PDA

Vis full versjon : svangerskapsforgiftning...eller bare nomrale "vondter"?

Divine
04-09-2002, 13:57
Hjelp,

jeg er paa ferie i England, men isteden for aa kose meg glugg ihjel, sitter jeg her og foeler meg direkte uvel. Jeg blir uvel av aa staa oppreist (som om jeg skal svime av), jeg foeler at lufta ikke gaar helt ned i lungene naar jeg puster og magen foeles oem og saar. Kan dette vaere tegn paa svangerskapsforgiftning? Jeg har aldri satt meg ordentlig inn i symptomene for dette, da jeg alltid har tenkt at det fanger de opp hos legen. Men det er en uke til jeg skal til legen, og det er sikkert ikke bare bare for meg aa skaffe meg en legetime her borte.

Boer jeg likevel satse paa aa komme meg til legen, eller hoeres dette mer ut som "normale" plager??

Haaper noen kan svare meg fort/fort!

Divine (32+3)

Karius
04-09-2002, 16:20
Tror du bare skal ta det litt med ro jeg;)
Tegnene på svangerskapsforgiftning er: høyt blodtrykk (undertrykket stiger over 100 så er det i faresonen)
Protein i urin(også kalt sukker i urinen)
Og mye vann (ødem) i kroppen.
Det sies at alle disse tre tingene er tilstede ved en svangerskapsforgiftning.
Det at du føler at du ikke får nok luft ned i lungene, det stemmer nok det. Lungekapasiteten til en høygravid kvinne er redusert med opptil 50 % så da er det ikke så rart at en blir litt svimmel. En annen ting som kan forårsake svimmelhet er for lavt blodtrykk og eller jernmangel.
Så, ikke reis deg fort og snu deg sakte... husk at du er høygravid og at du må ta hensyn til kroppen din (du din jernkvinne:lol: )

Så hvis du ikke blir værre, så ta det med ro og oppsøk legen din når du kommer hjem i stedet.

Lykke til da Vennen og fortsatt god ferie.

:findag:

Maz
04-09-2002, 16:24
Er du fortsatt urorlig så oppsøk en lege i England om du er usikker.

EØS reglene er slik at det kan du gjøre gratis. De har ikke egenandeler i England annet en på medisin.

Alternativt så finnes det private leger.

Divine
04-09-2002, 17:41
Takk for tilbakemelding, jenter...

Vel, foelte meg saa daarlig at svigermor ordnet time hos "the family doctor" sporenstreks. Ha ha, jeg ler meg i hjel. At de har hatt samme lege i 28 aar er ufattelig. En tverr, gammel inder som snakket elendig engelsk, som kun sjekket tempen (med saann gammeldags termometer under tunga) og pulsen. Ikke snakk om aa sjekke urin eller blodtrykk. Han var bare opptatt av dovanene mine (!). Konklusjon: ta Paracet (naar i huleste heiteste begynte det aa virke mot pustebesvaer og nesten-besvimelser) og hvile. Hjalp ikke aa si til han at jeg hadde hvilt hele ferien nettopp fordi jeg foelte meg elendig. Jeg skal ALDRI ALDRI snakke nedsettende om min kjaere fastlege hjemme etter dette.

Nuvel, klarer aa gaa i dag og sitte, men ikke staa oppreist, saa naa skal vi ta sjansen paa aa dra inn til London en tur. :)

Klem, Divine