PDA

Vis full versjon : Har jeg rett på fødselspenger?

*spretten*
20-03-2003, 19:54
Jeg er hvit dagmamma,har jeg rett på fødselspenger da?

Betaler jo skatt og er selvstendig næringsdrivende.

Noen som vet? Som kanskje er hvit dagmamma eller har vært...

*spretten*
21-03-2003, 10:02
Hmm..er det ingen som vet det her inne? Som kan hjelpe lille meg :)

Maz
21-03-2003, 10:13
Skulle tro det.

Hvor mye du får er avhengig av hva du har innrapportert som lønn tror jeg.

Siden dette er et viktig spørsmål så er vel folk redd for å svare feil. Jeg ville ha tatt en telefon til trygdekontoret (du trenger ikke si hvem du er) og legge det frem for dem. Der får du iallefall rett informasjon både om rettigheter og fremgangsmåte.

Lykke til

Tidl. bruker
21-03-2003, 10:24
Når du har hatt inntekt i 6 av de 10 siste mnd før fødsel har du krav på fødselspenger. Som hvit dagmamma har du jo rapportert at du får lønn, og jeg mener at du skal ha fødselspenger.

Ring trygdekontoret for sikkerhets skyld!

dagmar
21-03-2003, 10:28
Spør på trygdekontoret! Jeg er usikker på om selvstendig næringsdrivende har rett på fødselspenger, eller om du må være arbeidstaker. Jeg håper selvfølgelig at du har rett på dette, for du har jo betalt inn skatt og trygdeavgift som alle oss andre.

charlie
21-03-2003, 12:41
...dette er jeg ikke helt trygg på, så ta forbehold:

selvstendige næringsdrivende betaler etter det jeg vet IKKE "trygdeavgift som alle oss andre". de kan velge mellom forskjellige "satser" ut fra hvilke "tjenester" de vil ha tilbake i form av sykepenger,fødselspenger osv. for "full pakke" er det ganske høy trygdesats, etter det jeg vet, jeg ville tro at få selvstendige næringsdrivende "tok seg råd til" den.

:findag:

puu
30-03-2003, 01:09
Dette lurer jeg også på!
Har du funnet ut av det ???

*spretten*
30-03-2003, 15:31
Har snakket med trygdekontoret,å de sier at jeg får det men jeg må tjene mer enn grunnbeløpet som ligger på rundt 51 000-52 000 tror jeg det var.

Men du får bare 65 % av det du tjener men du kan forsikre deg,da kan du få 100 %.

Håper det hjalp deg litt :)

puu
31-03-2003, 02:47
Takk, det hjalp meg ;)
Det vil med andre ord heller lønne seg for meg å motta engangstønaden, siden jeg bare har ett dagbarn....

Men nå er jeg jo ikke gravid enda da; må bare tenke litt langsiktig :D