsel så får man vel ikke smertelindring,eller?....
Ved hjemmefødsel så kommer JM hjem til deg når du ringer at fødselen er igang eller :???:

Har begynt å vurdere hjemmefødsel dersom forholdene ligger til rette for det, fordi fødeavdelingen her skal feriestenge og jeg vil helst slippe å sitte fastspent 2 timer i bil med rier og risikoen for at babyen skal komme ute i "ødemarka".

Tidligere Bruker
15-03-2003, 02:17
Det er jo ikke alle som har behov for smerrelindring. Vi har alle forskjellige smerteterskel. ;)
Det er absolutt ikke standard å få msertelindring under en fødsel. Det er helt opp til hver enkelt.

Men skal du ha hjemmefødsel, så kan du ikke få lystgass eller epidural.
men du kan få petidin, og akupuntur, om jordmor kan utføre dette.

Skal du ha hjemmefødsel må svangerskapet foreløpe uten komplikasjoner, og du må avtale med jordmor at du ønsker dette. Det er ikke alle kommuner som kan tilby dette, pga de ikke har nok jordmødre. Så ringer du jo til henne når fødselen er i gang, og så kommer hun og blir hos deg under hele fødselen.
Så dette må du ta opp med din jordmor.

Lykke til. :)

:klem:

OOOPS 4!
15-03-2003, 18:38
ville ikke valgt hjemmefødsel for førstegangsfødende...du vet ikke hva du går til og hvordan smertene kommer til å være..vet om mange som er motstandere av smertlindring og ville føde naturlig..men da de var midt oppi fødselen fikk de " alt " de kunne få...ville nok satset på hjemmefødsel med nr 2 hvis du syntes 1. mann gikk greit.. :)