Vis full versjon : skoleelev
maribrun
17-03-2003, 20:20
hei! jeg er skoleelev, og har termin i desember.. hadde planer om å studere videre eller jobbe fult etter sommeren, men
1) får jeg permisjon/penger etter bare 2-3 mnd jobb?
2) er det noen som vil ansette meg?
3) kan jeg begynne på skole, må jo oppgi til lånekassen om du skal ha:baby:
Håper det er noen som kan hjelpe....
:findag:
du må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene for å få perm med lønn. ellers får du nedkomststønad (et engangsbeløp som er ment å kjøpe utstyr for).
man kan ikke nekte å ansette deg fordi du er gravid, heller ikke on det bare er et vikariat (det siste er nytt). men det hender jo arbeidsgiver har en annen grunn eller bruker en annen grunn for å slippe...
ser ikke at det er problematisk å begynne på skole. kjenner ikke reglene i detalj, men hvis man har fått barn under studiene, mener jeg man får ettergitt lånet for en viss periode. dvs. en fordel...
for mer info kan du gå inn på sidene til trygdeetaten og tillånekassen. lånekassen har bl.a. en kalkulator for utregning av lån/stipend på sin side.
hyper linda
08-04-2003, 21:35
Hør med lånekassen. De deler ut fødselsstipend. Er du student nå??? Da har du iallefall gode muligheter. Da får du fullt lån og stipend , bare at alt blir gjordt om til lån. Da må du ha vært student i minst 6måneder.
Du vil uansett få en engangstønad på 32000kr hvis du ikke er yrkes aktiv. Men for å få trygdepenger må du ha jobbet 6 av de siste 10 månedene.
Du kan jo alltids få deg et vikariat eller noe. Det er alltid en jobb å få....i alle fall her i Oslo. Er det mange søkere er jo sikkert ikke du å foretrekke men...barnehager og skoler trenger jo alltid folk.
:D
hyper linda
08-04-2003, 21:36
Skrev feil.
Alt lånet vil bli gjort om til stipend.......!!!:blush:
Izabella
23-04-2003, 16:41
Jeg er ansatt hos min far, men foreløpig som ekstrahjelp. Går siste året på skolen nå og skal ta opp noen fag til høsten uansett om jeg er gravid eller ikke. Men nå har det seg jo sånn at jeg har ikke lyst å fortelle mine foreldre om graviditeten enda, mye kan jo skje. Men når skole er ferdig (i slutten av mai) så skal jeg skrive under på en kontrakt om å bli fast ansatt hos faren min. Jobber på Rimi. Mye ståing og gåing og tunge løft osv. Er veldig usikker på hva jeg kan og hva som kommer til å skje. Har jeg lov å skrive under på en kontrakt om fast arbeid uten å fortelle at jeg er gravid? Vi da være litt over to mnd på vei hvis alt går bra.
Klems!
maribrun
24-04-2003, 18:21
jeg har nå funnet ut av dette, og slik er det:
Dersom du studerer (skoleelev), og har vært i utdanning i minst seks mnd før fødselen, kan du søke om fødselsstipend. Du kan få fødselsstipend for de tre siste ukene før fødselen og for de 39 første uken etter fødselen, tilsammen 42 uker. Dette tilsvarer det maksimale støttebeløpet som kan gis moren. Faller deler av stipendperioden i sommerferien kan det likevel bli gitt fødselsstipend for denne perioden.
er du ikke sikker på hvordan dette egentlig foregår kan du ta kontakt med lånekassa :hjerter:
jeg var litt usikker, så jeg ringte og siden jeg går på skole nå, og skal gå til høsten, blir det over de seks krevde månedene :klapp:
og til deg missemilie: du trenger IKKE si noe til din far, men han vil nok kanskje føle seg litt .... satt utenfor?? Du må ha vært i jobb i seks mnd for å få permisjonspenger.
Reglene sier dette : Dersom du har vært yrkesaktiv i seks av de siste ti mnd, gir folketrygden rett til fødselspenger tilsvarende full lønn i 42 uker, eller 80% lønn i 52 uker, beregnet inntekt opp til 6G.
er det flere spørsmål, kontakt trygde kontoret!
jeg fikk vite alt dette i en bok jeg fikk hos legen, den heter "svangerskapsboken, og svarer på endel andre spørsmål også!
:findag:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.