Vis full versjon : Å regne ut termin
Hei.
Vi som har blitt gravide ved hjelp av IVF/ICSI kan vel ikke benytte siste mens som utgangspunkt for terminberegning. Hvordan regner dere ut terminen? Jeg vet jo nøyaktig dag for befruktningen, og har derfor regnet denne dagen og så to uker bakover i tid. Stemmer dette??
mvh
Calista
Legen min beregnet termin ved aa si at förste dag av siste mens var nöyaktig14 dager för egginnsettingsdagen.
Dette kalte han "beregnet mens" - virkelig dag var en uke för pga. laaaaang syklus med hormoner etc.
Min lege la også til 14 dager på innsettingsdatoen. I følge denne beregningen skulle jeg ha termin 7. august. Men på første UL (i uke 7) ble termin endret til 2. august. Nå har jeg vært på UL igjen (i uke 19) og terminen ble endret atter en gang - til 31. juli.
Snodig at man ikke tar utgangspunkt i uttak/innsetting, men at UL-datoene er de som gjelder:???: .
Uansett skal det bli fantastisk når det lille underet dukker opp! Tiden kan liksom ikke gå fort nok.....
Vet dere hvorfor de tar utgangspunkt i innsettingsdatoen og ikke befruktningsdatoen? Innsettingsdato varierer jo veldig fra sykehus til sykehus. Røde Kors venter f.eks. gjerne 5 dager, mens andre setter inn et par dager etter.
Jeg satte inn 4. dag etter uttak.
Calista
det synes jeg var litt rart også..... jeg tok forsøk på riksen og der fikk jeg beskjed om at det var 14 dager tilbake fra uttak's dagen at jeg hadde siste mens første dag.
f.eks: uttak 16.9.02
siste mens første dag: 2.9.02
termin: 7.6.03
uttaksdagen er jo også den dagen som eggene blir befruktet,så da synes ihvertfall jeg at det er naturlig å regne bakover fra denne dag, som også min lege bekreftet.
Stinemamma
22-03-2003, 18:29
Jeg har også både lest og fått forklart at en tar utgangspunkt i uttaksdato og så regner 14 dager tilbake. Og som dere sier virker jo det mest logisk da innsettingsdato varierer, og eggene allerede er befruktet.
Hei.
Takk for alle svar.
Etter graviditetskalenderen på nett har jeg da termin
6. november 2003 :-) Dagen etter deg, Stine!
Calista
Jeg synes det var rart at noen av dere har opplevd å få terminen flyttet på ultralyd! Har dere da sagt fra at dere er prøverørsbefruktet?
På Haukeland regnes terminen også slik: Befruktning minus 14 dager + de 40 ukene.
Da jeg var på ultralyd sa jordmor og lege at "det finnes jo ikke barn vi vet mer nøyaktig alder på enn prøverørsbarn", og fortalte at termin satt ut fra befruktning uansett blir stående fordi den er mer presis enn måleskalaer fra den store verden (som de i dag har å forholde seg til).
De har etterhvert oppdaget at norske barn ikke har samme størrelse som barn i allskens andre land, det er også derfor den store Mor og Barn undersøkelsen er satt igang, slik at vi blant annet skal få skalaer å forholde oss til, som passer på norske forhold.
Jeg ville holdt en knapp på vår beregnede termin, hvis jeg var dere, og sagt ganske klart ifra på ultralyden også!
Hos meg var innsettelsesdagen 2 dager etter uttaksdagen. Termin (basert pa 40+0 uker) ble beregnet utfra innsettelsesdagen. Jeg har tenkt at legen min derfor bruker "bare" 40+0 og ikke 40+2 for aa regne terminen. Egget har jo som dere sier allerede egentlig vaert befruktet i to dager naar det settes inn. Kanskje en forklaring...??
Naar det gjelder flytting av termin etter UL, gjör de dette ALDRI her i Tyskland naar man har hatt ICSI eller IVF - av samme grunn som Endelig nevner.
Catalina
03-04-2003, 12:32
Tydeligvis mange måter å gjøre det på.
jeg fikk beskjed fra Rikshospitalet om utregning på følgende måte.
At man skal regne tilbake 14 dager fra den dagen man satt eggløsningsprøyten. På den måten ville man automatisk få en syklus på 28 dager.
men ikke vet jeg mer enn hva dem har sagt, og foreløpig så stemmer det helt på meg.
7+1 i dag jeg :klapp:
Det står sort på hvitt i svangerskapspapirene mine, samt at jeg forteller at jeg er IVF'er hver gang jeg tar UL - allikevel er det UL-dato som gjelder.
Som sagt synes jeg det er snodig, men jeg forholder meg til UL i uke 7 - som ble tatt i forbindelse med forsøket.
Jeg fikk termin fem dager før ivf terminen fordi jeg har så kort syklus. Ser ut til at det stemmer bra med str. på de to små også.
Ankat og jenta og gutten
riksen sier tydeligvis forskjellige ting i forhold til hvem man prater med.....har aldri hørt de nevnt at det skal telles fra eggløsningssprøyte...:???:....kun fra uttaksdag....
kan bli forvirret av mindre spør du meg.....:gal2: :bonk:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.