Vis full versjon : Dere med vann i kroppen (ødemer)...
Telrúnya
25-03-2008, 16:05
... når begynte det å komme hos dere? Jeg har gått opp 15 kg så langt (er 30 uker i morgen), jevnt og trutt, og forlovelsesringen min ble for liten veldig tidlig. Jeg er ikke så mye bredere enn vanlig, så mye av vekta skyldes vann, og nå merker jeg det veldig godt i fingre og føtter :mumle: Er glad jeg er ferdig med kjolen jeg holdt på å strikke til lillejenta, for nå gjør det vondt å knytte nevene ordentlig :sparke: Har bare 0-1 i ødemer i journalen min.
Jeg er redd for at dette blir verre og verre, hva er vanlig? Stagnerer det, eller? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre mer vannsamling nå? :gruble:
snuppa:)
25-03-2008, 16:27
da jeg fikk vann i kroppen ble jeg anbefalt å spise så lite salt som mulig og prøve å spise grapefrukt eller kålerabi!:) så nå spiser jeg en grapefrukt hver dag (liker ikke kålerabi) og prøver å redusere saltinntaket,og jeg har blitt mye bedre!:) kanskje det er verdt et forsøk?
Det skal visst hjelpe å drikke masse vann også :nikker:
Jeg så ikke ut i ukene før jeg fødte, hadde så mye vann at jeg mistet følelsen i fingre og tær. Grusomt! Kjente ikke igjen anklene mine etter fødselen :knegg:
Telrúnya
25-03-2008, 21:31
Jeg drikker veldig mye vann, men det hjelper lite. Synes heller at jeg får mindre vann i hendene de dagene jeg ikke drikker så mye vann :kokko:
Prøvde grapefruktjuice en periode, men synes ikke det hjalp noe særlig (men nå fikk jeg veldig lyst på det, da :knegg: ) Kålrabi skal jeg prøve! :nikker:
Takk for tips, for bare håpe at det ikke blir altfor ille.
Cilius, hvor raskt ble du kvitt det verste av vannet etter fødselen?
Trulte86
27-03-2008, 16:55
jeg har også fått veldig mye vann i kroppen.. men jeg sliter med smerter i armene, det sprenger, føles ut som senebetennelse.. tror dette kommer av vannet. Har disse smertene noe å si tror dere? Vet ikke om jeg burde tatt meg en tur til legen evt..
Telrúnya
27-03-2008, 16:58
jeg har også fått veldig mye vann i kroppen.. men jeg sliter med smerter i armene, det sprenger, føles ut som senebetennelse.. tror dette kommer av vannet. Har disse smertene noe å si tror dere? Vet ikke om jeg burde tatt meg en tur til legen evt..
Det kommer nok av vannet, ja. Blir mye press på nerver i armer og hender. Hvis det gjør veldig vondt, så kan det være aktuelt med operasjon :iiik: Får håpe det ikke blir verre hos deg :)
Det å drikke mye vann er kjempeviktig. Det med salt betyr også mye. Det som er viktig å huske på er at halvfabrikata har masse salt. Glutamat som brukes som smaksforsterker i veldig mange halvfabrikerte matvarer binder væske i kroppen på samme måte som vanlig salt. Det er ikke så lett å tenke over at tomatsuppe fra pose er veldig salt, men det er den faktisk.
For å unngå mest mulig salt, glutamat og andre vannbindende mat så er det lurt å lage maten fra bunnen av selv.
Men når det er sagt... Mange får ødemer som det ikke er mulig å gjøre noe med uansett hvor mye de gjør for å forebygge det.
Cilius, hvor raskt ble du kvitt det verste av vannet etter fødselen?
Det gikk veldig fort, allerede dagen etter var jeg mye bedre! :jupp:
Har ikke noe gode råd, men har en negativ og en positiv kommentar....smil
Da jeg var gravid med første fikk jeg så mye vann i kroppen at jeg på slutten ikke klarte å bøye verken knær eller fingre. Gikk opp i skostørrelse fra 39/40 til 43 ( og kom aldri lenger ned enn til 41 etterpå....) Så ut som en skikkelig flodhest og fungerte ikke i hverdagen, trengte hjelp til alt! Hvordan går en feks på do når en ikke kan bøye knærne? Eller komme seg ut av senga?
Det positive er at mens jeg i svangerskapet gikk opp 20 kilo, så gikk jeg ned 20 kilo de første 8 dagene etter fødselen, og så 10 kilo til i løpet av neste måneden. Sto å gråt forran speilet fordi jeg mistet formene og var sikker på at ingen noen gang ville finne meg attraktiv igjen....:stønn: Det er noen kilo siden nå.....
Jeg er i uke 38 nå og har 2 i ødemer ...og har startet med akupunktur for å fjerne vannet ...funker i allefall på meg ...gikk ned 1,8kg på 4dager.
bare pass på at akupunktøren vet hva hun/han driver med (at de er godkjente akupunktører)for det er visse punkter en ikke skal borti under svangerskap.
Jeg er i uke 38 nå og har 2 i ødemer ...og har startet med akupunktur for å fjerne vannet ...funker i allefall på meg ...gikk ned 1,8kg på 4dager.
bare pass på at akupunktøren vet hva hun/han driver med (at de er godkjente akupunktører)for det er visse punkter en ikke skal borti under svangerskap.
Har blitt mer og mer plaget med ødemer de siste ukene nå. I helgen "hadde jeg ikke" knær. Har prøvd støttestrømer, hvorav det hjalp 1. gangen, men på lørdag hadde de ingen effekt i det heletatt. Er helt øm over vrista pga at jeg har vært hoven og får bare så vidt på meg sko.
Har vurdert akupunktur, for det går jo ikke an å sitte på rumpa med beina høyt absolutt hele dagen heller, men har hørt at det kan være fare for å sette i gang fødselen med slik akupunktur? Noen som vet om det stemmer? Har også vurdert hjelp hos fysio, for massasje kunne visst hjelpe, men så var det jo det med enorme ventetider for å komme inn... Rekker vel ikke få time før snuppa er født...
Hvor ofte går du til behandling for å holde ødemene under kontroll?
Har blitt mer og mer plaget med ødemer de siste ukene nå. I helgen "hadde jeg ikke" knær. Har prøvd støttestrømer, hvorav det hjalp 1. gangen, men på lørdag hadde de ingen effekt i det heletatt. Er helt øm over vrista pga at jeg har vært hoven og får bare så vidt på meg sko.
Har vurdert akupunktur, for det går jo ikke an å sitte på rumpa med beina høyt absolutt hele dagen heller, men har hørt at det kan være fare for å sette i gang fødselen med slik akupunktur? Noen som vet om det stemmer? Har også vurdert hjelp hos fysio, for massasje kunne visst hjelpe, men så var det jo det med enorme ventetider for å komme inn... Rekker vel ikke få time før snuppa er født...
Hvor ofte går du til behandling for å holde ødemene under kontroll?
Jeg har ca 2 behandlinger i uken...var der i dag og skal igjen på onsdag.
Det funker dårligere på slutten fordi nyreenergien visstnok svekkes før fødselen.
Jordmor sa det var punkter for å fjerne vannet på håndleddet men at disse ikke skulle settes under svangerskap.
Jeg får endel nåler på ryggen og en nål ca 10cm nedenfor kneet(på innersiden.)
+ siden jeg er i uke 38 nå så fikk jeg en eksta nål nede ovenfor tærne på oversiden av fotbladet som skulle hjelpe...disse fikk jeg først nå siden jeg hadde så kort tid igjen av svangerskapet.
Det jordmor har sagt til meg er at hvis man setter flere/mange nåler så øker dette sjansen for å trigge en fødsel, så derfor fikk jeg færre i starten.
Går du til en godkjent akupunktør så vet de hvilke punkter de skal unngå under svangerskap og hvor mange nåler de kan sette uten å trigge fødsel.
håper ødemene går ned og at du finner noe som hjelper.
I forrige svangerskap begynte det å komme rundt uke 24 og ble bare værre og værre.Vekta endte på +20 kg til slutt. Så langt dette svangerskapet har jeg ikke merket noe, men så er jeg "bare" 20 uker foreløbig.
Jeg har ca 2 behandlinger i uken...var der i dag og skal igjen på onsdag.
Det funker dårligere på slutten fordi nyreenergien visstnok svekkes før fødselen.
Jordmor sa det var punkter for å fjerne vannet på håndleddet men at disse ikke skulle settes under svangerskap.
Jeg får endel nåler på ryggen og en nål ca 10cm nedenfor kneet(på innersiden.)
+ siden jeg er i uke 38 nå så fikk jeg en eksta nål nede ovenfor tærne på oversiden av fotbladet som skulle hjelpe...disse fikk jeg først nå siden jeg hadde så kort tid igjen av svangerskapet.
Det jordmor har sagt til meg er at hvis man setter flere/mange nåler så øker dette sjansen for å trigge en fødsel, så derfor fikk jeg færre i starten.
Går du til en godkjent akupunktør så vet de hvilke punkter de skal unngå under svangerskap og hvor mange nåler de kan sette uten å trigge fødsel.
håper ødemene går ned og at du finner noe som hjelper.
Tusen takk. :) Skal jammen meg ringe JM og høre om hun vet om noen hun kan anbefale meg. :jupp:
Noterer alle tips dere kommer med med stor iver! :knegg: Gleder meg allerede til vannet kommer, for at det kommer er jeg sikker på..... :angst:
Føttene mine i forrige svangerskap.... :kvalm:
http://www.fotoknudsen.no/archive33/131020040154RBmogZaPbNTOKe1AKL/medium/2006200622201AVSYUYNs5aAIy1FNR.jpg?56 (http://javascript<b></b>:goSlideWin(1, imgData.name, detailsMode.detail.fid))
Og de er normale til vanlig altså....! :dåne:
Så jeg prøver gjerne apunktur om det blir like ille i sommer! :nemlig:
Noterer alle tips dere kommer med med stor iver! :knegg: Gleder meg allerede til vannet kommer, for at det kommer er jeg sikker på..... :angst:
Føttene mine i forrige svangerskap.... :kvalm:
http://www.fotoknudsen.no/archive33/131020040154RBmogZaPbNTOKe1AKL/medium/2006200622201AVSYUYNs5aAIy1FNR.jpg?56 (http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:goSlideWin%281,%20imgData.name,%20detailsMode.detail.fi d%29)
Og de er normale til vanlig altså....! :dåne:
Så jeg prøver gjerne apunktur om det blir like ille i sommer! :nemlig:
Huff... Au, au, au... Er jo nesten som å se beina mine dette...
Krysser fingrene for at du slipper slik til sommeren...
Jag är i v.31 nu och börjar få vann i kroppen. har "bara" 1 journalen än så länge. sist svangerskap hade jag 2 och tyckte jag såg fruktansvärd ut. Ljuspunkten var när jag bara 3 dagar efter födseln hade blivit av med 14 av mina 20 kilo!!! jag var lycklig och kunde se mina fötter igen. Längtar så efter att min lilla bebis ska komma ut så jag kan få min kropp tillbaka. är väl den enda som inte älskar min gravida kropp. magen kan gott vara där, men allt annat.. suck!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.