PDA

Vis full versjon : Toksoplasmose

Mildrid
04-09-2002, 14:28
Hei!

Vi skal reise til Hellas en uke i oktober, men så har jeg nettopp hørt at gravide som ikke er sikre på om de har hatt toksoplasmose (”kattesykdommen”) ikke bør reise til sydligere strøk, siden smittefaren der er så mye større, og smitte kan gi fosterskader.

Er det noen som vet hvordan man kan finne ut om man har hatt denne sykdommen eller ikke? Leste et sted at alle gravide skal testes for dette på blodprøven som tas på første kontroll, og jeg så på arket med resultatene av den, men ble ikke særlig klokere.
Bør jeg la være å reise hvis jeg ikke vet om jeg er immun mot dette?

Hilsen Mildrid

Småtten
04-09-2002, 14:35
Du kan ta blodprøve hos legen din, det er ikke over alt de tar denne prøven ved 1. kontroll.
For å vite mer om hva du bør passe deg for da du reiser bør du gå inn på www.lommelegen.no og søke på toksoplasmose.
Ei vennine av meg dro da hun var gravid i 3. mnd, det gikk bra det. Hun spiste kun kjøtt som var godt stekt. Hun holdt seg helt unna grønnsaker og frukt som hun ikke hadde vasket selv.
Så bare du er forsiktig så går det nok bra.
God tur!

Maine
04-09-2002, 14:42
Jeg er enig med Småtten.

Selv var jeg to uker i Hellas i juni var da 12-14 uker på vei. Jeg har ikke vært smittet av Toxoplasmose. Jeg ble testet før jeg dro og tre uker etter jeg kom hjem. (hvis du skulle være så uheldig å få toxo i svangerskapet kan du få antibiotika dersom det oppdages).

De bør ha støttestrømper på deg under flyreisen samt gjerne bevege deg litt ca en gang i timen.

Holde deg unna kjøtt som ikke er stekt, grønnskaker som ikke er kokt, salater og frukt som ikke er grundig skylt. Videre er det viktig å drikke mye, gjerne 4 liter daglig.

God tur, kos deg.

Klem fra Maine

solmaa
12-09-2002, 03:24
I tillegg til å være nøye med maten bør du holde deg unna kattene der (selv om de kan være aldri så søte...) Siden katter ofte kan være bærere av Toksoplasmose.

Selv hadde jeg 1 katt under forrige svangerskap, så jeg brukte munnbind og hansker når jeg skiftet kattekasse + vasket hendene etter det + etter at jeg koste med pus. Det gikk greit. Nå har jeg to, og min samboer (som jeg har "anskaffet" meg etter siste svangerskap :p ) har overtatt alt ansvar for kattene. Så jeg regner med at det går greit denne gangen også.

Kos deg i syden!!

Hilsen Solmaa (5+6)

Gizmo
10-10-2002, 16:20
Tror det er viktig at vi ikke får helt panikken for katter her..:gal2:
Det er faktisk så ille at du må få i deg avføring fra kattepuser dersom du skal få overført toksoplasmose. solmaa gjorde det rette når hun brukte hansker under skifting av kattesand.

Når det gjelder katter i Syden så tar disse med seg mye annet rart i tillegg. Man bør generelt holde fingrene borte, rett og slett fordi vi nordmenn ikke takler alle bakteriene de har.

Jeg har katt og koser med den, men passer meg kanskje for de bakre partier. Vasker hendene litt oftere, men ellers som før.

God tur til Syden, tror dette går helt bra!