Vis full versjon : Sterilisering?
Christianna
22-03-2008, 14:08
Er i tankeboksen...:hm:
Til onsdag bør jeg ha blitt enig med meg selv ;)
om jeg vil steriliseres samtidig som jeg tar keisersnittet...:undrer:
Vanskelig avgjørelse...det er så endelig...:vetikke:
Skulle ønske jeg bare kunne signere papiret og være ferdig med det...:jupp:
Her er jeg:
Jeg fyller 38 i år.
Jeg har 2 friske, fine gutter og nr. 3 kommer 19.mai. :)
Jeg har hatt 3 MA, vært i full narkose 4 ganger (også i siste fødsel:angst:),
og dette svangerskapet føler jeg meg mye mere sliten og tung enn i de andre...alderen...?;)
Tror ikke kroppen min tåler enda en fødsel, og 19.mai blir det keisersnitt nr.3.
Alt dette tilsier jo at jeg fint kan sterilisere meg...ikke sant?
Men så kommer tvilen...hva hvis...
Hva hvis, Gud forby!, et barn vil falle fra (...vet dette er irrasjonelle tanker...bær over med meg...:().
Hva da? Da kan jeg likevel ikke få flere... Høres patetisk ut, vet det...:kokko:
Men man kan jo adoptere...
Uff, har så mange rare tanker i hodet for tiden...
Noen synspunkter, jenter?
Outch..Utrolig vanskelig spørsmål.
For jeg mener at man kan ikke gjøre det om, altså angre seg, slik gutta kan. :undrer:
Skjønner tankegangen din, hva om, hvis om etc. Jeg tror aldri jeg kunne klart å gjøre det.
Jeg syns du skal sterilisere deg hvis det er det du føler er riktig for deg. MEN jeg lurer på om det er noe du skal/bør bestemme deg for nå?
Skjønner at det er praktisk å ta hele greia på en gang, men er du på en plass i livet der du greier å ta et slikt valg egentlig? Tror det er viktig at du vet med deg selv at du kan stå for valget senere, og nå på slutten av graviditeten så er man jo full av hormoner og følelser. Ikke rart at deet blir mye om og hvis. Så det kan jo kanskje være lurt å utsette avgjørelsen til senere.
Jeg har tenkt akkurat de samme tanker selv, for jeg tror ikke jeg orker et svangerskap til, selvom et barn skulle falle fra.
MEN, det er et stort men, og det er at en sterilisering hos damer er vanskelig å reversere. Tenk om jeg f.eks. om 4 år skulle ha lyst på et barn til (jeg er også 38 år nå). Har gått i gjennom dette noen ganger i tankene, og luftet det for kollegaer, og kom til slutt frem til at jeg IKKE vil sterilisere meg enda....
Vi har fortsatt noen år igjen av vår fruktbare alder, Christianna, og det kan være at man etter noen år igjen får lyst på et barn til....og da er det godt å vite at man ikke har brent alle broer...
Så jeg har bestemt meg for å sette inn hormonspiral etter svangerskapet, siden jeg har vært veldig fornøyd med den tidligere. Bare det å vite at jeg har muligheten.......
Christianna
24-03-2008, 00:02
Takk for tilbakemeldinger, Jenter! :klem:
Om 4 år er jeg 42 og gubben 45...og han var egentlig ferdig da forrige mann kom...;)
Ja, er ikke sikker på at jeg skal ta denne avgjørelsen nå. Mannen sier det er min avgjørelse, og han har jo rett,
likevel hadde det vært veldig fint om noen (les leger!) kunne fortelle meg at de IKKE anbefalte meg flere svangerskap.
Da ville svaret gitt seg selv.
Hvis jeg synes jeg er tung og lei nå, hvordan ville jeg evt. vært som høygravid 42-åring??
Nei, det blir ikke flere barn på meg. Alle gode ting er 3, er det ikke? ;)
Skal jo ha plass og ikke minst tid til alle sammen også. Litt individuell kvalitetstid liker jeg også.
Uff...må tenke mere på det...:stønn:
Ja, det er et veldig vanskelig valg :klem:
Secret garden
26-03-2008, 14:35
Ikke for å tirre noen: men jeg er ikke det aller minste i tvil. Her skal alle sluser stenges etter fødselen :knegg:
Bare som et motstykke til dere som går å lurer, men jeg har all respekt for tvilen. Dette er et 100% personlig valg.
Jeg tenker sånn at jeg har fått 3 flotte barn (krysser fingra for at det blir en sannhet). Et nytt barn erstatter uansett ikke et man måtte miste. (Gud forby at det måtte skje, kors i taket osv.) For meg er det så viktig å få kroppen min for meg selv igjen og bruke tiden på de barna jeg har fått. Jeg vet at jeg ikke vil utsette meg selv for et til godt-voksent-svangerskap, med alle bekymringer det medfører. Nå skal jeg ta godt vare på mine jordiske "attributter" sånn at jeg skal få være riktig lenge her sammen med mine 3 vidundere! Jeg vil være mamma, elskerinne (for mannen min selvsagt), venninne og medmenneske. Og med tiden gjerne bestemor. Hva som evt. kan skje skal ikke stå i veien for mine valg. Her skal det leves!
Jeg skal også steriliseres ved KS nå. Er 35 år og har hatt en lang vei å gå for å få våres 2 barn. Dette svangerskapet har vært kjempe tungt og jeg lurer også på om alderen spiller inn ;)
Her kuttes det som kuttes kan om ikke så lenge!
Vanskelig valg !
Jeg vurderer det ganske sterkt selv - dersom alt går bra med tvillingene.
Da vil vi ha fire barn og det er absolutt nok synes jeg. Selv om jeg ikke har lett for å bli gravid akkurat, så leker man ikke med sjebnen heller :knegg:
Men, jeg lurer på - hvordan er kroppen etter sterilisering ? Får man mens, Kommer man i "overgnagsalderen" - er det noen bivirkninger ?
Tenker på det samme selv, jeg. Skal ha planlagt ks og da ville det jo være greit å få gjort det samtidig. Veien til barn nr 2 har vært lang med 3 spontanaborter på 11 mnd og et høyrisikosvangerskap nå som ser ut til å gå bra. Har hatt 1 ks før og en operasjon i livmor tidligere. Har hørt at man ikke bør ha mer enn tre ks (eller operasjoner i livmor), men aner ikke om det stemmer. Blir selv 36 til sommeren. Regner meg absolutt ferdig etter denne babyen, men hva om og hvis osv? Tenker jeg skal diskutere litt med gyn, jeg, og høre hva han synes.
Tidl. bruker
30-03-2008, 18:17
Et vanskelig dilemma.
Det er alltids muligheter for adopsjon, hjelpe et barn som trenger det.
Mamma steriliserte seg i en alder av 30, hun hadde da 4 barn, og hun angrer ikke på valget. Men alle er jo forskjellige.
Men jeg vet ikke om jeg selv hadde klart å gjort det samme dag som jeg fikk et barn, vanskelig å si hvor tankene egentlig vil være i barselperioden da...
Man sitter med sitt nyfødte barn i armene og VET at man aldri får oppleve det samme igjen..Kanskje det kan utløse depresjon, vonde følelser eller lignende?
Syns dere skal tenke dere nøye om uansett hvilke valg som blir tatt =)
Lykke til :)
Her er jeg:
Jeg fyller 38 i år.
Jeg har 2 friske, fine gutter og nr. 3 kommer 19.mai. :)
Jeg har hatt 3 MA, vært i full narkose 4 ganger (også i siste fødsel:angst:),
og dette svangerskapet føler jeg meg mye mere sliten og tung enn i de andre...alderen...?;)
Tror ikke kroppen min tåler enda en fødsel, og 19.mai blir det keisersnitt nr.3.
Alt dette tilsier jo at jeg fint kan sterilisere meg...ikke sant?
Men så kommer tvilen...hva hvis...
Hva hvis, Gud forby!, et barn vil falle fra (...vet dette er irrasjonelle tanker...bær over med meg...:().
Hva da? Da kan jeg likevel ikke få flere... Høres patetisk ut, vet det...:kokko:
Men man kan jo adoptere...
Uff, har så mange rare tanker i hodet for tiden...
Ingen tvil om at det er vanskelig, men hvis du er i tvil så synes jeg du skal vente til du er sikker. Det er jo tross alt ikke et must å sterilisere seg selv om man ikke ønsker flere barn. Man kan fremdeles bruke prevensjon.
lenore86
30-03-2008, 22:40
syntes du burde ta en prat med legen din jeg:jupp:, og ikke gjør noe før du er HELT sikker... dette er noe man ikke har råd til å angre på...
Christianna
30-03-2008, 23:20
:mervink:
I går natt drømte jeg at jeg plutselig våknet og at keisersnittet var over og at babyen (så ikke den da...) var ute. Jeg hadde glemt å signere på steriliseringsskjema, derfor ble det ikke gjort. Jeg fikk småpanikk...:knegg:
Vet ikke hva det betyr, annet enn at jeg tydeligvis i underbevisstheten min også bruker tid på dette...;)
Snakket med den ene legen på Riksen. Jeg fortalte om min usikkerhet rundt dette og stilte de spørsmålene jeg hadde rundt det.
F.eks om det var noen bivirkninger (vondter) rundt selve steriliseringen (det var det ikke) og om man kommer tidligere i overgangsfasen (det hadde INGEN sammenheng).
Jeg fortalte at det hadde vært så fint for meg (;))om legen bare frarådet meg eller forbød meg å gå gjennom et svangerskap til. Det kunne hun selvfølgelig ikke si nå...
Ellers synes jeg bare hun brød seg om økonomien i det å evt. gjøre det under keisersnittet...:vetikke:
Tenker enda, jeg...
Jeg tenker faktisk på akkurat det samme! Venter mitt tredje barn i november, og vurderer å sterilisere meg etter det. Da vil jeg være 37 år, og jeg tror virkelig ikke at jeg kommer til å ønske meg flere barn. Eller flere barn kunne jeg vel saktens ønske meg, men dette er mitt tredje svangerskap på 3 år så jeg er ganske så mettet på å gå gravid, og ser ikke for meg at det skal bli et sterkt ønske før jeg kan begynne å håpe på barnebarn!!:knegg:
Gynekologen min sier at det "enkleste" tidspunktet for å gjøre inngrepet er rett etter en fødsel (regner med at det blir vaginal fødsel denne gangen også), for da ligger organene så "høyt" at det er en veldig enkel operasjon (lapraskopi....sånn navlehullsoperasjon, er det ikke det det heter da??) Vet ikke helt om jeg kommer til å gjøre det akkuart da, men har fått beskjed om at jeg ikke trenger å bestemme meg før 2 min før! Har litt grubling å gjøre, og fikk litt mer å tenke på etter å ha lest denne tråden!!
sistemann5
16-04-2008, 09:55
Her er det iallefall helt sikkert!! Mannen skal til pers:knegg: Vi får nå 5 barn(der de 3 yngste er hans) og jeg er 35 når siste er født, så her blir det ikke snakk om flere. Skulle vi være så uheldige å miste et barn, vil et nytt barn aldri kunne erstatte det, så det tenker jeg ikke på en gang.
Nå får vi nyte de barna vi har, og så være besteforeldre for deres barn når den tid kommer.
Christianna
16-04-2008, 10:43
:)
Neida, et nytt barn vil evt. aldri kunne erstatte de man allerede har...enig i det...skal vel ikke gå å tenke slik heller...
Kl.12.00 skal jeg til kontroll igjen på Riksen. Signerer papirene i dag. I utgangspunktet holder det i bøttevis med 3 barn for oss...:jupp:...men vi har snakket om evt. adopsjon om lysten skulle melde seg. Hjelpe et barn der ute som trenger det hvis vi har mulighet.
Selvom valget er tatt, er det et stor steg å ta, ja...:jupp:
Christianna
16-04-2008, 23:41
Takk, hvis det var til meg da...;)
Den ferdig utfylte søknaden ligger i mappa mi og kan endres når jeg vil. Men tror ikke den blir det...;)
Tidl. bruker
17-04-2008, 09:55
Takk, hvis det var til meg da...;)
Den ferdig utfylte søknaden ligger i mappa mi og kan endres når jeg vil. Men tror ikke den blir det...;)
Du tar det valget som føles best for deg (og dere) :klemme:
Lykke til =)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.