PDA

Vis full versjon : Idamor!

stratos
12-08-2002, 22:01
Måtte bare si hei til deg som bor i Aix! Var der et år for lenge siden og savner byen ennå! Hvor i byen bor du, forresten??

Idamor
12-08-2002, 22:48
Jeg bodde lenge i rue Maréchal Foch, altså midt i sentrum, det er den gaten som går ned fra Rådhuset og Place Richelme, men nå har jeg flyttet litt ut av byen, like ved Lycée Cézanne og Intermarché - sier det deg noe? Kanskje du vet hvor Institut Franco - Scandinave ligger? For å komme til meg går man opp gaten forbi Institut Franco - Scandinave og et stykke videre...
Jeg stortrives her - kom hit for 7 år siden for å studere reiseliv og møtte selvfølgelig en franskmann (!), og er nå gift med han... Sånn går det!
Hva gjorde du her i byen?

Forresten har jeg en bror som går på University of British Colombia i Vancouver...

:findag:

stratos
12-08-2002, 23:02
Hei! Jeg var i Aix for å lære mer fransk...møtte flere nordmenn og mange kanadiere og nå er en av de norske min svigerinne og en av de kanadiske min svoger! Kom hitover for å besøke familien til vår kanadiske venn og falt pladask for broren hans; svigerforeldrene våre setter stor pris på å ha 2 norske svigerbarn!

Vet ikke hvor Institut Franco-Scandinave er, men Intermarché høres kjent ut. Bodde midt i byen selv, i rue Manuel, rett ved Palais de Justice. Savner det flotte markedet! Men Vancouver er også en deilig by, særlig med alle strendene.

Hva tar broren din på UBC? Begge svigerforeldrene min jobber der...

Idamor
12-08-2002, 23:22
Jeg bodde faktisk i rue Manuel det første året jeg var her...
Litt av et sammentreff!
Ellers studerer broren min økonomi ved UBC - han er visst den første norske utvekslingsstudenten fra Universitetet i Toulouse ved akkurat det studiet (han studerte 4 år ved universitetet i Toulouse før han reiste til Canada nå etter jul). Han sier han stortrives i Vancouver han også og har sendt noen bilder derfra - ser flott ut!

stratos
12-08-2002, 23:30
Hvor langt oppe i rue Manuel bodde du da? Hvis jeg husker riktig, bodde vi i nr. 52, rett over gaten for den lille kinoen.

Husker ennå alle de gangene jeg var og klippet meg i en frisørsalong som het Clean...!

Verden er liten, gitt! Det er ofte mange nordmenn på økonomi studiet, men ikke så mange som kommer rett fra franske universitet! Jeg var første nordmann som studerte ved det franske Université de Montréal i sin tid.

Idamor
12-08-2002, 23:39
- og jeg bodde i 47, rue Manuel, altså på den siden kinoen ligger og tydeligvis like ved der du bodde! Dette er jo litt gøy! Som du sa, verden er jammen ikke stor noen ganger Og jeg må jo nesten innrømme at jeg også klippet meg på Clean.. De er der enda og de forresten. Synes nesten du skulle komme hit en gang på mimringstur jeg!
Hva slags skole gikk du på forresten - gikk du på universitetet eller var det noe annet? Har en venninne som gikk på statsvitenskap på den skolen som ligger rett ovenfor katedralen, men deet var i forbindelse med et utvekslingsår ved universitetet i Oslo.

Du har tydeligvis reist en del du. Leste på presenatsjonen at du har bodd flere år i Frankrike og også i Canada. Jeg har bare bodd her, jeg, og også et år i Perpignan forresten. Jeg reiste dit rett etter gymnaset for å lære fransk. Deretter var jeg i Oslo et par år før jeg reiste hit til Aix.

:)

stratos
12-08-2002, 23:47
Morsomt!! Jeg var faktisk stormforelsket i en av frisørene, så håret mitt ble bare kortere og kortere det året jeg var der!! :)

Gikk på den språkskolen som ligger rett ovenfor katedralen, i rue Gaston-Saporta eller noe sånt. Husker ikke helt hva skolen heter. Var ikke verdens beste, men vi hadde det fint likevel og jeg lærte da litt fransk! Kunne en del før jeg kom, og det hjalp jo litt.

Og en mimringstur håper jeg kommer snart! Har store drømmer om å leie et hus i nærheten (også nærme Cassis; der er det så deilig om sommeren!) og ta med familien så mannen min får opplevd Frankrike på sitt beste! Bodde et år i Paris også (gikk på oversetterskolen ved Sorbonne), men det kan ikke sammenlignes med Aix. Mye hyggeligere folk i syd!!

Jeg dro til Aix rett etter gymnaset, så tok jeg fransk og ex phil i Oslo, så 2 år med fransk litteratur i Montréal, Paris, noen måneder i Oslo for å tjene penger før jeg flyttet hitover i 93. Har, i følge UiO: altfor mye fransk! Får dessverre ikke brukt det så mye her på vestkysten, men neste år skal Bastian begynne i førskolen og da skal han på det som heter French Immersion, så da kan Mamma få børstet støvet av fransken sin!

Kanskje du har noen gode franske bøker å anbefale?? Har lest det meste av klassikerne, men skulle gjerne fulgt mer med i moderne litteratur!

Idamor
12-08-2002, 23:57
Jeg kan gjerne anbefale bøker - hva slags type bøker liker du?
Jeg pløyde selv igjennom serien om Ramses for en stund siden, synes den var veldig fin, men etter 5 bøker om egyptisk historie skrevet på fransk fikk jeg et akutt behov for å lese norsk og meldte meg inn i Bokklubben Nye Bøker!
:p

Er forresten helt enig i at Cassis er et nydelig sted - spesielt les Calanques! Tar alltid med meg venner og familie som kommer på besøk dit. Har nettopp hatt besøk av noen venner i 14 dager og dro de med overalt så de virkelig skulle få med seg det beste (og det meste!) av Provence da de var her - antagelig tok de en ekstra ferieuke da de kom hjem for å hvile ut litt...

stratos
13-08-2002, 00:01
Flott! Jeg liker det meste, akkurat nå sluker jeg kriminalromaner, særlig de engelske. Serien om Ramses har mannen min akkurat gjort seg ferdig meg også. Liker godt historiske romaner -- leser i grunn nesten alt, bortsett fra science fiction.

Ah, les Calanques! Der er det flott! En dag skal jeg leie et hus i nærheten og slappe av og bade i det flotte blå Middelhavet!

Idamor
13-08-2002, 00:10
OK, da skal jeg kikke litt på hva jeg kan ha av anbefalelsesverdig litteratur og ellers forhøre meg litt med en fransk venninne som er lesehest om hun kan anbefale noen gode bøker. Legger inn noen forslag her etterhvert. Jeg er selv inne i en periode hvor jeg leser krimbøker på engelsk - snakker det så lite her men skulle gjerne forsøke å opprettholde nivået mitt sånn noenlunde, så da må jeg lese det..

stratos
13-08-2002, 00:16
Takk skal du ha! Det setter jeg pris på.

Nå er det lunsjtid for meg...sov godt!

Idamor
13-08-2002, 00:19
Takk skal du ha... Tenkte faktisk å ringe min bror "over there"...

Legger da inn noen forslag på bøker her inne etterhvert.

Ha det bra og bon apétit!!!

Idamor
21-08-2002, 15:43
Hei igjen Stratos!!

Sender en melding angående anbefalinger av franske bøker. Jeg er selv i en "norsk" og "engelsk"periode for tiden og leser ikke mange franske bøker akkurat nå, men jeg jeg har forhørt meg litt med min svigermor som er en lesehest. Hun kjente ikke spesielt til moderne bøker, men kunne anbefale forfatterne André Castelot og Maurice Druon som begge skriver historiske bøker - enten om historiske personer eller om fransk historie (men skrevet som en roman). Selv har jeg nettopp lest en krimbok av Patricia D. Cornwell - hun er vel engelsk eller amerikansk men bøkene er oversatt til bl.a. fransk. Jeg kunne godt like henne.
Det er ikke så mange råd jeg kan komme med akkurat nå, men sender deg en ny melding om jeg kommer over eller hører om noen gode bøker.
Legger også ved en link til Fnac (det kjenenr du kanskje til) hvor du kan finne en oversikt og anbefalinger av bøker:

http://www.fnac.com/livres.asp?NID=%2D1&RNID=%2D1&SID=B27C012A%2D977F%2DBA9F%2DDFDA%2D1F5F8DB70B87&Origin=FnacAff

Håper dette kan hjelpe deg littegrann!

:findag:

stratos
22-08-2002, 21:18
Takk skal du ha, Ida!

Har notert navnene og skal sjekke biblioteket. Og Fnac burde jeg jo ha tenkt på...!

Patricia Cornwell har jeg lest; de tidligere bøkene hennes er bra, men de siste er blitt litt vel my paranoia -- Kathy Reichs er mye bedre, men ligner.

stratos & #2 16+4