Vis full versjon : kynnere..
kan man modnes av kynnere? eller er det bare rier som gjør det?
sist så hadde jeg bare det jeg kaller kynnere (sånn som ikke er vonde,bare ubehagelige), og som 1 gangsfødende, så dro vi ned på føden bare for vi var nyskjerrige og for å se om noe kanskje skulle skje snart. og de oppdaget 8cm:shock:
så grunnen til at jeg spør er at; jeg har en god del av disse ubeghagelige kynnerne, og er kjemperedd for å ikke rekke epidural denne gangen også.. men så er jeg jo ikke så langt på vei enda heller men, bedre føre var ;)
Hestehoven
15-04-2008, 21:11
Jeg trodde forskjellen mellom kynnere og rier var at kynnerne ikke modner livmorhalsen. Jeg hadde mye kynnere, og flere runder med regelmessige masrier da jeg gikk med Lillebror, men ingen ting skjedde med livmorhalsen før jeg hadde "ordentlige" rier
Jeg trodde forskjellen mellom kynnere og rier var at kynnerne ikke modner livmorhalsen. Jeg hadde mye kynnere, og flere runder med regelmessige masrier da jeg gikk med Lillebror, men ingen ting skjedde med livmorhalsen før jeg hadde "ordentlige" rier
men jeg har jo aldri hatt "ordentlige" rier.. (JM sa at jeg hadde en "riefri" fødsel sist) så hvordan kan jeg vite, og være føre var denne gangen, sånn at jeg rekker epidural!? kanskje jeg må håpe på ordentlige rier denne gangen, eller gå til hyppig sjekk kanskje da...:stønn::knegg:
Jeg har vonde og hyppige kynnere som er kraftigere enn normalt, men det er ikke rier. Men pga dette, så er jeg inne til UL jevnlig for å sjekke at mormunnen fortsatt er lang og lukket. Det hadde de vel ikke gjort om det ikke var mulighet for at det skal skje. Men dette gjelder ikke kynnere som oppfører seg som "normalt" altså...
Kan du ikke bare ringe jordmor og høre med henne?
kanskje jeg kan spørre legen når jeg skal dit om ikke lenge.. (skummelt å ringe:rødme: ) har ikke JM som jeg går til.. har bare gått 3 ganger til ei JM på sykehuset.. og føler ikke at jeg kan ringe og mase om alt..
men men.. det ordner seg nok.. spørr legen min jeg :)
takk for svar :jupp:
I prinsippet skal ikke kynnere gi modning og åpning, mens rier skal det, men det er ikke så lett å skille mellom hva som er hva.
Jeg har hatt intense kynnere som har vært vondere enn rier som har vært helt uten effekt og jeg har hatt lette rier, som kjennes ut som svake kynnere som har hatt effekt.
Jeg har derfor mistet helt troen på det å kjenne så mye forskjell for egen del, selv om det for de fleste andre er slik at kynnere er uregelmessige, svake og kanskje bare ubehagelige, mens rier er lange, regelmessige og vonde.
Men altså.. Kynnere KAN være grusomt vonde, komme regelmessig og ikke ha noen modningseffekt i det hele tatt. Er du i tvil er det likevel greit å be om kontroll.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.