Vis full versjon : Penicillin
Jeg har kronisk bihulebetennelse, og fikk for en stund siden penicillin av legen. Har hørt at man også kan bruke det i svangerskapet. Og nå har jeg skikkelig vondt og har noen tabletter igjen... Men noen som vet hvor mye jeg kan ta??
Forrige gang fikk jeg beskjed om å ta to tabletter første gang og andre gang, og så ta en tablett morgen, middag og kveld...
Kan jeg ta to tabletter når jeg er gravid, eller bare en?? Noen som vet og har erfaring??
zmurfette
13-05-2008, 21:26
Er du sikker på at det er penicillin du har fått, og ikke et annet antibiotika? Det finnes enkelte antibiotika man ikke skal ta under graviditet...
Ellers så er jo dette en kur, så du skal sikkert ta samme kuren uavhengig av om du er gravid eller ikke (om legemidlet kan brukes under graviditet, da...). Det er skummelt å ta for lave doser antibiotika, da øker risikoen for resistens hos bakteriene.
Er du sikker på at det er penicillin du har fått, og ikke et annet antibiotika? Det finnes enkelte antibiotika man ikke skal ta under graviditet...
Ellers så er jo dette en kur, så du skal sikkert ta samme kuren uavhengig av om du er gravid eller ikke (om legemidlet kan brukes under graviditet, da...). Det er skummelt å ta for lave doser antibiotika, da øker risikoen for resistens hos bakteriene.
Amoxillin hette d tror jeg. Kunne bruke den da jeg ammet, og leste om den på internett... og den skal visst gå n å bruke i svangerskap og.
eplekjekk
14-05-2008, 10:23
Ville snakket med legen jeg da. Som zmurfette sier - ikke all antibiotika som skal brukes under graviditet (fikk beskjed av legen min at det var viktig å opplyse om graviditet dersom jeg f.eks. var på legevakten med halsbetennelse) og antibiotika gies som kur, tror ikke et par tabletter nå og da har noen positiv effekt, heller tvert i mot.
Jeg fikk Amoxillin av legen min for ikke så lenge siden. Han sa det var trygt for spiren.
Fra Felleskatalogen:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet.
Når du får antibiotika av legen din, er det kjempeviktig at du tar FERDIG kuren, ikke slutter selv om du føler deg bedre. Et par tabletter nå og da virker ikke tilfredsstillende, bakteriene svekkes bare og som du ser kan det da blomstre opp igjen....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.