PDA

Vis full versjon : Narkose ved akuttsnitt

Tez
19-04-2008, 01:10
Jeg har blitt forberedt av legene de siste 2-3 mnd om at det er en mulighet for at de må forløse snuppa mi ved keisersnitt. Forhåpentligvis, vil jeg kunne gjennomføre fødselen selv. Men i tilfelle noe går gale, og de må ta ks, vil jeg da kunne få full narkose? Vet det ikke er anbefalt fordi det overføres til babyen, men jeg har virkelig angst for å bli skjært i, og tviler på at jeg vil klare å ligge stille med bare lokalbedøvelse.

Iggi
19-04-2008, 01:19
Ja, det kan du nok få. Be om en samtale med en jordmor på sykehuset og skriv det også i et brev som du tar med på føden på selve dagen. Det er heller ikke uvanlig at det blir fuil narkose ved akuttsnitt. Men husk at det også er en mulighet å få beroligende og så spinalbedøvelse (hvis det er tid til det selvsagt). Da får du mye mer av fødselsopplevelsen med deg :jupp:

Tez
19-04-2008, 01:46
Jeg tror nok at dersom det kommer til akuttsnitt, så tror jeg fødselsopplevelsen blir prioritert litt ned. Har stor frykt og nesten angst for å bli skjært i. Vil nok da heller velge full narkose. Jeg er i hvertfall litt beroliget med at jeg kan be om dette. For jeg kan vel det også på KK på haukeland?

Iggi
19-04-2008, 01:55
For jeg kan vel det også på KK på haukeland?

Det vet jeg ikke, men skulle tro det når det er mulig på Ullevål i hvert fall. Jeg skal ha beroligende + spinalbedøvelse, men om panikken tar overhånd blir det full narkose.

Prat med sykehuset, det ordner seg sikkert :lykke:

Lillegullx3
19-04-2008, 20:15
tviler på at jeg vil klare å ligge stille med bare lokalbedøvelse.

Akkurat det er nok ikke noe problem.. Hvis du ikke får narkose får du spinal, og da har du jo ikke sjans til å røre deg.. :knegg: Blir det hastesnitt går alt veldig fort, og jeg rakk aldri å bli redd jeg (er også redd for å bli skjært i, hvem er ikke det?) De stropper dessuten fast hendene også ved behov, og du får rikelig med påfyll av likegladsprøyter.. :glis::glis:

Når det er sagt kan du selvfølgelig spørre om narkose, og mange leger vil vel også kunne gi det om det skulle bli hastesnitt. Kommer an på hvor mye hast det er når det kommer til stykket..

Lykke til!

Hemulen
19-04-2008, 20:19
men jeg har virkelig angst for å bli skjært i, og tviler på at jeg vil klare å ligge stille med bare lokalbedøvelse.

Ingen KS skjer ved bare lokalbedøvelse. Som lillegull skriver over så er det ingen sjans til å røre seg så mye ved epidural eller spinalbedøvelsen som settes under et snitt.

jippijaja
19-04-2008, 21:26
Hmm. Jo, spinalbedøvelse og epidural er lokalbedøvelse.

Haar funnet frem disse to lenkene til deg Tez, så kan du lese litt om de forskjellige typene bedøvelser.
Jeg har hatt to keisersnitt. Begge med lokalbedøvelsen spinalbedøvelse. Jeg kjente berøringer, men ikke noe mer. Jeg forstår din redsel, og bare du vet hvordan du har det!

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1284

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=9049

Hvis du er redd for lydene, kan du kanskje be om å få høre på musikk?

Jeg hadde fine keisersnittopplevelser med spinalbedøvelse, men jeg er fult klar over at dette ikke har noe å si for deg. Jeg er ganske lei av alle som sier at jeg burde føde vaginalt (heldigvis ikke så mange som sier det denne gangen, men forrige gang var det mange :urk:), fordi de hadde så fantastisk fødsel selv... Er unik, og hva andre synes har lite å si for hva du opplever!

Lykke til! Du skal se det ordner seg.

titti75
30-04-2008, 23:21
Jeg fikk narkose under mitt akutte kjeisersnitt. De diskuterte om det var tid for spinalbedøvelse, og det var det ikke. husker jeg var overlykkelig over og få sovne fra hele greia!!

Sirikit
29-05-2008, 09:04
Jeg fikk hastesnitt sist, og det var ingen der som spurte meg om hva jeg ville ha. Jeg ba om å få sove (full narkose), var så sliten etter mange timer med pressrier, men de forklarte meg at jeg ikke kunne, ga meg en grunn som jeg dessverre ikke husker, men det hadde vel med barnets beste å gjøre. Jeg fikk sprøyte i ryggen, noe lokalbedøvelse, og var våken under hele prosessen.

Lurendreier
09-07-2008, 10:41
Husk at med narkose må man ligge på oppvåkning en stund (uten barnet!) etterpå. Man risikerer å bruke mange timer på å bli i form til å overflyttes barsel. Jeg snakker av erfaring, sov bort de 5 første timen av snuppas liv. Det var ikke noe koselig... Med spinal er man våken og kan nyte den første tiden sammen.

Og med hastesnitt skal jeg love deg at type bedøvelse er irrelevant bare de får den ungen ut fortere enn svint :knegg: