PDA

Vis full versjon : Dette er også bekkenløsningen, sant?

Lassie
25-06-2008, 09:14
Jeg har bekkenløsning og symfyseløsning. Så jeg har jo lenge hatt vondt i symfysen - rett og slett skambeinet. Vondt når legen trykket på og ubehag ellers. Har også vondt i rompeområdet, det er bekkenløsningen.
I de siste dagene har jeg fått mer vondt i skambeinet, og nå har det spredt seg til lysken og nedover "i høna" :knegg: Rett og slett ømt hele området der. Jeg kniper og kniper da, for har hørt at det kan hjelpe på vondtene der nede. Men har ikke kjent noen forskjell enda.

Men jeg bare lurer da - det at jeg har blitt øm "i høna" er pga denne symfyse/- bekkenløsningen det også, ja? Det er ikke noe annet som kan gjøre at man får vondt nedi der når man er gravid eller? Skal til legen i morra, så skal si det til ham da, men det er jo litt flaut å ha vondt der da... :rødme:

Jeg er forresten 25+5.

Lassie
25-06-2008, 14:47
Ingen som vet?
Blir litt småbekymra for at det er noe annet, jeg...

zmurfette
25-06-2008, 20:05
Det høres ut som bekkenløsning for meg, uten at jeg er noen ekspert på området, da...
Jeg fikk bekkenløsning etter forrige fødsel (bekkenet mitt ble overtøyd mens de jobbet med å få ut datteren min), og da hadde jeg ilinger fra symfysen ned i underlivet og videre i lårene helt ned til knærne når jeg f.eks. løftet for tungt.
Men, ta det opp med legen din, da. Han/hun vet sikkert MYE mer om dette enn meg!!!!

Sirkeline
25-06-2008, 20:24
Å ha vondt i symfysen er synonymt med bekkenløsning. Men, selv om symfysen din er øm, trenger det ikke bety at du får diagnosen bekkenløsning som innebærer at du har mer bekkenløsning enn normalt forventet på en måte som gjør at du feks sliter med store smerter og blir begrenset vesentlig i hverdagen. Bekkenløsning inntil en viss grad er normalt, og uten dette ville barnet hatt problemer med å komme ut.

Det finnes imidlertid de som får dette tidligere og i større grad enn hva som er normalt og nødvendig for å få ut barnet ved fødsel. Da sies det å være "bekkenløsning", og noen har også bekkenløsning med gangvansker. Selv har jeg hatt bekkenløsning med gangvansker fra uke 30. første gang og uke 20 andre gang. Da hadde jeg hatt bekkenløsning før dette, men gangvanskene kom da.

Bekkene er helt på sidene, men er bindi sammen foran ved symfysen og bak. Det er disse to stedene som myknes opp for å forberede til fødsel, og da langt mer hos noen enn andre. Det er da bekkenløsning med symptomer som feks (en eller flere symptomer):

- øm/vondt ved skambeinet/symfysen
- smerter bak, nederst i ryggen
- det kan glippe og gjøre vondt når en går
- det kan glippe og gjøre vondt når en snur/vrir seg og reiser seg opp
- en kan få gangsperre, føles ut som det låser seg.
- smerter nedover i beina

Bekkenlåsning er noe annet enn bekkenløsning, men begge kan opptre med en del felles symptomer, men krever ulik behandling. De kommer begge av nokså de samme tingene og du kan ha begge ting på en gang.

Symptomer
De dominerende symptomene på bekkenløsning er smerter i ett eller flere av bekkenets ledd, ubehag i lyskeregionen, isjaslignende smerter, eller funksjonsnedsettelse i beina. Symptomene er ulike fra person til person og kan variere fra dag til dag. Smerten kan komme plutselig etter en vridning, et støt eller belastning, eller den kan komme som en sensmerte, dunkende og verkende, pga. belastning dagen før.
Kilde: http://www.babyverden.no/templates/Article____405.aspx

Her er siden til Landsforeningen for kvinner med bekkenløsning som også har lokallag i fylkene:

http://cc.msnscache.com/cache.aspx?q=73528549705776&mkt=nb-NO&setlang=nb-NO&w=5bc7c728,b9504980&FORM=CVRE

www.lkb.no (http://www.lkb.no)

Lassie
25-06-2008, 21:19
Takk for svar!
Jeg har allerede vært 50% sykmeldt for bekkenløsning med gangvansker og økende symptomgivende symfyseløsning i lengre tid, og gått til fysioterapeut for å få hjelp. Men pga blødninger har jeg fått forbud mot de fysio-øvelsene, så jeg går ikke der lenger.
Men jeg har liksom ikke hatt så mye smerter i "høna" som jeg har nå, så det var derfor jeg lurte. Men takk for svar, jenter!