Vis full versjon : De skal jo bli betseforeldre
Malinmor
04-09-2002, 14:58
Og foreldrene mine kaller seg gjerne bestemor og bestefar, men har fått beskjed om at det er bedre med mormor og morfar:) Svigermor kaller seg bestemor uansett hun, fordi hun ikke vil bli kallt farmor, fordi det høres så gammelt ut:gal2: Og de kan jo ikek kalle seg bestemor og bestefar på begge sider, da veit man jo aldri om hvem bestemor og bestafar man snakker om......skjønner???:???: Er det besteforeldrene selv som bestemme hva de skal kalle seg for barnebarna eller er det vi? jeg mener det kommer av seg selv når Sebastian begynner å snakke jeg da, da lager han navn på dem selv:p Hva mener dere? Det er bare litt provoserende at svigermor ikke gidder høre på våre synespunkter, siden det blir så kræsj. Dette er bare en liten bagatell, jeg vet det, men ville bare høre hva som var normalt runtomkring?????????????
:stakar:
Tiddelibom
04-09-2002, 15:07
Hei!
Jeg har hele tiden tenkt at de får bestemme selv hva de ønsker å bli kalt, jeg.
Selv har jeg hatt farmor og bestefar, mormor og bestefar. Det har vært helt OK, og det var vært MIN normal. For å skille de to bestefarene, la vi rett og slett til navnet deres - type "Bestefar Per" og "Bestefar Ole".
Tiddelibom 32+6
I familiene på begge sider er vi vant til å bruke farmor / farfar og mormor / morfar (eller mimmi og foffa som vi syntes var enklere å si når vi var små) og jeg regner med vi fotsetter med det. Jeg syns det er kjempekoselig og ukomplisert. Dvs da er det bare besteforeldrene som blir forvirrra, når det er flere barnebarn på besøk, som i det ene øyeblikket er farmor og neste mormor :D
men hvis bestemor ikke vil hete farmor så blir det jo litt verre da :bonk:......
Snoopy
Moren min ba om å få være Bestemor og ikke Mormor. Det kommer vel mest av at hverken hun eller jeg har noe forhold til mormor-navnet, ettersom jeg sa bestemor til min "mormor" og hun hadde et helt annerledes klengenavn på sin. Syns det er helt greit, jeg, men så begynner jeg å tenke litt på de på den andre siden..... Der har de brukt navnet mormor, men aldri farmor. Spørs om det ikke blir litt kræsj, dette...... :o
Har nevnt for sambo at mamman min helst vil være bestemor, og det var vel greit for han det, men tror ikke han har tenkt så mye på hva hans foreldre ønsker, enda.... Kan hende vi må endre litt på det her. Uansett så får de si hva de vil til ungen, og så bestemmer vel ungen selv hva de skal hete til syvende og sist, tenker jeg. Kan hende ungen finner opp helt egne alternativer? :p
Tifa (på besøk fra novemberklubben)
Her går det i gode gamle bestemor & bestefar og farmor & farfar. Med ett unntak. Storebror klarte ikke å uttale bestemor i starten, så han lagde sitt eget ord; mesoba. Hun heter det enda hun. Men det er en storebror-greie, altså. De andre får si hva de vil, og bestemor er den "offisielle" tittelen.
Synes forresten at Tiddeliboms forslag om å putte på navnet etter tittlen for å skille besteforeldrene var veldig bra. Min bestemor har alltid vært bestemor Jenny hun, selv om hun var min eneste bestemor. Mange bestemødre der ute vettu, kjekt å skille de fra hverandre! ;)
Dette har jeg faktisk ikke tenkt på...
Skal vi se...
Jeg har alltid sagt Mormor og Bessen, Farmor og Farfar.
Min kjære sier Farmor, og bestemor og bestefar om de på morsida (Farfar desverre døde rett etter min kjære ble født).
Ser at vi begge sier farmor og farfar, resten er det værre med.....
Tror min mor kommer til å hete mormor jeg, da det er det navnet begge de to til min søster bruker.
Men pappa vil nok ikke hete Bessen nei! (han har ikke sååå godt forhold til sin egen eks-svigerfar)...
Jeg tror jeg vil se hva tiden vil vise jeg, det kommer sikkert av seg selv. Jeg vet at jeg forandret morfar til Bessen selv når jeg var lita jente...., så barna finner nok ut av det.
Hei :)
Her er det helt greit mine foreldre blir bestemor og bestefar det er det de hadde lyst til og det passet bra da foreldrene til min mann blir kaldt mor og far av de andre 8 barnebarna så da blir det en selfølge å kalle dem det
Snus og :baby: 33+4
Vi har ikke bestemt oss enda for hva vi skal kalle de kommende besteforeldre, men jeg mener iallefall at det blir helt feil at alle 4 heter bestemor/far.
Det er i grunnen bedre med mormor/far og farmor/far. Da blir det ikke noe tull. Men vi får se...
Uansett syns jeg det er VI som skal bestemme dette, og ikke besteforeldrene selv!
Malinmor
04-09-2002, 20:10
Tja da får vi se hva det blir til, kanskje på tide å bli enige her i familien om hva som er best?:p Sebastian blir jo snart 1 år og begynner å forstå ord og meninger snart:uff: Men jeg holder meg litt til at han betsemmer selv hva han vil kalle dem og hva som er enklest for han å si;) For det burde jo ikke være noe problem:uff: Men jeg mener også at det blir litt feil om alle 4 kaller seg bestemor og bestefar:eek:
Kanskje noen har noen andre kuule navn å kalle disse besteforeldrene???? Kom med forslag
:klapp: :klapp: :klapp: :klapp: :klapp: :klapp:
Mormor
Bestemor(min pappas kone)
bestefar(min pappa)
Mommo( Mannens mamma)
Goffa(svigermors samboer)
Betefar/farfar(mannens pappa)
Sånn er det her....
Jeg ville helst ha brukt mormor og morfar og farmor og farfar og så kunne samboered og ektefeller til de bli kallt bestemor og bestefar....
men de navnga seg selv ganske så greit og da har det blitt sånn. (mommo vel å merke har Trym funnet på selv)
:findag:
Verdande
04-09-2002, 21:06
Mine foreldre er bestemor og bestefar, min mann s foreldre er besten og besta.
Og alle er fornøyd...!
Frøet er forresten mine foreldres 13 barnabarn, mens det er nr sju på min manns side! Alle fire gleder seg villt til denne her også!!!:)
Hos oss er det eneste mamma som har spurt om hun ikke kan bli kalt bestemor, i stedet for mormor. Hun synes mormor høres så gammelt ut, hun er bare 44 år.. Det har vi sagt er greit, jeg har selv ingen mormor, men bestemor....
Foreldrene til sambo har ikke ytret noe ønske om noe.... Så da får vi se hva det blir. Blir vel sikkert farmor og farfar tenker jeg....
Ungen kommer vel uansett til å "lage" sitt eget navn..?
Kos Puncky T-30
Dette temaet har plutselig blitt til mye greier hjemme hos oss. Så her kommer en lang historie:
Min far spurte om ikke han kunne hete Morfar siden det var det han var også kunne min stefar hete bestefar siden han var hverken morfar eller farfar. Da tenkte jeg at da ble mamma bestemor siden hun bodde sammen med bestefar også ble foreldrene til samboeren min farmor og farfar. Jeg syntes at det var veldig greit at alle hadde hvert sitt navn, så ble det ikke noe forvirring om hvem det var snakk om.
Så en dag spurte mora til sambo hvordan dette ble og jeg fortalte da hva vi hadde kommet frem til som den "beste" løsningen og da ble hun lei seg, for hun ville ikke hete farmor for det synes ikke hun var noe fint, hun ville bare hete bestemor og hun syntes at alle kunne hete bestemor/far for det var det mest koselige navnet også ble hun litt furten for at min mor skulle hete bestemor mens hun måtte ha det "forferdelige" farmor-navnet. Så nå er det bestemt at mamma skal hete mormor og da heter alle det de er. Så får vi se hvordan dette blir når babyen kommer og når han etterhvert begynner å snakke selv.
Lykke til alle sammen;)
:klem: fra BigMama 35+1 :cool:
Hei.
Synes det opprinnelige spørsmålet var bra; hvem har egentlig "rett" til å bestemme dette? Vi eller de som blir besteforeldre? Skjønner at du blir litt provosert av at en nekter å høre på dine synspunkter i alle fall.
Vårt lille barn blir født inn i en familie med mye ste- og halv- besteforeldre så jeg lurer på hvordan det der blir. Kjenner jeg dem rett så kan både den ene og den andre plutselig bli snurt om de ikke får "riktig tittel"..:gal2:
Jeg har i grunnen håpet at det skulle løse seg av seg selv, men det er nok naivt.
Hilsen Shanki
-Marlene-
06-09-2002, 05:35
jeg har to bestemødre jeg... mamma er adoptert, så her er det bestemor Eva og bestemor Liv, værste var at søstra til bestemødrene mine ville at jeg skulle kalle henne bestemor også, da ble det bestemor Jorunn også. Min stebestefar (altså morfar, men ikke ekte) ble farfar og bestefar han, litt etter åssen humør jeg var i. Har ikke kontakt med den ordentlige morfaren eller farfaren..
Mora til pappa er farmor nå, men var bestemor Olga da jeg var liten.. det blir 4 stk. Kaldte mora til stefaren min bestemor anna, men da ble det litt mye (5 stk a gett) :D
Forvirret? ja, men det var ikke jeg.. jeg hadde FULL kontroll på de jeg.. og kaldte de hva JEG ville, og ikke hva de ville... ikke bekymre deg for det du.. Gutt-ungen din bestemmer seg nok for en ting, og da er det ingen som kan rokke på det, tru meg ;)
Lykke til..
Tidl. bruker
06-09-2002, 14:33
Farmor syn ikke jeg hører gammelt ut:sint: . Men derimot syns jeg det er mer naturig å kalle dem for mormor, morfar, farfar ogfarmor. fremfor bestemor osv,,,¨¨:D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.