PDA

Vis full versjon : Ks og melkeproduksjon...

LeneV
08-04-2008, 09:29
Hvordan blir det med melkeproduksjonen etter et ks? Kommer den i gang av seg selv?

Under en vanlig fødsel får jo babyen (som regel) begynne å suge så snart den er ute, men det går jo ikke med et ks.

Er det noen triks man kan gjøer i forkant/etterkant av ks for å komme godt i gang med melka? :sparke:

Vavavavoom
08-04-2008, 09:56
Hei,

håper at du får et fint og "smertefritt" ks!! Jeg fikk et hastesnitt med storesøster, så jeg vet ikke om ting man kan gjøre i forkant for evt. å stimulere melkeproduksjonen. Hos oss gikk det helt fint - melken kom på dag 3, veldig normalt. Det jeg gjorde (og jeg vet ikke om dette hjalp eller om melken ville ha kommet uansett) var:
1) La babyen til brystet så fort jeg fikk møte henne på oppvåkning. Dette var noen timer etter snittet.
2) På barsel fikk jeg tilbud av en jordmor med akupunkturutdannelse å få satt noen punkter på lillefingrene for å stimulere melkeproduksjonen.
3) Lot babyen ligge ved brystet veldig mye - da jeg ikke ble sår av det

Siden du allerede vet at du skal ha snitt så kan du jo høre på sykehuset ditt om de har jm som setter de punktene som jeg fikk, og også hør med din jm om hun har triks i ermet som du kan gjøre på forhånd!

Lykke til og gratulerer som snart mamma - det blir bedre enn du tror :jupp:

Evah
08-04-2008, 10:04
Det tok en stund med nr1,
fikk ikke melk før vi prøvde akupunktur, på 4. eller 5. dagen (husker ikke helt).

Nr2 hang i puppen konstant, så der kom melka kjappere, på 2. dagen.

Er spent på hvordan det blir nå.
Det kommer jo litt an på hvor stimulert man blir, vil jeg tro.
Men det er vanlig at den kommer noe senere.

Evius
09-04-2008, 12:19
Hvordan blir det med melkeproduksjonen etter et ks? Kommer den i gang av seg selv?

Under en vanlig fødsel får jo babyen (som regel) begynne å suge så snart den er ute, men det går jo ikke med et ks.

Er det noen triks man kan gjøer i forkant/etterkant av ks for å komme godt i gang med melka? :sparke:

Det er vanlig at melken kommer litt tregere i gang etter en operasjon eller ved komplikasjoner i forbindelse med fødsel.
Det du kan gjøre er å få babyen til å suge så raskt som mulig etter keisersnittet. Det er viktig at jordmor kommer bort til deg på postoperativ så fort som mulig med babyen når du er ferdig.
Jo tidligere babyen får begynt å stimulere ved å suge, jo raskere kommer melken. Og så må du fortsette med å la han suge når han er våken. Om han virker litt trøtt/lite sugevillig første døgnet, skal du ikke presse han, så lenge han har sugd en gang etter keisersnittet.
Dersom du ikke får han til å suge med en gang, kan det hjelpe å kle av han og legge han hud mot hud inntil deg. Da pleier sugerefleksen å komme i gang.
Melken kommer etter ca 3 døgn pluss minus. Den råmelken du har i begynnelsen er også viktige dråper.
Ønsker deg lykke til med keisersnittet og barseltiden. Du må huske å kose deg, ikke bekymre deg for ammingen. Dersom han ikke suger med en gang, vil han gjøre det etter hvert. Man kan ha litt startproblemer, men etter noen dager vil det gå seg til.

Iggi
18-04-2008, 01:09
For meg tok det hele 4 dager før melka kom sist - og det var etter en vanlig fødsel og med en gutt som sugde som bare det. Stakkars liten, han raste ned i vekt... I og med at det tok så lang tid før melka kom, fikk jeg en spesiell nesespray på sykehuset for å få fart på sakene. Denne er reseptbelagt og inneholder visstnok en del stoffer som kan gjøre deg ekstra emosjonell. Med andre ord ikke noe å anbefale uten videre, men det kan være greit å vite om :jupp:

Som regel tar det litt lengre tid før melkeproduksjonen kommer i gang ved keisersnitt enn ved vanlig fødsel (men ikke nødvendigvis for flergangsfødende).

Emilia
05-05-2008, 22:02
Jeg fødte vanlig første gangen, og da kom melka seinere enn andre gangen da jeg hadde KS. Så jeg tror ikke det er så stor forskjell :kidoki:

Lesedyret
06-05-2008, 07:47
Bryststimulering kan være verdt et forsøk. Vet ikke hvor mye det har å si i forkant av KS. Men i etterkant så kan det ha en del å si. Legg til barnet når det er våkent, og så kan du med rene hender stimulere brystet selv.

Miriel
06-05-2008, 08:21
Kanskje litt i seneste laget for meg å svare, siden du allerede har hatt KS.
For meg tok det faktisk 3 mndr før melkeproduksjonen kom ordentlig i gang etter KS, og vi måtte supplere med MME i den perioden. Men så plutselig løsnet det - og det skal sies at han nå er 19 mndr og vi ammer fremdeles (morgen og kveld).
Så mitt beste råd er: Er du innstilt på å amme så ikke gi opp. Har du dårlig melkeproduksjon i starten blir det garantert slitsomt og frustererende, men det å bite tenna sammen gjennom den perioden er absolutt verdt det :)

Ellers er faktisk Amme-Te man får kjøpt på helsekost og apotek det som funket best for meg :)

Nasseline
06-05-2008, 08:58
Hos meg kom melkeproduksjonen i gang etter et par døgn etter ks.