PDA

Vis full versjon : Kan man merke om man har fått listeria eller toxo?

Strikkedame
06-04-2008, 17:05
Kom til å tenke på... hva om man har fått i seg listeria eller toxoplasmose parasitter og de har gått ned og skadet fosteret... hvordan kan man merke det? eller kan man ikke det før barnet er født og har skadet?

Hønemor!
06-04-2008, 17:23
Dette sier Veterinærinstituttet om listeria:

Det er få registrerte tilfeller av Listeriose hos menneske i Norge (14-28 tilfeller per år i 1999-2006). Hos voksne sees vanligvis ingen, eller milde influensalignende symptomer. Hos nyfødte, gravide og andre individer med svekket immunforsvar kan man få alvorligere symptomer som blodforgiftning og hjernehinnebetennelse. Hos gravide kvinner kan infeksjon føre til en influensalignende tilstand hvor fostret kan infiseres av Listeria og dette kan føre til spontanabort. Inkubasjonstid er vanligvis fra 24 timer til 3 måneder. Les mer om listeriose hos menneske hos Nasjonalt folkehelseinstitutt www.fhi.no

og dette om toxo:

Vanligvis ingen spesifikke symptomer. Lette forkjølelseslignende symptomer kan forekomme. Hos gravide kan førstegangssmitte, spesielt i første del av svangerskapet, føre til abort eller alvorlig fosterskade.

Det står jo ikke noe om hva slags fosterskade da, så det er vel ikke så lett å finne ut evt før barnet er født.

Nå er jo sjansen relativt liten for å bli smittet da, tallene for listariasmitte er

Det er få registrerte tilfeller av Listeriose hos menneske i Norge (14-28 tilfeller per år i 1999-2006).

Malagi
06-04-2008, 22:03
Kom til å tenke på... hva om man har fått i seg listeria eller toxoplasmose parasitter og de har gått ned og skadet fosteret... hvordan kan man merke det? eller kan man ikke det før barnet er født og har skadet?

Toxo kan man jo teste for, en gang i hvert trimester. Om man skulle teste positivt på første prøven, så kan de se om det er ny eller gammel smitte. Skulle man bli smittet under svangerskapet, så tester de om også babyen har fått det (er ikke selvsagt) og behandler ev. om det skulle være tilfelle.

Tossi
06-04-2008, 23:49
Man kan ikke nødvendigvis merke det under svangerskapet, nei. Dette oppdages primært gjennom testing eller under/etter fødselen.

Å teste for listeriose er ganske komplisert, så det gjøres kun dersom det er sterk mistanke om/indikasjon på smitte. Tegn på smitte er influensasymptomer, såre øyne og hals, diare og mageknip. Dersom mor blir smittet trenger hun ikke ha symptomer på sykdommen selv, men i 25 % av tilfellene overføres bakterien til fosteret, enten via morkaken eller fødselskanalen.

Retningslinjene anbefaler ikke lenger rutinemessig testing for toxoplasmose, men praksisen varierer veldig fra lege til lege og det er store geografiske variasjoner. Ideelt sett bør man testes én gang pr. trimester, spesielt dersom man reiser mye utenfor Nord-Europa eller ikke følger de viktigste forholdsreglene. De fleste får ingen symptomer på toxo-infeksjon, men tegn på smitte kan være lette influensasymptomer, hovne lymfeknuter på halsen eller ekstrem tretthet.

Det står jo ikke noe om hva slags fosterskade da, så det er vel ikke så lett å finne ut evt før barnet er født.
Når det gjelder toxoplasmose, så avhenger skaden av når i svangerskapet barnet ble smittet. Barn smittet etter 1. trimester har ved fødselen ofte ingen ytre tegn på infeksjonen til tross for at det har parasitten i seg. Uten behandling utvikler parasitten seg langsomt og skaden hos barnet kan først bli synlig etter flere år (som regel hjerneskade/synsskade). Nyere forskning antyder at senskader oppstår hos ca. 80 % av barn som er smittet ved fødselen, hos mange først i voksen alder. Blant nyfødte med smitte som behandles innen første leveår antar man at 70 % av de smittede barna unngår varige mén, og det er derfor viktig å oppdage infeksjonen på et tidlig stadium. I Danmark testes alle nyfødte for parasitten, men det er ikke rutine her til lands.

Jeg har skrevet om dette i denne (http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=234954) tråden, og der ligger også link til alle kildene hvor jeg har funnet denne infoen.

Strikkedame
07-04-2008, 07:56
uff så guffent å tenke på.. :S

Evius
07-04-2008, 08:54
Jeg vet ikke om det er rutine lenger, men legen min tar i alle fall toxoplasmose-prøver av meg nå i svangerskapet. Det ble gjort sist svangerskap også. Det ble tatt på første kontroll og så tok jeg en i uke 28, og skal ta en til mot slutten.
Det er ikke veldig vanlig med toxo-smitte, vet jeg.
Selv har jeg hatt katt, og vært mye ute og reist og spist rundt på mange forskjellige steder (både salater og rå biff, og til og med restauranter i utlandet der katter har gått rundt bena på oss) og jeg har enda ikke blitt smittet av toxoplasmose.
Dersom man har hatt det, vil blodprøven vise at man har gjennomgått infeksjon.

Strikkedame
07-04-2008, 09:32
jeg hadde negativ toxo i begynnelsen av svangerskapet og jeg har hatt katt hele livet, og spist mye tartar biff og parma skinke og har bodd en periode i italia osv.. så jeg tror ikke det er så lett å få egentlig.. er egentlig listeria jeg er mest bekymret for.. man vet jo aldri hva det er i.. plutselig får man melding om listeria i gilde og ditt og datt..