Vis full versjon : Kynnere - hva er for mange, og for vonde?
Hestehoven
27-03-2008, 18:36
Jeg leser her inne at det anbefales å ta kontakt med lege om kynnerne blir mange og vonde. Men hvor går grensa?
De siste ukene har jeg hatt endel kynnere. Hvis jeg er litt fysisk, og bøyer meg mye (som f.eks å ta ut av oppvaskmaskina) kjennes det som magen er konstant hard. Kynnerne er litt småvonde, ikke bare ubehagelige. Om jeg gir meg med det jeg holder på med, gir kynnerne seg også. Er dette noe jeg bør kontakte lege for? Jeg husker ikke at kynnerne var vonde da jeg gikk med guttene.
Hvis kynnerne dine gir seg når du slapper av, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for jeg. Det er vanlig at kynnerne blir litt verre for hvert svangerskap.
Selv er jeg førstegangsfødende, og sliter med alt for kraftige kynnere. Når de "tok" av for første gang, så skjønte jeg med en gang at dette ikke var innenfor normalen... Jeg har kraftige kynnere døgnet rundt, anstrenger jeg meg litt for mye så kommer de mange ganger i timen, selv om jeg ligger rett ut og helt i ro. Slik kan det være dager i slengen. For at det ikke skal bli for ille, så må jeg tilbringe store deler av dagen helt i ro.
Men klart, går du og bekymrer deg, så er det bedre med en tlf for mye enn en for lite :jupp:
Det er vanlig at kynnerne blir litt verre for hvert svangerskap.
:nemlig: Dette har iallefall stemt godt for min del. Jeg har vært ganske bekymret for dette siden jeg omtrent ikke hadde kynnere sist, men har gang på gang fått beskjed om at så lenge det ikke er noen reglemessighet over kynnerne - altså så lenge de kommer og går - og så lenge det ikke kommer slim og/eller blod i tillegg så kan jeg slappe av... Må innrømme at det likevel er temmelig slitsomt både fysisk og mentalt å ha så mye vondt hele tiden ;)
Elinmor83
27-03-2008, 20:07
Hvis du er bekymra syns jeg det er bedre å ta en telefon til lege/føden enn å la være. Det har hjelpt meg idag iallefall!
Malagi: Kan jeg få spørre deg om hvor mange uker du var da disse kynnerene begynte? Hørest veldig ut som det som begynte hos meg i går 16+2! De var ikke vonde, men kom flere ganger i timen selv om jeg tok det med ro. Ble stressa av det, og det hjalp nok ikke... Var på sjekk på sykehuset idag, og det roa meg. Jeg er også førstegangs, og føler jeg ikke har peiling :rabla:
Malagi: Kan jeg få spørre deg om hvor mange uker du var da disse kynnerene begynte? Hørest veldig ut som det som begynte hos meg i går 16+2! De var ikke vonde, men kom flere ganger i timen selv om jeg tok det med ro. Ble stressa av det, og det hjalp nok ikke... Var på sjekk på sykehuset idag, og det roa meg. Jeg er også førstegangs, og føler jeg ikke har peiling :rabla:
Kynnere har man faktisk helt fra starten av, stod det ett eller annet sted, man kjenner dem bare ikke. Selv kjente jeg dem godt i fra uke 13, hvis jeg bøyde meg eller gjorde husarbeid (selv om legen mente at det ikke kunne stemme, var vistnok alt for tidlig, men det var det altså ingen som hadde fortalt livmora mi :knegg:). Men disse kraftige, vonde kom for rundt syv uker siden, da var jeg rundt 19 uker på vei.
Høres ut som du er på vei inn i samme moroa da, men så lenge de ikke er vonde, så er det jo greit... Håper det ikke utvikler seg til å bli av den riktig kjipe sorten. Kynnere i seg selv er jo helt naturlig og en viktig forberedelse til fødselen, det er livmora som trener seg.
Men blir de unormalt kraftige og vonde, så kan det bli litt mer alvorlig. Hos meg har det iallefall gått helt fint, har hatt et par ULer som viser at livmormunnen fortsatt er lang og lukket, så jeg tåler det tydeligvis, iallefall forløpig. Men måtte ligge rett ut noen uker ja...kjedelig! :mumle:
En ting er viktig, får man plutselig masse kynnere, så bør man levere inn en urinprøve, for å sjekke at det ikke er infeksjon. Det kan nemlig være en årsak og er viktig å behandle!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.