PDA

Vis full versjon : Mikrobølge ovn

Tidl. bruker
23-03-2008, 20:33
Er det trygt å varme maten i mikroen?

ibi
23-03-2008, 21:03
Jeg har ingen betenkeligheter med det i allefall. Bare husk at micro varmer maten ujevnt. For å være sikker på at alt er varmet tilstrekkelig nok over det hele (mht bl.annet listeria), bør man varme i 2-3 omganger med røring mellom omgangene.

Vicmar
23-03-2008, 21:05
Jeg har iallefall ingen betenkeligheter med det. Nå blir det vel kanskje litt mindre næringsstoffer igjen om man varmer den i mikroen, men det er jo ikke farlig. Lager ikke mat i mikroen hver dag heller da ;)

Det du kan være forsiktig med er å stå rett ved mikroen mens den går, siden enkelte påstår at den sender ut en del stråling som ikke trenger å være så bra.

Tidl. bruker
23-03-2008, 21:59
ok:-) Så strålingen kjem ikke inn i maten altså? Hvis dere skjønner hva jeg mener:rødme:

Vicmar
24-03-2008, 09:12
Nei, jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan det skal foregå. Det er jo ikke atomstråling heller da :knegg:

Vedvik86
24-03-2008, 10:56
Det eneste er at det blir ujevn oppvarming så du må passe på å røre godt og kjenne på maten før barnet får den..
dette med at det tar knekken på næringsstoffene er feil.. Mikrobølger er meget skånsomt og er en av behandlingsmåtene til amt som holder best på næringsstoffene..

Supert:jupp:

vilma75
24-03-2008, 11:56
Er det trygt å varme maten i mikroen?

Jeg kommer nok til å bruke mikro til oppvarming av barnemat uten at jeg kan så mye om det ift om det er trygt eller ei - har ikke hørt at det ikke skal gjøres - men er nok viktig som detnevnes over her at en rører godt for å få jevn varme.

Når det gjelder varming av melk til flaske: Man skal iallfall unngå å varme melk i mikroovn - dette pga varmen er ujevn og fare for å ødelegge proteiner/bestanddeler i melken når denblir for varm. Anbefales å bruke vannbad, evt elektrisk flaskevarmer.

Vedvik86
24-03-2008, 14:39
Når det gjelder varming av melk til flaske: Man skal iallfall unngå å varme melk i mikroovn - dette pga varmen er ujevn og fare for å ødelegge proteiner/bestanddeler i melken når denblir for varm. Anbefales å bruke vannbad, evt elektrisk flaskevarmer.

Dette gjelder kun morsmelk.. Helt ok å varme mme i mikro

Cilius
25-03-2008, 21:02
Det er ikke noen større risiko for gravide enn for andre å spise mat varmet i mikro.
Jeg er ikke så tilhenger av dem, har ikke selv, men overlever at vi bruker den når vi er hos mine foreldre.
Når det gjelder stråling så stråler det meste - også TV, PC, mobiltelefon osv...

vito ble 3
25-03-2008, 23:25
ok:-) Så strålingen kjem ikke inn i maten altså? Hvis dere skjønner hva jeg mener:rødme:

Mat som er varmet i mikro er like ufarlig som mat varmet på ovn.
Mikroen sender ut kortbølge stråler/bølger, eller det vil si, mikrostråler/bølger. Korte bølger som får vannmolekylene i maten til å vibrere ... og dermed koke.
Altså ingenting mystisk som går inn i maten.
Men du skal være forsiktig med å stå rett forann mikroen i lengre tid. Selv om de fleste mikroene er beskyttet i glasset (derfor mange av dem har det svarte gitteret i glasset) så kan noen stråler unnslippe. Det er meget usansynlig at det vil føre til skade, men om det skal skje noe skade ved mikro bruk for gravide, så er det på den måten. ;)

Kan forøvrig IKKE sammenlignes med de bølgene som kommer ut av tv og radio som nevnt over her ... det er LANGBØLGEstråler og helt totalt ufarlig.
Mobil og pc med trådløst nettverk sender derimot ut kortere stråler (ikke mikrostråler) og kan være skadelig på kort avstand, men det avtar drastisk ved avstand.