PDA

Vis full versjon : Tidskonto

RANDY
17-03-2003, 14:59
Noen som har erfaring med tidskonto, eller har tenkt å ta ut dette?

Har akkuratt snakket med trygdekontoret anngående lønn.
I brosjyrene står det at du ikke vil tape penger økonomisk på dette, men jeg får det ikke til å stemme.
Det dama sa til meg at går du 50 % stilling og tar ut et år permisjon, så vil trygdekontore dekke de siste 30 %. dvs at du tilsammen får 80% av lønnen hele tidskonto perioden.

EX

Du har 10000 kroner i måneden, og tar de 2 siste måneden på permisjonen din ut i tidskonto, dvs en tidskontoperiode på 4 måneder.

Da jobber du 50 % i 4 månder, og får 8000,- i lønn i 4 månder.
8 000m,- x 4 = 32 000,-

Dersom du skulle ha gjort det "vanlig" ville det ha blidt slik:
2 måneder full permisjon med 80% lønn, og 2 månder med full jobb med 100% lønn.

8 000,- x 2 + 10 000 ,- x 2 = 16 000 + 20 000 = 36 000,-

Etter slik jeg har skjønt det så over en 4 måneders tidskonto period, så vil du faktisk jobbe like mye (antall timer) men tape på å gå tidskont.

Kan dette stemme, eller har jeg tatt helt feil?

Bergrosa
20-03-2003, 14:18
Hmmmmmmm.......... Jeg spurte om det samma på mitt trygdekontor, og det hun dama sa til meg, var at en taper ikke noe økonomisk, for det du ikke tar ut i permisjonspenger får du jo i lønn av arbeidsgiver.

Jeg har tenkt på ta ut de siste 12 ukene av min permisjon som tidskonto. Jeg har en 80% stilling, men må ta ut 50% av en FULL stilling. DVS at jeg tar ut 62.5% av min egen stilling i jobb og 38.5% i permisjon, og forlenger permisjonen med 24 uker nesten. Jeg skal ha 42 uker m 100% lønn.
arbeidgiveren min betaler meg lønn umder hele permisjonen, og får tilbake pengene fra trygdekontoret, så jeg vil ikke merke noen forskjell sånn. Men du taper ikke noe på det du heller, for du får jo lønnf ra arbeidsgiver for den tiden du er på jobb, og permisjonspenger fra trygdekontoret når du har permisjon. Selvfølgelig vil du bare få 80% lønn hvids det er den løsningen du velger i permisjon, men resterende blir jo lønn fra arbeidgiver. Hvis du synes at du ikke får svar godt nok fra ditt trygdekontor, kan du ringe riktrygdeverket, eller en sånn servicetelefon de har på trygdeetaten. Menge har lite peililng på dette, men sentralt skal de vite hva de har bestemt. MEn reglene er kronglete, og det er ikke enkelt å forstå. Har holdt på ei stund for å finneut av dette, og HÅPER jeg hr gjort det rett nå. Men det mente hun på trygdekontoret mitt iallefall.

Lykket til.:)

RANDY
26-03-2003, 11:50
Hun hadde misforstått meg.

Så jeg taper ikke penger på tidskonto.
jobber nå 100% og skal ta ut tidskonto hvor jeg jobber 50%.
Dvs at jeg får halve støtten. skal ha 52 uker og 80% lønn, så stønaden i tidskonto perioden blir 40%.