PDA

Vis full versjon : Fødselsangst og terapi på SIR

Filifjonk
21-03-2003, 12:34
Jeg er i gang med min tredje unge, men jeg gruer meg veldig til fødselen. Det skyldes en forferdelig fødselsopplevelse med nr 2. Angsten blir ikke mindre av at jeg skal tilbake til samme sted for fødsel nr 3. Hadde det vært mulig å velge et annet sted enn SIR så hadde jeg gjort det, men Lister ligger for langt unna.
Nok om det. Fastlegen min skal sende meg på terapi på SIR når jeg blir rundt 6 måneder på vei. Jeg får da henvisning til poliklinikken for samtaler. Har aldri vært på noe slikt før så jeg lurte på om noen av dere andre har vært på noe lignende. Har det noe effekt og blir man mer avslappet og mindre redd? Og sist men ikke minst får man i fødelstimen egentlig gjennomslag for ønskene sine? Og kan man velge jordmor? Jeg er livredd for å få den samme gamle hurpa som jeg fikk sist. Jeg trenger en medfølende og engasjert jordmor. Ikke en som nekter meg lystgass og som nekter meg å skrike og som er så kald at frostrøyken står rundt henne. Noen VELDIG GODE hensynsfulle jordmødre på SIR.. noen som kan anbefalen noen?

dagmar
21-03-2003, 16:58
Få ut journalen din og finn ut va forrige jordmor heter. Skriv i ønskebrev at du ikke vil ha henne på grunn av dårlig kjemi ved forrige fødsel. Da vil du helt bombesikkert unngå henne (da er det nok an stakkar som ikke har vært bort i henne tidligere som må slite med henne). Egentlig burde vi være flinkere til å sende inn skriftlige klager etter dårlige opplevelser. Når bunken på en jordmor blir stor må de jo bare gjøre noe med det.

Lykke til med samtalen!

Plutti
21-03-2003, 17:15
Jeg skal også føde på SIR (snart håper jeg), og har hørt at det er ein gammel, fæl jordmor der. Vil ikke ha henne, så hvis du finner ut hva hun heter, kan du da være så snill å fortelle meg det. Hadde blitt kjempeglad :D
En kan liksom ikke ringe opp til sykehuset å spørre hva den gamle, fæle jordmoren heter.

Happy
21-03-2003, 19:12
Jeg aner jo ikke hvorden det er på SiR, men jeg kan fortelle hvordan det var for meg da jeg var på AHUS for samtale.

Jeg hadde egentlig ikke så mange forventninger til timen jeg hadde fått på sykehuset, visste jo ikke noe om hvordan en slik time pleide å være, men jeg hadde regna med å snakke med en jordmor. Den jeg fikk snakke med var en av overlegene på føden! Hun var kjepegrei og.Lurte på hvordan jeg hadde opplevd forrige fødsel og hva jeg trodde ville gjøre det bedre for meg i tiden frem mot og under neste fødsel. Hun var veldig lydhør for mine tanker og føleser og gjorde ikke noe stort nummer ut av at jeg satt og grein. Så noterte hun ned punkter vi ble enige om (tidlig hjelp dersom latensfasen drøyer ut, ev. tidlig epidural ++). Brevet fikk jeg i posten en uke senere og det ligger en kopi i journalen min.

I tillegg fikk jeg tilbud om oppfølgingtimer hos jordmor på sykehuset. OG jeg fikk løfte om å få en erfaren, men følsom, jordmor under neste fødsel!

Nå klarer jeg å roe ned meg selv, på tross av at jeg ikke helt stoler på at jeg vil få den hjelpa jeg har blitt lovet. Det føles i alle fall mye bedre nå!

Dersom du vil dele dine erfaringer etter timen på SiR, vil i alle fall jeg sette stor pris på det. Også får vi jo se hvordan det går når fødselen er i gang.

Filifjonk
21-03-2003, 19:14
Vi har ikke lov til å navngi leger og jordmødre o.l.her så vidt jeg vet, så jeg kan ikke gjøre det. Min siste fødsel var for 4 år siden og jordmora var gammel, så jeg håper hu har gått av med pensjon.