Vis full versjon : Lavt stoffskifte
Elinmor83
14-05-2008, 16:46
Før jeg ble gravid fikk jeg påvist stoffskifte i grenseland (TSH rett under øvre referansegrense, 3,noe), og fikk Levaxin 0,05mg mot det. Etter det ble prøvene mine fine (TSH på 1,noe), også i begynnelsen av svangerskapet.
I går var jeg hos legen og tok nye prøver, og hun sa at forrige gang, i slutten av mars var det i grenseland igjen. Vet ikke hvordan verdiene var... Kan tenke meg at TSH er blitt litt høy igjen. Hun sa hun skulle ringe meg om jeg skulle øke dosen. Men det tar vel en uke tenker jeg... Kan jeg vente så lenge? Merker at jeg blir redd for at dette kan gå utover småen :angst: Dersom det bare går ut over meg er det helt greit å vente, men tenker mye på om det er skadelig for han... Får han alt han trenger av næring mon tro? Kjenner at han er i aktivitet, det må vel være et bra tegn? På UL i uke 19 ble jeg satt frem over en uke, så han var ikke for liten da iallefall. SF-målet mitt følger øvre del av kurven fint.
Noen kloke damer som vet noe om dette?
Elinmor83
14-05-2008, 21:40
Anyone? :nervøs:
Hei :klemme:
Det er ingen fare foreløbig da du er i grenseland, men det må følges nøye opp.
Fant en link til deg her
http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=216575.
Har ikke lest igjennom hele tråden, men det virket som du kan få noen svar der.
Huff som du ikkke har hatt nok å tenke på tidligere i svangerskapet.Det skal ikke være noen fare så lenge det følges godt opp, men det skaper jo ekstra bekymringer :comfort:
Elinmor83
14-05-2008, 22:23
Takk for svar, Tori :klemmer:
Huff ja, som om det ikke har vært nok bekymringer... Liker ikke å bekymre meg, vet at det ikke er bra for småen...
Lurer bare på hvorfor legen ikke sa noe etter de siste prøvene for 1,5 mnd siden... Hvis de var i grenseland da kan jeg tenke meg TSH var på over 3 igjen... Og den skal ikke være over 1,5 i svangerskapet etter som jeg har skjønt. Og dette har jeg gått med i over en mnd! Nesten fristet til å øke medisinen selv med en gang, men jeg aner jo ikke hva jeg driver med, så det er vel ikke så lurt... Nå tror jeg ikke legen min er på kontoret før mandag heller... Er så lenge til!! Skulle hatt svar i går!
Kan ikke noe om dette jeg heller, kanskje du skulle ringe og forhøre deg litt, en endokrinolog, eller noen ?
Det er nok ikke veldig farlig om du går en uke til på den nåværende dosen...
men - hvis du føler deg urolig ville jeg tatt en tlf til føden og hørt hva de mener - om du kan få et råd fra lege der!
ikke sånn kjempe lurt å begynne å dosere seg selv -
i så fall bør du iallefall søke råd hos en lege å spørre om hva det f.eks kan være fornuftig å øke med !
hvor ofte tar du 0,05 ?
Elinmor83
15-05-2008, 12:44
Zoomien: Jeg tar 0,05 mg en gang for dagen. Så noen stor dose er det vel ikke.
Prøvde å ringe legekontoret, men der satt de i møte til 13.30. Ringte på lab'en på sykehuset, men de kunne ikke gi ut prøvesvar, men hun kunne fortelle meg at prøvene ble analysert nå, og at svaret gikk elektronisk til legekontoret, antageligvis etter 14 idag. Så jeg tenkte jeg skulle troppe opp på legekontoret etter det. Legen min er ikke der, men det er en annen. Dersom jeg er veldig, veldig heldig får jeg snakket med han om han har tid...
Rabler snart for meg :rabla:
Jeg har også lavt stoffskifte, og det er ingen problem å gå en uke i grenseland. Verdiene du snakker om her er uansett ikke noe faretruende i det hele tatt. Det er ingen grunn til å være urolig. Det kan godt tenkes at dosen din justeres noe om en ukes tid, og så vil det ta ca. 4 uker før TSH-verdien din stabiliseres. Vanligvis så blir du bedt om å ta en ny prøve ca. hver 4 uke under svangerskapet slik at de har kontroll på stoffskiftet ditt.
Senk skuldrene du og vit at dette går helt fint for både deg og fosteret.
Elinmor83
15-05-2008, 13:11
:lettet:
Om jeg vet at det er noe som går ut over bare meg så er det helt i orden. Men er det noe som kan være uheldig/farlig for Småen så blir jeg helt :angst:
Elinmor83
15-05-2008, 15:25
Da har jeg vært innom legekontoret. I januar var TSH 0,89, i slutten av mars 3,14, og nå 2,42. Så da tror jeg at jeg slapper av. Legen min var visst der i morgen, så jeg spurte om hun kunne ringe meg da. Føler meg lettere hysterisk :rødme:
Lesedyret
15-05-2008, 15:30
Jeg syns ikke du er hysterisk når du ønsker å finne ut hvor stort omfang og hvilke konsekvenser dette kan få. Snarere tvert i mot. Jeg opplever at du ønsker å passe på både deg selv og barnet, og ikke minst få vite hva det er som skjer...
:klem: og ønske om at du får noen svar som gir deg informasjonen du ønsker!
Elinmor83
15-05-2008, 15:34
Tusen takk, Digermagen! :klemmer:
Det er jo faktisk det lille barnet mitt jeg er så opptatt av at skal ha det bra. Viktigeste i verden det, såpass kjenner jeg på meg, selv om det er min første!
Lesedyret
15-05-2008, 15:42
Tusen takk, Digermagen! :klemmer:
Det er jo faktisk det lille barnet mitt jeg er så opptatt av at skal ha det bra. Viktigeste i verden det, såpass kjenner jeg på meg, selv om det er min første!
En tuller ikke med mammainstinktene! Det er din kropp og ditt barn, så du har krav og rett på å få vite hva som skjer, og ha kontroll med behandlingen. Det får du bare ved å be legene forklare, og forklare og forklare til du føler du kan og vet nok...
Lykke til med samtalen i morgen!
Så godt at du fikk den timen, og at du har blitt beroliget. :klemme:
Lykke til med timen i morgen.
Elinmor83
16-05-2008, 17:49
Oppdaterer litt etter å ha snakket med legen idag :-)
Hun mente at stoffskiftet mitt ikke var ille nå, men hun gav meg lov til å øke litt på levaxinen om jeg følte jeg ville det. Og det vil jeg jo! Hun mente iallefall at dette ikke hadde vært skadelig for lille sprellemannen! :lettet:
En annen ting som jeg IKKE hadde tenkt på var blodprosenten, som var blitt litt lav (10,3 mot 12 i februar). Så nå knasker jeg jerntabletter :blond: Skal ta nye prøver både på stoffskifte og blodprosent om 3-4 uker.
Så godt å høre .Nå tenker jeg du er lettet. :klemme:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.