PDA

Vis full versjon : Nå ble det med ett litt vanskeligere...

Tidl. bruker
18-03-2003, 19:12
Hei

Trodde vi endelig hadde funnet ut hvordan det skulle bli med permisjon og fødselspenger, men den gang ei! I forrige uke sa min mann i fra til arbeidsgiver at han kommer til å ta fødselspermisjon neste år (39 uker med 80% lønn), fra ca. 15. sept. I dag fikk han beskjed om at det sannsynligvis bare blir 70% stilling på han til neste skoleår (han er lærer på vg.). MERKELIG GITT!!!! Jeg blir så sint!!! Nå lurer jeg på om han fremdeles kommer til å få 80% av den lønna han har nå, eller om han istedenfor får 0,8*0,7=56%??? Fant som vist under noe inne hos trygdeetaten, men der står det siste fire uker ELLER pensjonspoeng siste tre år... Han har til høsten vært ansatt i 2 år, hvordan går det da tro? Noen som har vært borti noe av det samme?

Solveham
20+6

Fant dette på www.trygdeetaten.no/trygdeetaten/pub/fodsel.pdf:

Fødselspengene beregnes som hovedregel
etter inntekten de siste fire ukene du var i
arbeid. Dersom denne inntekten avviker
mer enn 25 prosent fra den vanlige årsinntekten,
kan f.eks. gjennomsnittet av de siste
tre årenes pensjonspoeng legges til grunn.

charlie
19-03-2003, 11:28
...hvis han er lærer i vgs (regner med at det ikke er privat skole?) vil det med lønn under perm. følge hovedtariffavtalen i staten. denne er like god eller - ofte - bedre enn reglene i folketrygden (det skal jo lønne seg å være organisert, ikke sant!? :D )

det kan derfor hende at svar fra trygdekontoret blir feil, jeg hadde heller spurt personal-/lønnsansvarlig på skolen, evt. i fylkeskommunens administrasjon. bl.a er det en regel om at det er et "tak" på perm-penger etter folketrygden, men etter tariffavtalen betaler arbeidsgiver mellomlegget (men dette gjelder 100%,da..).

jeg vet at lærerne har en drøss med særavtaler, så jeg vet ikke akkurat hvordan dette blir, man må nesten spørre noen som har god greie på lærer-lønn. hadde det vært 100%, tror jeg det hadde blitt den lønna han hadde hatt når han gikk ut i perm.

hmm. vet ikke om det hjalp..;)

:findag:

Tidl. bruker
19-03-2003, 21:19
Snakka med Trygdekontoret i dag, og de sa at her måtte man utvise skjønn! Hørtes nesten ut som om hun var på vår side ;) Så nå har jeg skrevet ned navnet på saksbehandleren og venter spent på å se hvordan det blir...