PDA

Vis full versjon : Utvidet nyrebekken hos gravide

millamor
10-04-2008, 13:49
Hei jenter.

Jeg sliter litt med utvidet nyrebekken på høyre side.
Kort fortalt er det livmora som presser på urinlederen fra nyrebekkenet til urinblæra, og det gjør at urinen ikke får "fritt leide" og samles opp i nyrebekkenet isteden...
Og det gjør at jeg har konstant ubehag/smerter. Har også ført til at jeg har hatt 2 nyrebekkenbetennelser.
Det konstante ubehaget stiger litt og litt, og de siste dagene har det til tider vært smertefullt.
Jeg har vært inne og målt nyrebekkenet 2 ganger, sist var for 14 dager siden.
Da var det på ca 4 cm. Aner ikke om det er stort eller ikke, men fikk da beskjed om at det ikke gjøres noe foreløpig. (eventuelt vil det bli satt inn stent i urinlederen...)
Dette kan gå utover nyrefunksjonen dersom det går over lang tid, eller det blir veldig utvidet,,.
Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med sykehuset dersom smertene økte, eller jeg ble dårlig, eller fikk blod i urinen igjen.
Trodde igår at jeg hadde litt blod i urinen, men det kan også ha vært at jeg hadde drukket litt for lite, slik at urinen var veldig mørk...
Og så har jeg jo mer ubehag og smerter, men ikke sånn at det er uholdbart.
Skal jeg kontakte legen eller føden, eller bare avvente?
Har ikke lyst til å virke hysterisk og pinglete...
Er redd for at hvis jeg ringer føden, så får jeg beskjed om at de ikke gjrø noe, at jeg bare får ta det med legen min...

Hvis jeg snakker med legen blir jeg nok bare henvist til sykehuset, så jeg lurer på om jeg skal vente til neste svangerskapskontroll 22. april, eller om jeg skal ringe føden nå?
Det er masse liv i magen, lillesøster er superaktiv, så dette har går ikke utover henne.
Det er bare slitsomt for meg å gå med konstant ubehag/smerter...
Dersom det blir nyrebekkenbetennelse igjen, kan det føre til mere kynnere (som jeg har masse av fra før av), eventuelt prematur fødsel...
Hva synes dere?
Noen som har erfaring med utvidet nyrebekken???

Dette ble langt ja...:rødme:
Takker for at dere leser/svarer...