PDA

Vis full versjon : HASTER!! Otrivin nesespray

silkepels
24-03-2008, 12:50
Kan gravide ta dette? Er så tett i hele systemet, så jeg mistenker egentlig tette bihuler.

Heksa
24-03-2008, 12:51
Ja, gravide kan ta Otrivin nesespray i terapeutiske doser. Les på felleskatalogen.no og søk opp Otrivin hvis du vil vite detaljer.

Nemi83
24-03-2008, 12:53
:jupp: Det kan du bruke, men helst ikke lenge av gangen..

Jannamor
24-03-2008, 12:56
Jeg har hørt av legen min at jeg ikke kan bruke det. Den gjør noe med slimhinnene og noe av stoffet gr over til foster, og kan ved langsiktig bruk vel og merke hindre næringen inn til fosteret.

Søkte masse på nett da jeg var tett og fant ingen som anbefalte det. lommelegen bl.annet. Alle ble bedt om å bruke noe annet

Jeg bruker Zymelin (saltvann funker jo ikke) i pakningsvedlegget står det - dirkete sitert; Riktig bruk medfører ingen risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet. Det står det vel ikke i Otrivin?

Det var denne jeg fikk anbefalt i hvertfall

silkepels
24-03-2008, 13:07
Litt vanskelig å få tak i ting idag (med mindre jeg reiser inn til byen på vaktapoteket, og det vet jeg ikke om jeg verken gidder eller orker).

Får bare holde ut da, går jo greit, men er veldig slitsomt å være så tett ja... :himle:

Mye man skal måtte gjennomgå gitt.... :uff:

:)

Lykkelig77
24-03-2008, 13:29
Du kan bruke Otrivin. Jeg hadde ikke overlevd uten..

I normale mengder selvfølgelig og ikke over lenger tid.

Jannamor
24-03-2008, 13:33
Litt vanskelig å få tak i ting idag (med mindre jeg reiser inn til byen på vaktapoteket, og det vet jeg ikke om jeg verken gidder eller orker).

Får bare holde ut da, går jo greit, men er veldig slitsomt å være så tett ja... :himle:

Mye man skal måtte gjennomgå gitt.... :uff:

:)

Otrivin er som med alt annet i svangerskapet, man må lytte til seg selv og avgjøre hva som er riktig for DEG. Det er så mye som er i grenseland for gravide, og vektskåla i forhold til risiko for barn/mors velvære som igjen slår inn på barnet, kan ingen andre enn du bestemme :)

Ta et google søk på gravide og nesespray feks (e,l) og les i 5 minutter og se hva du føler for da.

jeg tok turen til vaktapoteket. Da jeg lå våken ei hel natt, fordi jeg ikke fikk puste..

Godt å føle seg sikker. Sikre deg selv, Du må ha det bra og. Ikke godt å være tett heller.

Så hvis det ikke er for langt ville jeg tatt turen ned på apoteket (jeg hadde dratt selvom det var langt da, men jeg elsker å kjøre)

marit_73
24-03-2008, 13:33
Var på apoteket i går for å få noe mot tette bihuler og da fikk jeg Otrivin, på pakningsvedlegget står det at gravide kan bruke det. Jeg bruker det to ganger daglig, morgen og kveld, resten av døgnet bruker jeg saltvannsdråper.

Hetty
24-03-2008, 14:58
Jeg ville absolutt, ABSOLUTT anbefale å ta nesespray hvis du er kjempetett!

Jeg var superforsiktig forrige graviditet, og greide meg med saltvann og neseskylling....men, denne gangen fikk jeg en helt sinnsyk ørebetennelse, trommehinnen sprakk og jeg hadde tre HELVETESdager før rhinox, saltvann og 1 g Apocillin i en uke løste saken.

Den tabben gjør jeg ikke igjen.......

Nesespray ol. er så testet ut at det skal være trygt for gravide å ta. Men, det står som oftest på pakningsvedlegg at man skal konferere med lege. Dette for å være heeeeelt sikker på at ansvaret ikke ligger hos legemiddelprodusenten. :blunke:

Cilius
25-03-2008, 21:00
Du kan fint bruke små mengder Otrivin :nemlig:

Elsie
26-03-2008, 07:41
Jeg spurte gyn om dette i går, siden jeg sliter fryktelig med forkjølelse. Svaret var at det er helt ok å bruke så lenge man holder seg til anbefalt dosering og innenfor 7-10 dager. Gyn er spesialist i gynekologi og obstetrikk, så jeg regner med han vet hva han snakker om.

Strikkedame
26-03-2008, 08:14
Jeg har dessverre brukt otrivin helt siden jul.. har vært forkjølet om hverandre og gravidtett i nesen hver natt så jeg hadde ikke levd uten. men jeg bruker en spray av barnespray hver kveld før jeg legger meg. legen sa det ikke var noen fare, men det er jo selvsagt ikke det beste å gjøre.. for MEG.

silkepels
26-03-2008, 08:57
Måtte nødt til å ty til Barne-otrivin igår kveld, hadde store problemer med å puste ellers.

Lykkelig77
26-03-2008, 10:56
På tirsdag spurte jordmor meg om jeg brukte noe medisin om dagen og jeg svarte at jeg bruker Otrivin, 1/2 spray hver kveld om innimellom på dagen.. Hun sa at det var utvilsomt mye bedre at jeg fikk sove på natten med frie luftveier enn at jeg lå våken - ergo burde jeg ta litt nesespray om det hjalp meg :-)